Motorsåg och handhållet

346 xpg NE

40 inlägg 16839 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

viggenblåaero  
#150549 Är lite sugen på o köpa en ny såg.. Har en 353 etec (-10) nu men vill ha lite bättre drag, ångrar att ja inte köpte en 346xp när ja ändå köpte ny, men sågar ju bara årsveden.. Funderar på o köpa en 346xp nu lr ska man vänta o köpa en 550xp men hur är det med auto tune o X-torq, går det o trimma en sådan såg o så undrar man ju hur hållbarheten blir, när man läst lite på forumet här.. 560xp har ja kikat lite på oxå men den e ju lite tyngre..

lr så ska man öppna upp ljudäparen på 353an o kanske trimma den mer sen.. :)

Tänkte att ja lånar denna tråd eftersom den handlar om 346 :)

Tacksam för svar mvh Johan

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

peter399  
#150917 Jag hade nog köpt en 560 om jag redan hade en 353. Visst är det ganska stor skillnad på 353 och 346 men båda är ändå 50cc sågar. Känns som du skulle få mer nytta av två sågar i lite olika storlekar. Vedkapning är ju ganska tuff sågning så med en 560 får du bra drag.

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

viggenblåaero  
#150927 Hej peter!

Tack för att du svarade! Hade nästan gett upp om o få svar..

XL-bygg har ju 20% tills den 18dec så hade väl tänkt köpt en där i såfall.. Men dom hade bara en 346xpg triobrake o en 560xp utan handtags värme hemma. Hade ju varit kul med hantagsvärme..

Sen är man lite orolig hur en 560xp kommer gå om några år när man inte ens kan justera förgasaren själv...

Har en Gammal husqvarna 263 lr nått sådant som jag fick ut av morfar men den startar inte och har inte lagt ner så mycket energi på den.. Tänkte om man skulle ha sågat ved med den annars men den kanske e för tung.. Fick även en gamal Partner R14 lr nått sådant.

Har även börjat få ont i knäna så en ganska lätt såg är nog att föredra.. Kanske skulle satsa på bergvärme i stället men det är riktigt skönt o komma ut o hugga litei skogen ibland :)

mvh

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151854
viggenblåaero skrev:Är lite sugen på o köpa en ny såg.. Har en 353 etec (-10) nu men vill ha lite bättre drag, ångrar att ja inte köpte en 346xp när ja ändå köpte ny, men sågar ju bara årsveden.. Funderar på o köpa en 346xp nu lr ska man vänta o köpa en 550xp men hur är det med auto tune o X-torq, går det o trimma en sådan såg o så undrar man ju hur hållbarheten blir, när man läst lite på forumet här.. 560xp har ja kikat lite på oxå men den e ju lite tyngre..

lr så ska man öppna upp ljudäparen på 353an o kanske trimma den mer sen.. :)

Tänkte att ja lånar denna tråd eftersom den handlar om 346 :)

Tacksam för svar mvh Johan

Det går att få fart i en 353 min jag har kör jag med 8 kuggars och den går bättre än en 346 med öppnad dämd och annan förgasare.
men för att komma dit så krävs det att man portar om cylindern och att man höjer kompet i motorn så man ökar vevhus kompressionen att bara öppna upp ljuddämparen hjälper ingenting på den sågen och det samma som att sätta dit 357ans luftfilter + hållare hjälper ingenting mera än att den brölar och går dåligt.

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

viggenblåaero  
#151855 Hej Knaggen!

Kul att nån till svarar:)

Blev så att jag sålde min 353 etec till kompisen o köpte 346xpg triobraken.
Hittade nog felet på min 263 CD oxå soppa slangen var helt slut, så ny är beställd.

Skulle jag behöva en större såg i framtiden så får man väl börja kika på 560xp lr nått större ändå Dolmar 7900 kanske :) Men jag tror ja klarar mig med 346an en stund:) Skulle väl varit på vedbacken man kanske behöver en 60-80 cc.

Så det gör inget alls på en 353 etec o öppna ljuddämparen?

Tänkte öppna upp ljudämparen på min 346a sen köpte en tom dämpare oxå.. men va jag har läst så ska det väl räcka o ta bort stopparna till förgasaren när man öppnar ljudämparen lr måste man byta förgasaren helt?

När du portade cylindern på din 353 borrade lr slipade du insug/utblås?
Tänkte ju inte göra d på ny sågen men funderar på o trimma nån gamal såg för skojs skull(givetvis kolla att den är i bra skick först). Man har ju blivit lite inspirerad när man läst här på forumet :)

Mvh

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151886
viggenblåaero skrev:Hej Knaggen!

Kul att nån till svarar:)

Så det gör inget alls på en 353 etec o öppna ljuddämparen?

Tänkte öppna upp ljudämparen på min 346a sen köpte en tom dämpare oxå.. men va jag har läst så ska det väl räcka o ta bort stopparna till förgasaren när man öppnar ljudämparen lr måste man byta förgasaren helt?

När du portade cylindern på din 353 borrade lr slipade du insug/utblås?
Tänkte ju inte göra d på ny sågen men funderar på o trimma nån gamal såg för skojs skull(givetvis kolla att den är i bra skick först). Man har ju blivit lite inspirerad när man läst här på forumet :)

Mvh

På 346 gör det störst skillnad om du byter förgasare för den som sitter på är rent skit på svenska det bästa är en walbro från dom tidiga 346 sågarna och då kan du få lite extra ur den men det blir inte så mycket utan marginellt om du byter tänd spolen till den svarta 03 modellen och att du sedan justerar med att höja tändningen ett par grader genom att fila hålen i tändspolen så blir det lite till och sedan ett öppnare filter och en öppnare ljud dämpare gör sitt men det blir inga skyhöga effekt vinster man gör utan att fila på cylindern då börjar det att hända saker .

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

viggenblåaero  
#151997 ok, då finns det lite o göra sen då när man o ledsnar på 346an :)

Har läst ganska mycket på forumet här o du verkar kunna det här med sågar! :)

God Jul

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

Astrix1  
#348444 Hur många är tillverkade i det här utförandet

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348453 Vill minnas det var 350 eller nåt, men kommer inte ihåg exakt.

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

åberg  
#348454 Transparent 346:a

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).