Motorsåg och handhållet

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

104 inlägg 46783 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#348625 Rengöring, kanske helt ok, men byta stift - varför?, det gör man när sågen börjar gå sämre = svårstartad.
Nu får jag säkert något proffs på mig, men det tar jag :mrgreen: . Aldrig gjort service på någon motorsåg, dock rengör jag dem regelbundet - kollar så att ALLT fungerar som det ska.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

CS2145

traktorz  
#348627
webkocken skrev:Fick sågen, bensin/oljedunk, kedjefil + mått, dragkrok (heter det så), 5 liter kedjeolja och 2,5 liter akylatbensin för 2100:-

Har som tanke att lämna in den på service med.


- Kombidunken är bra, fick du med måttband så är det också bra, lyftkroken använder jag sällan.
- Bra att den gått på alkylatbränsle!

Men håller med om att det är förmodligen helt onödigt att lämna in den på service så här direkt efter ett köp.
Speciellt som att du redan har hittat till skogsforum, där man vanligtvis klarar en sågs fundamentala tillsyn.

Skaffa därför en sprängskiss med reservdelsförteckning på Jonsereds websida, alternativt på syskonmodellen Husqvarna 345. Rengör gärna sågens startapparat på ena sidan, samt koppling med kedjedrev på motsatta sidan.
Låt bli förgasaren, eftersom sågen redan går bra. Utan momentnyckel skulle jag inte rekommendera att kolla skruvarnas åtdragningsmoment till cylinder eller ljuddämparen.

Grattis till förhoppningsvis ett bra köp!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#348630 Grattis med köpet :grin: Du har fått dig en bra såg. Senn får du höra av dig när du körd några tankar!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

totte  
#348677
Utan momentnyckel skulle jag inte rekommendera att kolla skruvarnas åtdragningsmoment till cylinder eller ljuddämparen.


Så sant, inte momentet, men det är bra att gå igenom skruvar och muttrar och känna med måttlig handkraft att ingen sitter löst. I övrigt är det väl läge för den gamla frasen: "Laga inte det som fungerar". Mycket nytta och nöje med nyförvärvet!

Avatar Fallback

Re: Sv: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

SawTroll  
#348880
Niking skrev:Då du tycker triobrake är i vägen, låter det som att du skulle behöva ha det på dina sågar.
/Niklas


Nei!

Det viktigste sikkerhetsutstyret er det du har inne i hodet, og det er en fordel å være våken når du sager. :wink:

Det er selvsagt en grunn til at HVA bare tilbyr det på et begrenset antall modeller (ingen større enn om lag 50cc), og du ser det sjelden utenfor Skandinavia.

Det dreier seg om et kunstig skapt "hysteri", og det er ikke så vanskelig å tenke seg hva den egentlige hensikten er. 😡
Senast redigerad av SawTroll lör 31 okt 2015, 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348884
SawTroll skrev:
Niking skrev:Då du tycker triobrake är i vägen, låter det som att du skulle behöva ha det på dina sågar.
/Niklas


Nei!

Det viktigste sikkerhetsutstyret er det du har inne i hodet. :wink:


Har du säkerhetstänkande, så väljer du helt enkelt triobrake. Hur svårt kan det va ;-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348892 Gör man aldrig fel eller misstag, så behöver man varken hjälm, huggarkängor, skyddsbyxor eller kastskydd.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348903 Fast då håller man nog aldrig i en såg. :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Hema  
#348904
Niking skrev:Fast då håller man nog aldrig i en såg. :-)
/Niklas

Mig veterligen har jag inte satt sågen i något skydd eller skadat mig, däremot kan jag stundtals tänka galet, så jag sätter sågen i kläm... :)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Peteflamingstar  
#348935 Trodde ett diagonalt jack i skyddsbyxan på vänster lår var standardutrustning! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#348959 För att avbryta vedbitar, så kommer en ny fråga.

Jag körde sågen lite idag, utan att kapa och upptäckte att det inte var speciellt mycket smörjning av kedjan. I stort sett inget.

Kan det vara igensatt?

   TS
Användarvisningsbild

CS2145 - kedjeoljetillförsel

traktorz  
#348965 Ja, det kan vara igensatt.
Skadar inte att emellanåt tömma oljetanken, skölja ur den med diesel, samt om nödvändigt även rengöra silen.
Fyll på en skvätt diesel i kedjeoljetanken, och torr-gasa på lite. Från svärdspetsen skall då spruta en dimma av diesel, som indikerar att oljetillförseln funkar. Töm dieseln och fyll på kedjeolja och verifiera att olja slutligen smörjer kedjan.

Vad som kan tänkas vara problem, är att svärdet är skitigt, att kedjekåpan och anlägget mot svärdet är skitigt, eller att oljepumpdrevet (503 93 18-01) är defekt.

Rengör svärdet och konstatera att topptrissan löper lätt, se nedan referens till annan tråd:

Sölar sågen ner sig med kedjeolja under kopplingskåpan?
Jonsered CS2145/HVA 345 har ingen inställning för oljepumpen, den ger ett konstant flöde.

Ref:
skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=19334

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#348993
webkocken skrev:Jag körde sågen lite idag, utan att kapa och upptäckte att det inte var speciellt mycket smörjning av kedjan. I stort sett inget.

Kan det vara igensatt?


Det är en av nackdelarna med oljedunken som du med på köpet, ställ den långt bort ifrån sågen.

Köp istället helt vanlig rapsolja i livsmedelbutiken, Willys har förpackningar 1, 2, 5 och 10 liter.

Kostar per liter 1/3 av det du har i dunken.
Hoppas att pumpen inte tog stryk av den geggiga oljan.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#349003
axwell skrev:
webkocken skrev:Jag körde sågen lite idag, utan att kapa och upptäckte att det inte var speciellt mycket smörjning av kedjan. I stort sett inget.

Kan det vara igensatt?


Det är en av nackdelarna med oljedunken som du med på köpet, ställ den långt bort ifrån sågen.

Köp istället helt vanlig rapsolja i livsmedelbutiken, Willys har förpackningar 1, 2, 5 och 10 liter.

Kostar per liter 1/3 av det du har i dunken.
Hoppas att pumpen inte tog stryk av den geggiga oljan.


Oj, det visste jag inte att man kunde använda... det bör man ju testa i så fall. Får tömma ur oljan som jag fyllde på med idag och köra på lite billig rapsolja istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#349019 Fyll med diesel, starta sågen och låt den sedan gå på tomgång, bör efterhand bli en pöl med diesel under svärdet. Hjälper inte detta, låt sågen stå varmt med oljetanken full av diesel, gör sedan om proceduren.
Användning av Willys rapsolja är rätt, själv har jag använt mig av mineralolja de senaste 50 åren = aldrig upplevt att sågarna inte gett rätt mängd kedjeolja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).