Gallring

Planera arbetet vid manuell gallring

42 inlägg 24316 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345230
Sigge skrev:tanna upp och kolla med relaskopet, så att ni ligger rätt till i uttaget ?


För min del före och efter. Kör med tumregler, gillar sånt. Röjning vid 4 meter= mellan armarna. 1:a gallring= 3meter=typ dubbla armar. 2:ndra gallring= aldrig upplevt, men hittar nog en tumregel då också.
Men jag säger inte att det något fel att vara noga och använda relaskop och röjsnöre noga. Men jag gör det inte.
Fast nu lär jag nog få för den här kommentaren....

Malwa
Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

nalle34  
#345282
1444281252_2013-01-27_12-21-45_866.jpg
Bukar alltid snitsla upp körvägen först. Gör den så bred så en skotare häller traktor med vagn kan köra där, sen för träden väja sig för vind kant träden. Så slipper man för hoppnings vis vindfällen. Börjar med att i området börja i ytterkanten och med vägen. Sen med gallra sidorna. Här är några bilder från 2013 års vinter gallring. Var snälla man skulle tagit lite mera med röjsågen för några år sen. Nåtera att bilden med kamran fodralet visar vägen bakom högen som sväger vänster. Tog dom här bilderna till brosan och visade lite hur det säg ut. Massaved bitarna är i fallade längder 3-5.5m. Mer pratits är gör som jag gjorde föra året ta dom i 3.5-4m längder. mvh nalle34

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345360 Tack för tipsen nalle34. Bra med lite bilder också. Jag har lite för tätt idag, så antagligen får jag gallra försiktigt nu och komma tillbaka om en 5år igen och då ta ut lika mycket igen. Jag har tyvärr inget foto just nu, men jag tror ni fattar vad jag menar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

machonisti  
#345375
Uvskogen skrev:
Sigge skrev:tanna upp och kolla med relaskopet, så att ni ligger rätt till i uttaget ?


För min del före och efter. Kör med tumregler, gillar sånt. Röjning vid 4 meter= mellan armarna. 1:a gallring= 3meter=typ dubbla armar. 2:ndra gallring= aldrig upplevt, men hittar nog en tumregel då också.
Men jag säger inte att det något fel att vara noga och använda relaskop och röjsnöre noga. Men jag gör det inte.
Fast nu lär jag nog få för den här kommentaren....

Jo, lite! :lol:
Relaskopet är bra vägvisare i andra gallring. I den är det mycket lätt hänt att man inte tar ut tillräckligt antal stammar utan det blir bara en "risputsning" i ögonhöjd som ögonfröjd.

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Power Major  
#345392 RISA så MYCKET du kan. Antalet vändor med atv+vagn blir ju rätt många, så det sliter mer än du tror.
Manuell gallrade själv ca 1ha i vintras och körde ut med atv, försökte risa mycket, men borde varit ännu mer i basvägen. Försökte hålla olika spår, men ibland går det bara inte. (typ Sten, surhål, berg, snett mm). Hasplåt under är inte fel. Om inte så ta dig tiden att vända riset med ryggen upp om du ser något som kan skada damasker och dylikt.
Släng med de okvistade topparna på lasset och lägg där du tycker det behövs mer ris.
(När du ligger i snöblask, regn och skruvar så kommer du förstå)

Vår Herre skapade ingen brådska, han sa bara, : Skynda dig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345394 Även jag hugger vägen först och hugger mellanzonerna sen.
I förstagallringar använder jag inte relaskop då jag ofta spar stammar som är för klena för att räknas.
Ett bra tips som jag fick lära mig tidigt är att titta i toppen. Står träden och piskar varandra i topparna så glesa ur. Klurigt när det är gran, men annars funkar det bra som grundregel.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

machonisti  
#345398 Brukar snitsla en ungefärlig väg. Främst för att få någorlunda breda mellanzoner och få en bild av hur många vägar i figuren.
Hugger vägen ca 20 m och kapar riset där jag tror vägen skall komma kanske 40 m. Sen gallrar jag mellanzonerna och repeterar föregående manöver.
Förut högg jag vägen först men många gånger tyckte jag den blev på fel sida av en trädrad när mellanzonerna gallrades.
Genom att ta en kortare vägsträcka finns större valmöjlighet?

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345457
JF skrev:Även jag hugger vägen först och hugger mellanzonerna sen.
I förstagallringar använder jag inte relaskop då jag ofta spar stammar som är för klena för att räknas.
Ett bra tips som jag fick lära mig tidigt är att titta i toppen. Står träden och piskar varandra i topparna så glesa ur. Klurigt när det är gran, men annars funkar det bra som grundregel.

Jag har också tänkt på att titta uppåt och "friställa topparna" vad gäller fura och björken. I övrigt är jag inne på Uvskogens idé att köra med armarna som måttenhet. I mitt fall blir väl 1,5* utsträckta armar lagom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

plutten  
#345460 Titta inte bara uppåt,utan också neråt. Dvs är det bördig eller mager mark, har stor betydelse för vilket stamavstånd man kan sikta på. Man skall alltid ta tillvara markens växtförmåga.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348753 Hur planerar ni när det gäller att lägga upp virket eftersom ni avverkar?
Tänker på att oftast så påbörjar man ju vintergallringen väl före snön kommit. Jag brukar gallra på ganska mycket före jag kör ut, och då kan det hända att virket blir liggandes under snön och svåra hitta och/eller frusit fast.
Så, hur gör du med stockarna, lägger du upp dem i någon smart hög som dels gör det lättare att hitta och mindre risk för fastfrysning?
Själv försöker jag regelbundet brossla ihop dem i mindre högar, men även de kan snöa in/frysa ihop.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Planera arbetet vid manuell gallring

Mowi850  
#348754 Jag brukar fösöka köra ut allt eftersom så får jag inte det problemet. Men man kan ju försöka lägga en bit på en sten och sen lägga virket på den biten så får man upp virket en liten bit från backen.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

machonisti  
#348780 Uven, glad i hågen stegar jag till skogs och ser för mig hur jag skall göra. Allt går bra med småträd, så kommer storstammen emot och plötsligt går all planering upp åt h---te.
En metod man använder häromkring är att korslägga ena änden av virket. Då syns högen fastän snön ligger djup. Bra om man inte kör ut med kran.

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348822 Vi som vinschar måste ju ändå brossla ihop det i högar. Sen så lägger man alltid på för dåligt underlag ändå, men... :wink:

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Qkeeper  
#351906 Har gallrat och kört allt virke med atv sista 10 åren och tycker olika bestånd kräver olika metoder. Det jag alltid gör är att hugga vägarna först och dra virket åt sidan eller köra ut det så jag kan ha med mig maskinen hela tiden med diverse grejer och vinsch vid behov. Tar god tid på mig att lägga vägarna rätt och studera skogen runt vägen vart man kan spara bäst samtidigt som man får bra körväg. För att få lite flyt i skotandet med atv och enklare vagn utan drift krävs bra vägar. I rätt bestånd tycker jag gallringsrullen är ett bra hjälpmedel för att slippa brossla så mycket.

Att risa tycker jag fungerar bra med driven vagn. Har man inte en driven vagn tycker jag man skall vara försiktigt med att risa för mycket och endast göra det där behovet är stort för de går ganska tungt i en tjock granris bädd med fulla lass.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Davvi  
#351963 Funderar själv kring det här med gallrandet, men mer på hur man lämpligen kan dela upp arbetet.
Här uppe i övre Norrland så är ju vanlig vedkörning ungefär som en gallring nedåt landet och fungerar ju bra att handlasta på timmerdoning efter skoter, alternativt köra ut med vagn efter ATV så själva delen att köra ut är nog minsta bekymret och befintliga traktorvägar kommer underlätta.
I mitt kommande projekt rör det sig "typ 100-200ha" med skiftande terräng och ålder på skogen, men någon slutavverkning av timmer är det nog inte tal om på min livstid. I första biten har det röjts för sisådär 30år sedan och fläckvis hämtats brännved.

Tanken är nu att mer eller mindre att kombinera gallring plus röjning med att ta tillvara det som går att använda till brännved. Min första idé är att helt enkelt börja från grusvägen där skiftet startar och på något vis dela upp det mellan rågång och en traktorväg som mer eller mindre går rätt igenom första delen av marken. Hur stora områden vore det lämpligast att dela upp det i? Eller brukar man bara köra på lite på känn? Brukar man snitsla in ett antal ha eller hur planerar man egentligen? Skogen i första området består i huvudsak av gran och björk men är ganska lågvuxen och i stort sett vildvuxen för den delen också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).