Verkstan

Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

31 inlägg 67489 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

axwell  
#346879
lars11 skrev:Vilken biltemasvets?


Jag antar att han har någon som motsvarar den här.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 000035249/

Den mindre kan ev. vara för klen till det BjörkenPer beskriver.

Bra pris för en inverter på upptill 140 A, kan dessutom driva TIG-utrustning.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

BjörkenPer  
#346885 Biltema svetsen är en MIG, kanske inte att föredra när det ska bli fina fogar och svetsa i mer än 8-10mm :roll: , men praktisk att bära runt på, enkel konstruktion inte mycket som kan fela och går snabbt att byta tråd :mrgreen: (billig määää!)

#Edit Tror att jag svetsa i 12mm en gång, då blev den lite varm :lol:

Användarvisningsbild

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

stegmaster  
#346889 Kör med Telwin jag med sen 2006 eller så.
Til pinne har jag denna Telwin 175 technology.
http://www.bsbutikken.no/index.php?main ... f0k9jiju04

Har funkat klanderfrit i alla år, den har dessutan fått kört sig en del på el, aggregat.

Tror det er samma med svetsmaskiner som med motorsåger.
Man hittar billiga konsumentmaskiner til typ 1990kr, sen mittsegmentet för dom som använder mer vanligt, sen finns det rena proffsmodeller.
T.eks Telwin gör ju ochså proffmaskiner til typ 40-60tkr.

Användarvisningsbild

Power factor correction (PFC)

traktorz  
#346923
stegmaster skrev:Tror det er samma med svetsmaskiner som med motorsåger.
Man hittar billiga konsumentmaskiner til typ 1990kr, sen mittsegmentet för dom som använder mer vanligt, sen finns det rena proffsmodeller.
T.eks Telwin gör ju ochså proffmaskiner til typ 40-60tkr.


Den liknelsen haltar något.
Dagens Invertersvetsar är enkelt uttryckt AC-DC omvandlare, där modern halvledarelektronik med IC-kretsar och IGBT ingår som komponenter i både enkla och mer påkostade enheter. Väsentliga skillnader är framför allt hos de elektro-mekaniska komponenterna såsom, kontakter, potentiometrar, fläktar, filter och miljötätning, samt epoxi-lackade komponenter och kretskort. För en trefas-svets tillkommer dyra och tunga kopparstinna transformatorer dessutom.

En billig Invertersvets av idag, kan ha lika avancerade funktioner (t.ex. PFC funktionen) som en mångdubbelt dyr variant. Men risken är att den tuffa miljön gör att den billiga slutar att fungera långt tidigare. Damm, fukt och grus från väg och verkstadsgolv är miljöfaktorer att se upp med.

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

axwell  
#346934
traktorz skrev: Men risken är att den tuffa miljön gör att den billiga slutar att fungera långt tidigare. Damm, fukt och grus från väg och verkstadsgolv är miljöfaktorer att se upp med.


Känner igen den problematiken då gubbarna på mekverkstan hade svetsarna stående i sprutet från vinkelslipen.
Ev. filter är för dåliga även på lite dyrare småsvetsar.

Användarvisningsbild

Re: Power factor correction (PFC)

stegmaster  
#346947
traktorz skrev:
stegmaster skrev:Tror det er samma med svetsmaskiner som med motorsåger.
Man hittar billiga konsumentmaskiner til typ 1990kr, sen mittsegmentet för dom som använder mer vanligt, sen finns det rena proffsmodeller.
T.eks Telwin gör ju ochså proffmaskiner til typ 40-60tkr.


Den liknelsen haltar något.

Ok, då var det tur jag skrev " tror". :wink:

Men jag ser inte helt den stora skillnaden.
Små billiga motorsåger er vel egentlig ochså like avancerat som en större (altså samma funktioner), men den passer inte til gröve träd och brukar inte hålla lenge för det er nåt som strular. ( oftast vel på grunn av billiga matrial)

Och med en 100amp billig svetsmaskin blir det vel ungefär samma, eller??
Man svetsar inte 30mm gods med en sådan, och risken för at nåt strular efter et tag er rett stor.(av blant annat dom orsaker du själv nevner)

(Tenker på svetsar och såger som kostar typ 1500-2000kr i varuhusen.)

Så mitt poeng var egentlig att man klarer sig med både en billig svetsmaskin eller motorsåg, om det bara ska användas några få gånger varje år, på klenare matrial/träd.
Vid mer frekvent användning köper man bättre och dyrare grejor.

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

axwell  
#347364 Nu har Jula kampanj på en ESAB 145 A.
Om du inte har JulaClub-korten så fixas det på någon minut vid kundtjänsten.

Bästa köp hittills :!: 🧠
2000 kr istf. 3000 kr :!:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... er-210038/

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#347366 ok, wow!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

Amatörhuggare 62  
#347541
Detta är en kanonbra svets.
Det är bara att köra,
Men den är ju lite dyrare ,Förstås.
Funkar bra till elverk, eller upp till 3 förlängningskablar.
Dock då av proffskvalitet.

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#347543 Blev en esab 145. Får se hur det blir, spännande.
:grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

axwell  
#347577
lars11 skrev:Blev en esab 145. Får se hur det blir, spännande.


Grattis, det bör vara mycket för pengarna trots att Jula är inblandad (?). :-BD

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

Robertberg  
#347583 Blev också sugen på en esab 145 nu, men den verkar vara slut mest överallt.. Är det en utgående modell kanske?

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

Robertberg  
#348030 Jag var inne på Jula idag, och svetsen (som var mycket mindre än jag trodde) var slut i butiken. Men det fanns 218 st på centrallagret så de skulle få in nya på onsdag. Får ringa och be dem lägga undan en då :smile:

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#348043 Ok tack. Nästa fråga, mest lättsvetsade elektrod och tjoclek för:
- 3-6mm järnprofiler, simpelt stål ev galvat?
- punkta konsol på en ljuddämpare?
- rostfri konsol på ett rör? (Går det med en mma inverter?)
- spricka i aluminiumkåpan på en Klippo? (Igen, går det öht)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

totte  
#348110 Mest lättsvetsade elektroderna är OK 43.32. Mycket lätt-tända och enkla att svetsa med. Nackdelar: Ger mycket slagg, hållfastheten är inte i topp men duger bra för vanligt handelsjärn.

OK 48.00 är väl standardelektroder annars för stål i normala kvaliteter. Lite knepigare att tända, men frånsett det är de inte svåra att göra snygga svetsar med. Bör förvaras torrt.

Du klarar det mesta med 2 - 2,5 mm pinnar upp till 6 mm gods.

Om att svetsa galvat: Det går bra att göra, men bör inte göras inomhus utan utsug. Röken från zinken orsakar "zinkfrossa", du får alltså en rejäl frossa om du andats in det. Inte nån större risk med elgalvat, men svetsar du varmgalvat så se upp. En halv till en liter mjölk förebygger frossan, men det är nog knappast hälsosamt.

Ljuddämpare, du menar att sätta fast något på plåten i dämparen? Det är knepigt, det kan gå om plåten är min 1 mm tjock. Tunnare plåt än så, glöm det. Är det en tjock fals på dämparen kan det gå bra att svetsa på den.

Kräver en hel del träning men det är fruktansvärt lätt att bränna hål i plåten. 1,6 mm elektroder, lägsta möjliga ström, 30 - 35 A, lätt handlag och flera synnerligen korta små svetsar som det får svalna emellan. Så fort det gäller tunn plåt så är det MIG som gäller.

Vad gäller rostfritt och alu så får nån annan skriva.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).