Motorsåg och handhållet

QuickStop Super VS Triobrake?

47 inlägg 21341 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

SawTroll  
#347877
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Kan man jämföra dessa två och isåfall, vilken anser ni vara bäst och varför?

QuickStop Super kommer från Stihl.
Triobrake kommer från Husqvarna.


Det beste er vel utvilsomt å unngå begge - men QSS er jo direkte farlig om du venner deg til den, og den plutselig ikke virker (det hender).
Triobrake er så vidt jeg vet ikke farlig, bare plagsom (i veien + øker vekt og kompleksitet). QSS må være veldig plagsom, da bremsen slår seg på hver gang du slipper bakre håndtak (unntatt når den ikke fungerer).

http://www.cpsc.gov/en/Recalls/2011/STIHL-Inc-Recalls-Chain-Saws-Due-to-Laceration-Hazard/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Stihl QuickStop = Frånslagsbroms

traktorz  
#347951 Återkallelsen gällde ju en specifik modell, MS361C-Q. Vad jag vet, så har inget sådant berört vår såg, MS362C-Q.

Någon undrade över slitaget på bromsbanden med Q-C modellerna. Inget anmärkningsvärt på vår såg ännu, efter snart 3.5 års hårt bruk.

Frånslagsbromsen (Q-C) håller kedjan låst, först när du släpper det högra handtaget, dvs du kan inte gasa samtidigt.
Kastskyddsbromsen däremot reagerar ju på din vänstra hand, dvs du kan samtidigt gasa med den i ingrepp. Således torde inte frånslagsbromsen påverka slitaget på bromsbanden nämnvärt. Å andra sidan kan du ge full gas och låta kastskyddsbromsen aktiveras, vilket ju sliter på bromsbanden.

P.S:
Både QuickStop och TrioBrake är bra funktioner från två tillverkare. Hoppas fler tillverkare licensierar eller lanserar liknande säkerhetstänkande förbättringar. Jonsered vore en självklar kandidat, vi skulle gärna överväga inköp av en Jonsered CS2253WH TrioBrake™. Notera skillnaden att TrioBrake inte utesluter handtagsvärme, en klar fördel gentemot Stihls konkurrerande modeller med Quick-Stop. Återstår att undersöka huruvida TrioBrake är lika känsligt map. förfrysning som Q-C?

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347961 Åtminstone på föregångaren Jonsered 2153 gick det att eftermontera triobrake. Man fick då byta bottenplattan till en orange (HVA) bottenplatta. Jag var på väg att köpa en sådan specialare, men det föll på att min Jonseredshandlare inte ville bli sittandes med en röd bottenplatta. Således blev det en 346 NE med trio från en annan motorsågshandlare istället. För triobrake skulle det bara vara på sågen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl QuickStop = Frånslagsbroms

SawTroll  
#347963
traktorz skrev: ....


P.S:
Både QuickStop och TrioBrake är bra funktioner från två tillverkare. Hoppas fler tillverkare licensierar eller lanserar liknande säkerhetstänkande förbättringar. Jonsered vore en självklar kandidat, vi skulle gärna överväga inköp av en Jonsered CS2253WH TrioBrake™. Notera skillnaden att TrioBrake inte utesluter handtagsvärme, en klar fördel gentemot Stihls konkurrerande modeller med Quick-Stop. Återstår att undersöka huruvida TrioBrake är lika känsligt map. förfrysning som Q-C?


Det må være grenser for I hvilken grad man forsøker å "fikse" dumhet med tekniske finesser - fremre bremsehåndtak og treghetsutløsning er allerede mer enn nok.

"You can't fix stupid(ity)".

Avatar Fallback

Re: Stihl QuickStop = Frånslagsbroms

SawTroll  
#347965
SawTroll skrev:
traktorz skrev: ....


P.S:
Både QuickStop och TrioBrake är bra funktioner från två tillverkare. Hoppas fler tillverkare licensierar eller lanserar liknande säkerhetstänkande förbättringar. Jonsered vore en självklar kandidat, vi skulle gärna överväga inköp av en Jonsered CS2253WH TrioBrake™. Notera skillnaden att TrioBrake inte utesluter handtagsvärme, en klar fördel gentemot Stihls konkurrerande modeller med Quick-Stop. Återstår att undersöka huruvida TrioBrake är lika känsligt map. förfrysning som Q-C?


Det må være grenser for I hvilken grad man forsøker å "fikse" dumhet med tekniske finesser - fremre bremsehåndtak og treghetsutløsning er allerede mer enn nok.

"You can't fix stupid(ity)".


Dette minner om en del Amerikanske (eller Amerikansk inspirerte) pistoler, som både hadde double action for første skuddet (= langt og tungt avtrekk), og i tillegg hadde en sikringsfløy som gikk den motsatte veien av det som var naturlig. Totalt ubrukelig for et noenlunde raskt og presist første skudd. Alt på grunn av den hysteriske Amerikanske "liability" praksisen på den tiden. - ikke fordi det reelt bedret sikkerheten.

Pistoler dreper ikke av seg selv, og motorsager skader ikke brukeren av seg selv - det er innsiden av hodet til brukeren som er avgjørende!

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Jacobsen  
#348003 Jag undrar hur länge de som tycker att Trio-Brake är "stupidity" har kört med det. Jag har använt det sedan 2004 och tycker att min 576:a som saknar det är en naken såg.

Avatar Fallback

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Homo abies  
#348009 Jag kommer ihåg som redan skrivits ovan hur det lät på 70-talet , -Kastskydd det sitter bara i vägen det behövs inte om man kan köra såg..... Tb är ett bra extraskydd som hjälper till att minska ett ganska stort antal felbeteenden /olycksfall så länge man håller kvar i gashandtaget. Qs gör sitt jobb så fort man släpper greppet om bakre handtaget, mest nytta för dem som har för sig att plocka ris med höger hand och hålla sågen med vänster (riska tt såga sig i ben eller rumpa :) jag har haft lite bekymmer med Qs vid kvistning då mitt grepp är såpass löst att den tjuvbromsar lite då och då med påföljd att man tappar rytmen vid kvistningen ffa på klen gran o tall.

Avatar Fallback

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348034 Har lagt mig till vanan att slå till kastskydd så fort man ska göra något,flytta sig eller flytta undan,men skulle föredra TB före QS då man vill ha värme i handtaget

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

T Landström  
#348097 Jag köpte en 550 med tb för snart 2 år sedan och jag har aldrig upplevt att det är i vägen... Om det beror på att jag är dum i huvudet eller om jag arbetar rätt vet jag inte... Men jag lär skaffa en såg med tb igen...

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

sundelius  
#348120
T Landström skrev:Jag köpte en 550 med tb för snart 2 år sedan och jag har aldrig upplevt att det är i vägen... Om det beror på att jag är dum i huvudet eller om jag arbetar rätt vet jag inte... Men jag lär skaffa en såg med tb igen...


Jag har exakt samma erfarenhet och slutsats, dock VET jag att jag är lite dum i huvudet :grin:

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349270 Har ni sett detta?

http://www.kevision.com/stihl-inc-pamin ... otorsagar/

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Jacobsen  
#349309 Vad är det för sida? Är det en säker källa?

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349316 Nja, den hänvisar ju till Stihl USA...
De som importerat dessa under den tiden kan ju få dem tillrättade där.
Vet inte om de hade samma bekymmer och möjlighet att rätta till det här.

Användarvisningsbild

Sv: QuickStop Super VS Triobrake?

Fredrik Reuter  
#371066 Hej,
När jag testade Stihls laserpekare så fick jag även möjligheten att testa QuickStop Super då den 241:a jag lånade hade denna funktion. Nedan är ett kort klipp som visar funktionen, kan kanske vara bra för er som inte vet hur det fungerar.


   TS
Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371075 Tack för videon, Fredrik. Det verkar son triobrake stannar kedjan betydligt fortare än QuickStop.

Har någon en video där man jämför kedjans bromstid mellan QuickStop och kastskydd?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).