Verkstan

Håller trissan?

6 inlägg 3193 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Håller trissan?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349319 Jag kapade några trissor i gallringsskogen idag. Ca 1,5 cm tjocka, och 16-17 cm i diameter. Hade tänkt göra en liten grej av en sådan, skall se om jag kan slipa ner så den blir jämn. Kanske olja.

Men den är ju färsk nu, vad händer när/om den torkar? Räcker om den håller några veckor iofs. Går det att olja färskt virke?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Håller trissan?

T Landström  
#349324 Borde väl gå att olja ena sidan så att fukten har någonstans att ta vägen...
Men vad vet jag...jag är ju en simpel snickare ;)

Användarvisningsbild

Re: Håller trissan?

rokon  
#349327 Nog brukar de spricka när de torkar så att det öppnar sig från centrum och ända ut där sprickan är större, att olja med kokt linolja hindrar uttorkningen men gör dem kladdiga :D men med 50% terpentin i oljan och sedan se till att överskott får rinna av torkas bort så kan det hanteras (oljiga trasor eldas upp så att de inte självantänder). Kvalitetsvirke vid mindre specialsågverk brukar stryka ändträet med oljefärg för att minska sprickrisken

Användarvisningsbild

Re: Håller trissan?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349921 Om man vill ha trissor är det ibland bätrre att kapa upp en halvmetersbit, låta den torka långsamt med barken på samt att kapa trissor när den är torr. Det fungerar utmärkt på björk och rönn.

Användarvisningsbild

Re: Håller trissan?

Kse  
#349937 Vad är det för trädslag?

Avatar Fallback

Re: Håller trissan?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349941 Snabbvuxen gran, såklart! :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).