Motorsåg och handhållet

Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

67 inlägg 41313 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349106 Hej!

Jag ska försöka få igång en gammal Husqvarna från sent 60- eller tidigt 70-tal. Jag är amatör när det gäller renovering av sågar och tänkte höra här på skogsforum för att få lite tips. Min tanke är att först byta tändstift, bränsleslang, bränslefilter. I bränsletanken sitter en slags "muff", vilket gör att jag är osäker på om slangen går hela vägen till förgasaren eller om slangen på något vis är tvådelad. Beroende på vilken modell det är kanske det räcker att byta slangen mellan förgasare och tank?

Jag har dels kollat olika forum/trådar på nätet där olika modeller nämns, dels lite olika sprängskisser (bl. a. 163 S, 260 CD, 263 CD, 180/280 S och 280 CD). Dock har jag med säkerhet inte lyckats lista ut vilken modell det handlar om. Startapparaten verkar stämma med 180/280-modellerna, mycket annat påminner om 163/260/263. Sågen verkar alltså vara ett hopplock.

Jag är väldigt tacksam för kommentarer från någon kunnig. Vad tror ni som har erfarenhet det kan vara för såg och har ni några bra tips när det gäller gamla sågar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349109 Troligast är det en 160S, den har samma startapparat som 180S. Ser ganska original ut. Har den brytartändning? Det ser du om det går ner en kabel från tändspolen ner bakom svänghjulet.

Dina föreslagna åtgärder är bra. Tror också du bör satsa på en membransats till förgasaren, det brukar behövas på den som stått stilla länge. Har du förresten kollat om den har gnista. Ett bra sätt att kolla om den verkligen tänder, häll en tesked tvåtaktsbensin på luftfiltret och försök starta, utan choke. Om den då i varje fall tänder till och kanske går ett par varv så vet du att du har tändning.

Bensinslangen: Minns inte säkert nu men jag tror att den där "muffen" som syns på slangen är en förtjockning på slangen. Den skall sitta i hålet som går ner i tanken, så slangen har blivit indragen en bit ner i tanken. Går fint att fixa sig en egen tätning. Först en lagom bensinslang, sen drar du på en bit av en lite grövre slang utanpå så får du den förtjockning som behövs för att täta i genomföringen. Några experiment med lite olika slangar så brukar det bli bra.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349116 Ett stort tack för ditt svar Totte!

Den tände på andra draget (har gått minst 25 är sedan den gick sist) så just nu känner jag mig riktigt upprymd! Det verkar vara brytartändning sett till din beskrivning. En kabel tycks iallafall gå från stället där tändspolen går ner (se bild) till brytarreglage/"killswitch".

Angående bensinslangen är jag väldigt osäker. Ursäkta min okunnighet; är det en slang som går hela vägen (som vanligt) mellan förgasare och tank och alltså inte är delad? Är det bara att som vanligt dra ut slangen genom tanken och sedan försöka trä i en ny uppifrån? Tycker dock det ser ut som att den där "muffen" ansluter till taket i bensintanken och slutar där. Det är det som gör mig osäker och gör att jag inte vill inte ge mig på den innan jag vet vad jag ska göra eftersom jag är rädd om den gamla sågen.

Jag hittar ingen reservdelslista/sprängskiss till just 160 S. Låter det vettigt att utgå från 163 S om jag ska försöka få tag på reservdelar, typ membransats/bensinslang och annat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#349119 Innan du river väck bensinslangen, hör med en Husqvarna återförsäljare, tror nämligen att de fortfarande har sådan slangar tillgängliga.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349127 Jo, jag ska kolla med Husqvarna. Tydligen ska det vara en slang med tätning på mitten, mellan väggarna så att säga. Har aldrig kommit i kontakt med med den varianten förut. Förhoppningsvis har de kvar den i sortimentet...

Tänkte passa på att fråga en annan sak: Underhåll av gamla startapparater? Ska jag behandla det gamla startsnöret på något sätt och i så fall med vad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349149 Grattis till att den tände, då slipper du lossa svänghjulet.

Ja det bör vara en hel slang från filter upp till förgasare. Och originalet med den där tätningen där den går genom tankväggen. Får du inte tag på original så kan du göra det genom att trä på en bit av en lite grövre slang utanpå.

Startsnöret skall du inte behandla. Ser det dåligt ut så byt. Kolla att du får rätt grovlek på snöret när du köper. Däremot bör du ta isär, rengöra och smörja fjäder och lagerbussningen.

Förgasarsats: Det skall vara reparationssats för Tillotson HS, kan alla vettiga såghandlare ta hem, om dom inte redan har i en låda. Det är samma membran till alla numrerade varianter av HS-förgasaren.

Knappast nån som vet vad "S" står för, men det användes på 70-talet för många Hva-sågar som hade brytartändning. De med elektronisk hade "CD" eller "SE".

Din har i alla fall brytartändning, det syns av kablarna. Vad glad för det, skulle tändningen lägga av kan man renovera den rätt enkelt.

Det är en riktigt bra gammal såg du fått tag i, mycket bra klipp i 60-kubiks Husqvarna från den tiden. En sån var min första egna såg, den avverkade rätt många kubikmeter skog.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349158 Tack för svaret Totte!

Jo, riktigt kul att det verkar finnas något liv i den gamla maskinen. Jag har beställt bränsleslang nu och det verkar kunna bli original. Återstår dock att se...

Angående förgasarsatsen undrar jag hur pass svårt det är att byta och om mycket vana krävs för det. Jag är som sagt amatör och det mest avancerade jag har gjort när det gäller sågar är nog att byta insugskrök på en 353:a. Vad är risken med att inte fixa förgasaren?

Kan lägga till att om jag lyckas få igång sågen och den verkar gå bra, har jag ambitionen att kunna använda den också. Främst på vedbacken som kapsåg. Om jag nu får den att gå bra, orkar den med 18" eller är det för mycket med tanke på åldern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349196 160S har inte kedjebrott/knogskydd på höger undersida av tanken. Inte heller plastbit mellan start och vevhus utan en i plåt.
Denna är nog 260CD.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349204 Stämmer Mange, jag missade den detaljen, är nog en 260.

Byta membran är inte särskilt svårt. Bara att skruva loss förgasaren och av med locken på båda sidor. Det enda kvistiga är att hålla reda på i vilken ordning packning och membran sitter, det är olika för de två membranen. Ta foton när du plockar isär och håll noga reda på allt så är det sen ingen konst alls.

Närdu har lossat membranen så gör du naturligtvis förgasaren ordentligt ren och blåser igenom alla kanaler. Skruva ut justerskruvarna och blås igenom alla småhål. Om det ser ut att vara hartsavlagringar så låt den bada i t ex T-sprit nån dag.

Om du inte byter membranen är nästan säkert att den inte går alls eller går mycket dåligt. Membran som suttit oanvända i 24 år (tror jag det var du sa) är garanterat ganska styva och då funkar det helt enkelt inte.

Den skall dra ett 18" utan minsta problem om den är frisk. Rejäl såg att kapa ved med.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349268 Trevligt med alla svar! Jag blev medlem här på Skogsforum först igår och detta är min första tråd, så jag uppskattar verkligen att jag fått bra synpunkter och svar så snabbt.

Okej, det verkar alltså vara en 260 CD. Jag vet inte vilken förgasare den har men kan det stämma med reparationskit RK-23HS?

Enligt reservdelslistan ska tändstiftet vara Champ CJ8 till 260 CD. Är det noga eller kan jag montera det "vanliga" RCJ7Y?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349272 Inget R stift! Detta är en såg med äldre tändning och det är noga med stift så man undviker skador.
CJ8 eller lite vanligare CJ7Y är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349276 Okej, tur att jag frågade. Skador vill jag ju så klart undvika...

Är det noga också med vilken smörjning som används? Kan jag använda exempelvis WD40 till startfjädern eller rekommenderas något annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349291 WD40 är bra när du rengör, men några droppar vanlig smörolja sen är bra för fjädern och bussningen. Det är inte mycket olja i WD40.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349297 Reparationssatsen verkar svår att få tag på i butiker och verkstäder så nu har jag beställt via nätet.

Angående tändstift: För flertalet modeller från början av 70-talet (exempelvis Hva 163 S) verkar det vara CJ7Y som gäller. För 260 CD verkar det av någon anledning dock vara CJ8. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa tändstift och kan det bli fel? Ni som har bra kunskap om dessa gamla sågar, vilket av tändstiften ska jag satsa på? (Tänkte förresten köra sågen på Aspen, om det nu kan ha någon betydelse...)

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#349298 Är det förståndigt att byta till Aspen när sågen har varit van vid blyad handelsbensin (4 % oljeinblandning) :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).