Skogsvagn (Huggarvagnar)

robsondrive

68 inlägg 36810 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#311898 den heter 3560,1992 mod.når 6,6m.Imorgen skal den i drift,skal ha en uke avspasering endelig fint vær igjen!!!

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: robsondrive

stegmaster  
#311927 Ja det ser bra ut med været nå framover. :grin:
Fant denne filen som viser Farmi primero/9000 med robsondrive. :surp:

http://www.melit.ee/files/42_PRIMERO4WD_DE_IRIS.pdf

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312545 Hei, flere i samme båt..
ble litt likevis om du skal ha navdrift eller robsondrift..

jeg tenkte på navdrift hadde planer om det samme som deg, tenkte å kjøpe brukte motorer,
du må få tak i motorer fra valmet 960 eller 965 aggregat, i disse aggregatene er det både brukt 630cc 0g 800cc motorer og du bør ha de på 800cc for mest kraft. de heter sampo/black bruin bb4 800cc, tror det ble brukt 800cc på de siste av de aggregatene.

Mener jeg og fikk pris på nye sampo navmotorer og de kosta 15000kr+moms pr styck. er vel et år ell2 siden det da. satt det litt på vent pga familieforøkelse og div.. men fortsatt lysten på det.
er en veldig stor fordel at det sitter fjærer som drar stemplene tilbake på de nye motorene.

vær og obs på at ved bruk av hyd olje fra traktor så kan denne bli litt vel tykk ved bruk i kulde så det beste er å lage egen hydraulikk tank og pumpe så du kan bruke vanlig hydraulikolje som holder seg mye mere tynnflytende i kulde så du ikke sprenger pakninger osv i motorene.

ved evnt bruk av egen pumpe så kan du jo og øke trykket litt over 200bar (250feks) for litt mere drakraft. da de fleste traktore har bare 170-200bar hyd trykk.
sampo/black bruin motorene skal vel tåle bortimot 300bar mener jeg.

hvor store hjul har du på hengern din,400/60-15.5?

hilsen Trond :wink:

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#312586 hjulene er 400/60-15,5.har lett litt rundt etter brukte motorer men er ikke så lett å oppdrive iallefall ikke her i norge.har du noen tips på hvor man finner disse ?garantert at noen har liggende.....Det er klart det er en fordel med eget hyd.system men jeg parkerer alltid traktor i oppvarmet verksted så olja på traktor holder alltid minst 5+ (netthandelen varmepumpe klarer ikke allverdens når det blir kaldt ute).Hva slags vogn har du trond?

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#348242 Ja nå er byggingen godt igang,fikk prøvekjørt litt ikveld,det ser ut til å virke greit.mangler sylinder som skal løfte/senke rullen.det ble som vanlig mye mere arbeid enn planlagt,måtte korte inn boggien 14cm å kappe ut endel for å få plass til armen,noen forsterkningsplater må på her og der.nye dekk ble det også....

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

bjørken  
#348261 Det ser jo veldig bra ut, du blir nok fornøyd med dette:) Veldig bra jobb! Har lurt på det samme selv, men har du regnet på hva det vil koste til slutt, kontra å selge vogna du har +påkost, og kjøpe en annen med drift?

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#348263 Kostnaden blir dekkene,resten er brukte deler jeg har samlet gjennom tiden.å selge vogna er uaktuelt siden jeg har bygget den om fra vanlig tung 8 spak sentral til danfoss pvg 32 med el spaket inne i traktor.men regner man timene jeg har brukt på alt dette hadde det sikkert vært mere fornuftig å jobbe overtid å kjøpe alt ferdig,men det er jo kjedelig......

   TS
Användarvisningsbild

Re: robsondrive

stegmaster  
#348265 Såg veldig fint ut Førland. :-BD
Det finns jo så utrolig mange skogsvogner etterhvert, at det er nesten rart att et ikke noen har laget et univeralt 4wd kit/system som skulle kunne tilpasses de fleste vogner.
Når man ser vilke inngrep du har gjordt for og få dette til, så hadde vel en navdriftsmotor på 2 hjul vært mye enklere, men også dyrere. :???:

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#348282 ja navmotorer hadde vært mye lettere å montere,men også dyrt.skal gjøre ferdig en side helt å testkjøre den en stund før jeg begynner på andre siden så får jeg sett att det virker som det skal.En del hydraulikk må legges opp å noe elektrisk,skal kjøre driften på pvg ventilen,satte på en ekstra seksjon når jeg bygget sammen ventilen så den er klar,men mangler en bryter inne i hytten. Å lage et universalkit som passer flere vogner tror jeg blir vanskilig,ingen vogner har jo like boggi oppheng å da blir alt forandret.

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348914 Det ser jo veldig bra ut. Artig å ha gjort det selv da. Heimgjort er velgjort :wink: hvor kjøpte du hydmotorene og hva er spesifikasjoner på de. Hvor kjøpte du Aliance Els dekka og pris betalte du for de. Skulle hadd nye dekk jeg også.

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Niklas persson  
#348928 Tror att du får problem med att drivhjulet slirar, det måste tryckas ner ordentligt MELLAN hjulen Annars ligger det bara ovanpå och slirar. Men lycka till ändå, är ju inte så stor vagn så det gör väl nån nytta.

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#348943 På bildene er det ikke ferdig,sylinderen som presser ned rullen er montert nå,så tror ikke det vil slira........

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#348944 Dekkene er kjøpt på eik,16 lag.1735+mva pr stk.motorene er overskudd fra jobb,315cc

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Niklas persson  
#348949 Hade själv problem på en vagn som där sattes större hjul på än org, då blev det tätare mellan hjulen så drivhjulet inte pressades ner tillräckligt djupt mellan hjulen, det resulterar i att det ena däcket trycker upp drivhjulet, krävs en jävla kraft för att hålla det på plats så det funkade inte alls, fick bygga nya rullar som gick ner helt mellan hjulen. Men det är min erfarenhet och hoppas det funkar för dig

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#348957 Ok takker for info.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).