Motorsåg och handhållet

Sågjättarna jagar piratsågar

22 inlägg 9651 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågjättarna jagar piratsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Fredrik Reuter  
#348166 Hej,
Ja, detta är ju ett riktigt stort problem för både Husqvarna och Stihl.
Vi har ju skrivit ganska mycket om piratsågar genom åren, jag sökte upp några trådar:

Piratkopierade motorsågar

Lurendrejeriet fortsätter (piratmotorsågar)

Piratkopior på motorsågar!

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348217 synd att så många är så pass förda bakom ljuset så att dom inte ser skillanden! :roll: :(

Avatar Fallback

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

jannee  
#348218 Snål han spar men fan han tar :mrgreen: . Självklart köper man såg hos en välrenommerad återförsäljare.

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Vardon  
#348232 Ser ett otränat ögat att det är pirat? Nu menar jag när de verkligen säljs som Husqvarna och inte som Jönköping, Gränna eller vad de nu hittar på för namn?

Förutom det vanliga att det är för billigt etc, jag har liksom aldrig sett någon men många är ju duktiga på att kopiera.

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

totte  
#348238 Nej, tyvärr, den som inte är inne i sågvärlden ser ju inte skillnaden, utan att verkligen undersöka hur originalet ser ut, och har inte kunskaper nog för att se hurpass dåligt mycket är gjort. Och det syns ju inte alltid utanpå, de stora problemen sitter i usla konstruktioner och framför allt undermåliga material. Vi här, som dagligen umgås med motorsågar, ser vanligen skillnaden i detaljerna, men hur skall "svensson" veta något om det.

Men dom som får för sig att kolla priset på den äkta märkessågen måste inse att det antingen är en billig kopia eller en stulen såg. Tråkigt nog finns det väldigt många som låter snåltarmen bestämma och/eller har ganska rymliga samveten.

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Kse  
#348255 En bekant till mig som är novis när det kommer till sågar köpte en pirat Sthil från en bagagelucka.
Säljaren som även hade en del elverktyg från div. välkända märken sa sig komma från en verktygsmässa men behövde bensinpengar och sålde därför ut grejerna. :roll:
Han köpte sågen även om han misstänkte att den var en kopia och är nöjd med den, gammal sågen från Clas Ohlsson tyckte han var lite svag. :grin:
Det är just en sån som är på bild i Land

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Fredrik Reuter  
#348257 Hej,
Nej, det kan nog vara svårt för den oinvigde.
Här är en bild med en original Stihl och en Kina kopia till vänster.

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348260 Även om man inte ser skillnad så kan ju faktiskt sunt förnuft träda in.
Ingen Stihl säljare kör runt o kränger sågar från bakluckan till absurt överpris som sen halveras till löjligt överpris.
Man får faktiskt tänka lite själv med...

Oavsett märke så finns det många fördelar med att handla hos Återförsäljare.
Man får mycket när man går till ÅTF som inte syns eller hålls i handen när man går ut.
Garanti, Prudukt säkerhet, tillgång till kunskap, service möjlighet. Skapas en bra relation så öppnas möjligheter för annat med som goodwill, vänlighet etc.
Går man till en Återförsäljare och handlar är det mindre risk man står utan såg som funkar efter en dag eller månad.
Ofta så finns billigare såg hos ÅTF än den backluckeräven lurat på dig. Även de allra billigaste är bättre produktval.

Att ta sig tid o leta upp en bra Återförsäljare lönar många gånger om sig i långa loppet.

Avatar Fallback

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Carlfritidshuggare  
#348279 Saknar den till vänster kastskydd eller ser jag helt fel?

Håller annars med Mange. Och det gäller inte bara piratprodukter. Om köpledet tänkte till/var lite ärligare skulle nog många stölder sakna avsättning. Larm och kameror visst, men att inte lyckas sälja stöldgodset avskräcker nog mer.

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348287
Carlfritidshuggare skrev:Saknar den till vänster kastskydd eller ser jag helt fel?

Det är brutet, man ser lite av det sitter kvar.
Inget ovanligt o se...

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Erre  
#348756 Ingen kopia men en riktig Skit såg!!

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

totte  
#348812 Ush, vilken eländig smörja. Och det finns billigare sätt att ta livet av sig, varför betala 599:- för det.

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Fredrik Reuter  
#348815 Ja, det är farligt som det är med skogsarbete!

Påminner också om Stihls video där de jämför original mot kopia/pirat. Skillnaden är uppenbar!

Fredrik Reuter - Äntligen är säsongens kinasågar här.

Användarvisningsbild

Re: Sågjättarna jagar piratsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349035 Nu ska äntligen arbetsmiljöverket börja testa lågprissågar nästa år http://www.lantbruk.com/skog/billiga-motorsagar-testas
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).