Motorsåg och handhållet

GB svärd från skogma. skit?

42 inlägg 14550 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347654
volvo_per skrev:Hej! Köpte ett GB svärd från skogma och när kedjan går över från svärdspåret till topplistan så lyfts kedjan upp och kedjan ligger inte emot svärdet i toppen. Ska det vara så? Kedjan bottnar i trissan innan den hamnar emot själva svärdet. Det innebär ju att varje gång en drivlänk klättrar upp på trissan så blir kedjan spänd och sedan slak mitt emellan drivlänkarna. Vilken skit det verkar vara rent ut sagt. Någon mer som varit ute för detta?
Gjorde en film när man roterar kedjan för hand men vet inte hur man lägger upp det här. Hoppas ni förstår hur jag menar ändå.


Om det är det oranga svärdet med den svarta utbytbara topptrissan du menar, så har jag också provat det! väldigt dålig passform mellan svärd och topptrissa! försökte fila till det,men jag slängde iväg skiten! :cry:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#347674 Jag får nog säga att jag tycker det är mer tillverkarens fel än säljarens. Dom kan väll inte ta upp alla svärd ur kartongen och testa med kedjor på..
Det är rätt kedja då den funkar på mitt andra svärd. Jag anser att det är som tidigare skrev att det är fel på svärdet. Förmodligen fel trissa.

   TS
Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#347675
Huggarn skrev:
volvo_per skrev:Hej! Köpte ett GB svärd från skogma och när kedjan går över från svärdspåret till topplistan så lyfts kedjan upp och kedjan ligger inte emot svärdet i toppen. Ska det vara så? Kedjan bottnar i trissan innan den hamnar emot själva svärdet. Det innebär ju att varje gång en drivlänk klättrar upp på trissan så blir kedjan spänd och sedan slak mitt emellan drivlänkarna. Vilken skit det verkar vara rent ut sagt. Någon mer som varit ute för detta?
Gjorde en film när man roterar kedjan för hand men vet inte hur man lägger upp det här. Hoppas ni förstår hur jag menar ändå.


Om det är det oranga svärdet med den svarta utbytbara topptrissan du menar, så har jag också provat det! väldigt dålig passform mellan svärd och topptrissa! försökte fila till det,men jag slängde iväg skiten! :cry:


Okej vad bra. Då är det ingen idé att dom skickar ett nytt iaf. Då får dom skicka ett pro lite ist så betalar jag mellanskillnaden. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347713 Ja köp du ett prolite! det är fövisso inget solit svärd,men helt ok! en stor del av vitsen med att använda svärd med utbytbart toppdel är ju att kunna byta ut toppen efter för mycket "kedjesmisk" på undersidan av svärdsspetsen! och på dom GB svärd som skogma säljer är den utbytbara delen alldeles för kort jämfört med tex oregon power match,sugiharas solida! så att "kedjesmisket" hamnar lik förbenat på själva svärdet! skogmas/GB utbytbara toppdel känns som att den är mest för syns skull! men det är ju trots allt ett solit svärd, så man kan ju använda det bara därför om man vill! (om passformen hade varit bättre vill säga) :smile:

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347846 GB svärden är rent skit dom kröker sig i nitningen till topptrissan med följd att man sågar skålar .

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347850
volvo_per skrev:Jag får nog säga att jag tycker det är mer tillverkarens fel än säljarens. Dom kan väll inte ta upp alla svärd ur kartongen och testa med kedjor på..
Det är rätt kedja då den funkar på mitt andra svärd. Jag anser att det är som tidigare skrev att det är fel på svärdet. Förmodligen fel trissa.

Det är ju inte svårt o se vem som felmärkt i detta fall. De har inte samma nummer tror jag.
Tror inte GB tillverkar kedjor heller vad jag vet.

Postorder handel är lite lurigt. Enklare över disk då monteras det o provkörs så man vet det är rätt.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

SawTroll  
#347959 Noen GB sverd er produsert i Australia, og andre i Kina - forskjellen merkes nok både på kvaliteten og prisen.

Så vidt jeg vet er det Pro Top og Titanium CN40 som er laget i Australia, resten i Kina.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

SawTroll  
#347960
Huggarn skrev:Ja köp du ett prolite! det är fövisso inget solit svärd,men helt ok! en stor del av vitsen med att använda svärd med utbytbart toppdel är ju att kunna byta ut toppen efter för mycket "kedjesmisk" på undersidan av svärdsspetsen! och på dom GB svärd som skogma säljer är den utbytbara delen alldeles för kort jämfört med tex oregon power match,sugiharas solida! så att "kedjesmisket" hamnar lik förbenat på själva svärdet! skogmas/GB utbytbara toppdel känns som att den är mest för syns skull! men det är ju trots allt ett solit svärd, så man kan ju använda det bara därför om man vill! (om passformen hade varit bättre vill säga) :smile:


Så vidt jeg forstår er dette helt riktig, men årsaken til at man trenger en ny topp kan jo variere. :wink:

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

SawTroll  
#347962
Mange skrev: ....
Tror inte GB tillverkar kedjor heller vad jag vet.

.....


De eneste GB kjedene jeg vet om har vært "rebranded" Carlton, men jeg vet ikke hva situasjonen er nå.

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348194
SawTroll skrev:
Huggarn skrev:Ja köp du ett prolite! det är fövisso inget solit svärd,men helt ok! en stor del av vitsen med att använda svärd med utbytbart toppdel är ju att kunna byta ut toppen efter för mycket "kedjesmisk" på undersidan av svärdsspetsen! och på dom GB svärd som skogma säljer är den utbytbara delen alldeles för kort jämfört med tex oregon power match,sugiharas solida! så att "kedjesmisket" hamnar lik förbenat på själva svärdet! skogmas/GB utbytbara toppdel känns som att den är mest för syns skull! men det är ju trots allt ett solit svärd, så man kan ju använda det bara därför om man vill! (om passformen hade varit bättre vill säga) :smile:


Så vidt jeg forstår er dette helt riktig, men årsaken til at man trenger en ny topp kan jo variere. :wink:



ja så kan det vara trollet! priset en ny topp till ex vis oregon powermatch eller sugihara är inte jättelångt ifrån ett helt nytt svärd! plus jobbet med att nita om! jag slänger mina när dom är slut! jag använder dom enbart för att dom är solida! utbytbar topptrissa kvittar för min del! :smile: :-BD var och en gör som man vill om man tror att man tjänar nåt på det! :roll:

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

Brumsten  
#348345 Hej, vitsen med topptrissa är ju att minska friktionen i toppen på svärdet när kedjan vänder tillbaka.
Därför ska kedjan vila på trissan och inte på svädstoppen, annars kunde man lika gärna köra med solida svärd utan trissa.
Vad gäller kedjespännigen spelar det ingen roll, den blir lika med eller utan topptrissa, islagsgropar på undersiada är resultat av felaktig kedjespänning.
Partner hade en gång i tiden runda topptrrissor utan tänder, men funktionen är densamma, vill minnas att det PS eller TS.
Rätta mig om jag har fel, hade fel en gång 1976, det grämer mig än idag.
Ha de. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#348352 http://www.carlsonerna.se.fpweb1.shared ... oregon.pdf Då tog det alltså 39 år tills du hade fel igen, kedjespänningen ska vara hårdare på trisslösa svärd.. :D

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#348354 Ha ha ha..där sket jag nog ner mig.. =))

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#348359 Spänningen ska alltså vara större med svärd som HAR trissa.. :o

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

Brumsten  
#348368 Hej igen, jag uttryckte mig lite otydligt i förra inlägget tydligen, vilket tyvärr resulterade i att någon sket på sig, detta ska undvikas i fortsättningen.
Jag menade att om kedjan lyfter från svärdsspetsen så påverkar det inte kedjespänningen i det aktuella fallet.
Och till arnesmyra kan jag bara rekommendera ett par nya kalsingar!.
Ha de :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).