Motorsåg och handhållet

Förgasare HQ 450 motorsåg

5 inlägg 3289 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förgasare HQ 450 motorsåg

j-eg63  
#349198 Tänkte justera förgasaren men vad ser jag på denna tämligen nya såg justerskruvarna har inget spår för mejseln :surp: :surp:
Vad har dom nu hittat på ? Hur gör jag



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förgasare HQ 450 motorsåg

totte  
#349205 Du behöver alltså en specialmejsel. Bör väl gå att få tag på hos såghandlaren.

Avatar Fallback

Re: Förgasare HQ 450 motorsåg

j-eg63  
#349212 Tack för svaret totte. Blev konfunderad när inte mejseln fungerade :surp: Man undrar ju varför denna ändring av ställskruvarna. Tomgångsskruven har dom behållit spåret på

   TS
Avatar Fallback

Re: Förgasare HQ 450 motorsåg

Nonkan  
#349218 Väldigt sällan man behöver ställa förgasare på nyare motorsågar som körs på miljöbensin. Gör rent luftfilter, kolla kopplingsfjädrar och lagret till kopplingstrumman samt kolla så att inte bränsleslang är sprucken först.

Användarvisningsbild

Re: Förgasare HQ 450 motorsåg

totte  
#349240
j-eg63 skrev:Tack för svaret totte. Blev konfunderad när inte mejseln fungerade :surp: Man undrar ju varför denna ändring av ställskruvarna. Tomgångsskruven har dom behållit spåret på


Tanken vara att sågen skulle vara rätt justerad vid leverans och att diverse icke kunniga personer skulle låta bli att skruva på förgasaren utan gå till verkstan och få den rätt justerad när så behövdes.

Drabbar ju tyvärr de som både kan och vill finjustera sin såg, I början var det visst så att specialmejslarna inte ens såldes till kund, distribuerades enbart till verkstäderna. Det hade visst nåt med miljöaspekterna att göra också, om man justerar sågen för lite bättre kraft så släpper den ut mer, aja baja!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).