Traktorer och processorer

Slängande trepunkt

25 inlägg 14476 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348387 Fast kedjorna får inte vara så korta att jag inte kan lyfta hitchen ända upp (med kranen i trepunkten).

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Göt  
#348450 då är stabiliseringsstag bättre då de följer med på ett annat sätt

Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Aqualize  
#348551 Ser väl ut som du har infästningen för stabiliseringsstagen under bakaxeln? Bara fixa sådana nya/begagnat/smida själv.

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348572 Skall bara få bort bultarna som håller hytten först...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Göt  
#348669 spräck muttern och slå igenom dem med slägga

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348672 Muttern är kvar, men huvudet och den delen som stack upp ovanför axelgenomföringer är borta. Försökte slå med slägga, men gick bet. :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Aqualize  
#348771
Aqualize skrev:Ser väl ut som du har infästningen för stabiliseringsstagen under bakaxeln? Bara fixa sådana nya/begagnat/smida själv.

Jag skrev nog lite konstigt. Det sista om nya/begagnat/smida själv var alltså stabiliseringsstagen jag tänkte på, inte infästningen.

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348908 Har sett en annan modell av stabilisering. Har ingen bild men försöker beskriva: Plattjärn ca 8*100 ligger mot lyftarmen och går i en båge över kraftuttaget och slutar en bit över mitten av traktorn. Ett bit plattjärn (8*100) ligger på utsidan av lyftarmen men är fast i det första plattjärnet så att det blir som en gaffel att trä över lyftarmen. I den änden som befinner sig över kraftuttaget finns två avlånga hål, ett på tvären och ett längsmed.

Sen får man ha ett likadant järn, fast spegelvänt över den andra lyftarmen och de båda bultas ihop i mitten. Eventuellt kan det behövas spännskruvar som låser fast mot lyftarmarna.

Med en sådan konstruktion blir det inget slängande!

Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348929 Man kan ha ena stabiliseringsstaget i låst läge och den andra i det långhål som brukar finnas
för då kan det ge sig det som behövs i det långhålet men ändå vara rätt så spänt.

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Jim_90  
#348932 Ett alternativ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).