Traktorer och processorer

Slängande trepunkt

25 inlägg 14481 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slängande trepunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348173 När jag kör med kran eller bakskopa i trepunkten, så slänger den åt sidorna vid minsta lilla ojämnhet i marken. Det måste finnas något klokt sätt att fixera trepunkten vid transport!

Har jag missat något i min traktorutbildning?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Erre  
#348174 Har du kedjor eller stag som sitter på armarna?
Sitter mitt på lyftarmen och är fästa i bakaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

rokon  
#348176 Stabiliseringsstag användes för jämnan inte bara vid transport

http://skog.link/zQvKz

Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Erre  
#348179 Har bara den gamle 650'n hemma nu.
Så här ser det ut på den. Du skruvar på mitt delen där å kortar alternativt länger kedjan. Kortar du kedjan så drar du ut lyftarmarna från Varandra å på så sätt slippa slänget.

Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Göt  
#348181 gamla 135 or har kedjor till stabiliseringstag finns bättre alternativ på nyare 135 or gå in på oie.se och sök på CH-61

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

tallen100  
#348186 Går enkelt att fixa själv med två fyrkantsprofiler (som passar i varandra), fäst dom den länkarna nu sitter och borra hål i dom för justering.

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348196 Jasså, ni visste jag hade en mf-135:a... ;) Så här ser det ut nu:
1445969274_draget.jpg


Såg en bild på Maskinisten, där hade de stabiliseringsdrag.

Bild


Lyftstag, kedjor till hitchen, begränsningskedjor till lyftstag, och så stabstag. Börjar bli trångt, funkar allt ihop?
Senast redigerad av Mangan tis 27 okt 2015, 19:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348198 Bilden från Maskinisten visar CH-66-L, de sätter man alltså i bakaxel där buren är bultad. Hur sätter man CH-61, och vilken fungerar bäst?

Rör sig inte lyftarmarna ihop/isär lite när man för dem upp och ner med dessa stag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348201 På min BM430 så har jag kedjor som har en typ vantskruv mitt på. Bara att spänna åt när man kopplat på det man ska i 3-punkten, så sitter det fast tillräckligt bra.

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

eqlazer  
#348204
Mangan skrev:Rör sig inte lyftarmarna ihop/isär lite när man för dem upp och ner med dessa stag?

Så länge den inre leden, eller vad man ska kalla det, sitter på rätt ställe så flyttar sig inte armarna något i sidled.
Men om du vill att de ska kunna göra det så har du även de ovala hålen att sätta sprinten i. Då kan den röra sig i sidled om än begränsat.

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Ferguson system  
#348219 Jeg bruker strekkfisker på traktorene mine. Det fungerer veldig bra.

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348227 Ifall någon undrar, så är det vantskruv det kallas på svenska. Har du bild på hur du gör, Fergusson?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Ferguson system  
#348230 Skal se om jeg finner noen

Avatar Fallback

Re: Slängande trepunkt

Ferguson system  
#348236 skrulenke i hver ende med strekkfisk i midten.

Användarvisningsbild

Re: Slängande trepunkt

Göt  
#348322
Mangan skrev:Jasså, ni visste jag hade en mf-135:a... ;) Så här ser det ut nu:
1445969274_draget.jpg


Såg en bild på Maskinisten, där hade de stabiliseringsdrag.

Bild


Lyftstag, kedjor till hitchen, begränsningskedjor till lyftstag, och så stabstag. Börjar bli trångt, funkar allt ihop?


Det allra enklaste du kan göra är att korta kedjorna.... Det är ganska lätt tittar du så finns det en sprint du kan dra ur och flytta in en länk..... Problemet brukar kanske uppstå när du har tex bakskopa upplyft till hälften du kan korta kedjorna så att det du har i trepunkten sitter någotsånär stumt... Med stabiliseringsstagen så kortar du dem där du vill när du lyft upp redskapet... fördelen med stabiliseringstaget är att du lättare kan öppna dem när du skall ta av eller sätta på ett redskap...själv har jag inte investerat i stabiliseringsstag det handlar ju egentligen om hur fort man kör när man är ute i skogen......Stabiliseringstaget sitter fast på undersidan av fästet för skärmarna, skyddsramen.... klart att vi har koll på att du har en 135;a :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).