Trädslag

Blågran

3 inlägg 17012 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blågran

Hanatorp  
#348389 Blågran eller Picea pungens används hos oss som dekoration i trädgårdar. Den lär sällsynt förekomma i skogskulturer. Färgen på barren är blågrön och skottspetsarna rödbruna. Den härstammar från södra Klippiga bergen i Nordamerika. Den utmärks liksom Sitkan av sina stickiga barr.
Jag har ett exemplar som kommit in som planta från en plantskola i en leverans av svensk gran.... :???: Den växer som man kan ana på bilden betydligt sämre än sina svenska kusiner som är flera meter högre.

1446066724_dsc_2264.jpg

1446066856_dsc_2263.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Blågran

Fredrik Reuter  
#348402 Spännande, tack för att du delar med dig av detta!
Undrar varför den växer såpass mycket sämre, kanske helt fel klimat för den?
Också lite häftigt att den verkar ha blandats ihop från plantskolan, undrar hur ofta det händer?

Användarvisningsbild

Re: Blågran

JensSkoog  
#348466 Planterade en i trädgården här i 95, som jag "avverkade" i fjol. Blev bara 2,5 meter eftersom jag toppaden den varje år, men den var väl 25cm i dia en meter över marken, och oerhörd kvistig med digra kvistkuddar. Mycket bördig mark och gott om vatten!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar