Traktorn i skogen

Starwinsch som låser sig

24 inlägg 10139 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starwinsch som låser sig

samek  
#348948 Hej!
Jag kör med liten jordbrukstraktor Deutz 6006. Efter finns en boogikärra och på trepunktsfästet sitter en starkran med hydraulinsvängning. Jag tycker det fungerar ganska bra men nu har jag problem, vinschen låser sig om belastningen blir för stor. Just nu sitter ett knippe med massaved högst uppe på bommen och vajern är jättespänd och spaken för vinshning fungerar inte längre. Måste man kapa wiren?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Starwinsch som låser sig

rokon  
#349145 Att kapa wiren har aldrig jag behövt göra när jag har råkat ut för det du beskriver, se till att avlasta wiren lägg ngt under stockarna lossa sprinten för stödbenen så att du kan sänka Starkranen ytterligare så att belastningen minskar. Har man kört fast några ggr så blir man försiktigare med att winscha i topp tills allt säger stopp!
Överlag så när något strular tag en paus fika eller så, tänk igenom säkerheten så att man inte gör något dumt, för när det släpper så gör det det med besked. En del brukar väl hellre våld mot själva mekanismen, men avlastningen är säkrast tycker jag.
Jag har en mycket gammal Starkran av den första modellen där ramen som går upp från stödbenen är vinklad bakåt, men funktionen är densamma.
Lycka till nu och nästa gång!

Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

Hugin  
#349152 Hmm, känner igen detta ...
Haken är bara att jag just nu inte kan rekapitulera den lösning jag har då det uppkommer. Minns dock att jag alltid medförde ett mindre brytjärn och att jag med detta bände till någonstans i mekanismen vid trumman.
Kanske att en stunds funderande och provande med brytjärn fixar så att frikoppling av trumman utlöses?

Säkerställ fört att den nedrasande lasten inte kan skada något!

Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

jannee  
#349156 Kan kanske låsa sig på olika sätt, de ggr jag råkat ut för detta har jag bara stängt av kraftuttaget, ryckt spaken upp och ned och hux flux kommer allt nedramlande. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

Hugin  
#349170 Ett diffust minne säger något om att wirespänningen är så stor, att bromsbandet låser så kraftigt att spaken inte förmår att koppla in i sitt "firnings-" eller "släppläge" ...

Användarvisningsbild

Re: Starwinsch som låser sig

rokon  
#349203 ja minnet som Hugin skriver, men ´jag kollade upp vad jag skrev den 11 mars 2014 så jag klipper in det här; När den inte släpper alls, fäst wiren vid ett träd. Manövrera med spaken för att den skall släppa, kör sedan fram traktorn då skall den släppa.
Men detta är i huvudsak en inställning som du justerar med justermuttern för driviningen! enligt mitt tidigare inlägg. Du måste ut i skogen och ta dig tid att nogsamt finna rätt justering med muttern för drivningen ett halvt varv gör så mycket, det är från att låsa sig helt till att inte hålla lasten alls, du måste själv hitta rätt läge genom upprepade test. Dra loss med traktorn när det är för hårt, justera och testa igen!
Ett halvt var är fullt fungerande Starkran, till ej fungerande Starkran, när du funnit rätt läge låser du med kontramuttern.
Ibland så kan det iaf kännas för trögt för att dra ut, man tror den har fastnat fast det kanske bara är wiren som kniper mot andra varv av wiren på trumman, den liksom skär i varandra. tycker då att det hjälper om jag smörjer hela wiren. Då löper den lättare ut.

Jag är helt imponerad av Starkranen, rena trolleriet, men i mitt tycke väldigt bra som winch. Med lunningsbalk bra att lunna med. annars alla dessa wirekranar jobbiga att lasta med, men en sport.
Länk till denna tråd Bromsproblem starvinsch

Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

Talhagen  
#349243 På min winsch finns det en spärr på ena sidan som åker ut lite när belastningen blir för stor och allt låser sig. Om man ger spärren en liten smäll med hammare släpper allt.

Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

samek  
#349288 Hej!
Tack för alla värdefulla tips. I söndags var jag på plats igen med min ena son. Jag klättrade upp på lasset och lyfte i ena kanten på massavedsknippet (den andra kanten fick stöd mot det nästan fulla lasset) så att belastningen på wiren minskade. Då fungerade spaken och lasset kunde firas ner. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

samek  
#350444 Hej och tack för svar och fina bilder.
Är det typen av välta med björkved som är den vanliga avlastningsmodellen? För min del ser vältorna ut som på bilderna med lassen parallellt med vägen, alltså en välta som är 3 m lång(massavedslängden) och nästa kommer 0,5 m längre fram. Jag har fram till nu använt ett spännband. Jag har ingen länk mellan stöttorna. Däremot har jag påsvetsade rörstumpar på bankarna, ca 2 cm höga, som förhindrar att lasset glider snett av.
Är det någon som hugger fallande längder och sedan lyckas tippa av? Problemet är väl att få jämvikt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

pelrik  
#363213 Någon som varit med om att den låser sig i infirnings / gas läget? Är i skogen och erfar det nu. Har stängt av kraftuttaget och har ca 1 m wire kvar... kan inte släppa på gasen eller frigöra wiren. Hjälp!!!

Användarvisningsbild

Re: Starwinsch som låser sig

rokon  
#363218
pelrik skrev:Någon som varit med om att den låser sig i infirnings / gas läget? Är i skogen och erfar det nu. Har stängt av kraftuttaget och har ca 1 m wire kvar... kan inte släppa på gasen eller frigöra wiren. Hjälp!!!

När det krånglar ta det lugnt och fint, jag tycker redan du har gjort det rätta och hunnit kopplat ut kraftuttaget. Det förenklar att du har en meter wire kvar då har det inte låst sig i kranen. Backa traktorn så att wiren blir avlastad samt Mixtra med spaken på spelet utan att ha kraftutagsaxeln igång. Känn så att wiren går ut igen.

Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

pelrik  
#363219 Har försökt mixtra utan framgång. Som tur är ingen last på... ska testa justermuttern kanske??

Avatar Fallback

Re: Starwinsch som låser sig

pelrik  
#363221 Nu lyckas jag med möda dra ut lite wire men ser att jag drar runt kraftuttaget också så gasen sitter emot ändå....

Användarvisningsbild

Re: Starwinsch som låser sig

rokon  
#363228 Jag har flera gånger varit med om allt det du beskriver här. Det brukar lösa sig med rengöring från barkrester snö och is samt sprejar med ngn fin olja i mekanismen där spaken för reglaget går in. Justering av spelet kan vara bra. Min starkran är bara alltför sliten och gammal den absolut första modellen, men den vägrar att ge upp! Kanske dags för mig att ge upp med den?
Nu tror inte du har ett lika dant gammalt som jag så en service av det hela hos Sonnys maskiner kanske vore ide´
om inte rengöring och justering som du själv utför räcker?
Tycker just detta som nu inträffat för dig sker när det är de grövsta bitarna man spelar in.

Användarvisningsbild

Re: Starwinsch som låser sig

rokon  
#363235 Testa sedan och kör fram traktorn om du då får ut mera wire, det kan vara inre friktion i spelet som gör att du ser att kraftuttagsaxeln går runt nu. Först när du har fåt ut mycke wire så kan du under mera lugna förhållanden testa funktionen när du spelar in igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).