Uppvärmning

Vilken Panna ska jag ha??

81 inlägg 48585 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#347479 Hej,
Jag tror man åker på en panna med keramik om man ska ha en modern och miljöklassad vedpanna. Och keramik slits.
Men det ska bli spännande om någon har en panna med keramik som håller länge.

Jag har ju haft "tur" när det gäller keramiken i min V33. Den första var sprucken och jag fick en ny på garantin. Det gick dock att elda med den spruckna och nu efter 12 år är den andra också slut, 0 kr på 12 år, men det är som sagt tur.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#348806 Hej!
Har inte varit så aktiv i tråden sen jag drog igång den,,hamna i en svacka blir ju inget bygge i år och mot vintern,,
Prata med en vän om mina planer på kulvert och ved eldning han sa direkt du ska ha fliseldning för det har han,,sådan kan jag hitta på blocket begagnad för en inte så dyr penning,,Så jag var till han idag och kollad på hans anläggning och han elda mot tre acc tankar på 500 vardera en i boningshuset en i ett mindre hus och en i garaget med kulvert i mellan som han byggt själv av stålrör
Har ju inte funderat på flis förr har trott det är bökigt men verkar ganska smidigt ändå ,,men det går nog mer flis än ved eller vad säger ni som vet,,tror han jag var och kolla på den kulverten själ ganska mycket värme än om jag skulle köpa en färdig isolerad

Kan jag elda flis mot vilken panna som helst och är det lika noga med pannors effekt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BörjeH  
#350886 Om du eldar med flis så är den oftast lite mer fuktig än vanlig ved. Det gör att det är oftast problem att lagra flisen längre tid utan att den möglar.

I pannan kan det vara lite lurigt om rosten har för stora hål. Då rinner kanske flisen ned i askbehållaren.

Jag har sett en gammal kombipanna som en händig verkstadsägare har byggt om till fliseldning. Han hade skruvmatning av flisen in från en stor betongbehållare till ett fallschakt framför pannan. Där matades flisen in med något som liknade en pelletsbrännare.

Frågan är om det inte är billigare att hyra en vedprocessor i några dagar och upparbeta årets vedbehov från löv och gallringsved jämfört med att bygga om pannan till fliseldning?

En annan sak är energiförbrukningen. Jag har isolerat halva huset och bytt fönstren till nya på den delen (de var kassa). Det märks i förbrukning. Så resten av huset kommer jag också att åtgärda! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#350940 Det är nog inte kulverten som gör att det går mer, utan fukthalten i flisen.
Du kan inte elda "mot vilken panna som helst", det är en stor fördel om pannan har ganska stort förbränningsutrymme.
Med litet förbränningsutrymme så hinner inte flisen brinna upp utan sticker iväg upp i rökkanalen som en glödflaga, inte bra.
En gammal kombipanna är inte bra, det har jag testat.
Eltändning anser jag är ett måste, speciellt om du tar ut låg effekt emellanåt.
Ska du elda mot tank så är det ju inte dumt med en brännare uppåt 50kW.

Jag startade min anläggning för tre veckor sedan och har sedan dess rakat aska två gånger, inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#350941 En sak till.
Det finns en uppsjö gamla, billiga, stokerbrännare med små förråd på Blocket, dåliga grejor som kan göra dig tokig av att elda flis.
Sen finns det halvmoderna och helmoderna anläggningar som kan göra att du tycker det är helt suveränt.
Du måste ställa så du inte behöver ösa flis för hand in i nåt litet förråd, utan allt ska skötas med traktorn, men det tror jag att jag skrivit om tidigare i tråden.

Det gäller att tänka till före.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#386239
Hea skrev:Jag håller precis på att installera en Effecta 60kw, premiäreldningen ligger väl minst ett par veckor bort så jag har ingen erfarenhet av pannan i praktiken ännu dock tog det mig flera år att komma fram till vilket pannpaket som skulle vara rätt för mig. Jag skall värma 2 fastigheter, 180+170kvm, 10m kulvert från "lilla" huset där pannrummet är, 2×2500l ackvolym. Att valet föll på Effecta berodde på flera saker, jag ville ha en lambdastyrd panna med stort vedmagasin (195L) ha en effekt som klarar att matcha mina acktankar men inte överstiga 60kw då det blir krångligare brandklassning för pannrummet samt att det inte fick kosta för mycket, tror att jag gav ca 57000kr för pannan och då tycker jag att att jag fått mycket för pengarna, att pannan tillverkas i Sverige ca 4mil hemifrån och att jag kunde hämta pannan på fabriken och samtidigt få se tillverkningen gjorde inte valet svårare. Men jag får väl höra av mig efter vinter så får vi se om jag valde rätt☺


Hur har det funkat för dig i vinter med din nya panna?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).