Socialt (mer om oss)

Gör sommartiden permanent

26 inlägg 8295 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gör sommartiden permanent

ananders  
#347724 Något så ovanligt som ett (i mitt tycke) vettigt förslag från en folkpartist.

http://www.svt.se/opinion/hannah-om-sommartid



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

Fredrik Reuter  
#347732 Hej,
Jag är böjd att hålla med, tycker inte riktigt att vintertiden gör det något ljusare på morgonen!

Avatar Fallback

Re: Gör sommartiden permanent

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347736 Då blir bara alla lite latare och börjar en timme senare både sommar och vinter och då är vitsen borta med det.

Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

sundelius  
#347737 Håller med ananders :!:

Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

Kse  
#347742 Jag tycker att det gör skillnad, ni som inte uppfattar skillnaden sover nog helt enkelt lite längre på mornarn.

Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

Fredrik Reuter  
#347753 Har inte du polarnätter och middagsmörker då, då spelar det väl ingen roll hur länge man sover? :wink: :D

Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

ananders  
#347756
Kse skrev:Jag tycker att det gör skillnad, ni som inte uppfattar skillnaden sover nog helt enkelt lite längre på mornarn.


Jag förstår vad du menar. Om vi skulle skippa det här med att ändra klockan så tror jag att de som bestämmer på jobbet vill vill förskjuta arbetstiden. Värst blir det om vintertiden åter blir den rådande tiden eftersom vi vill ha så långa kvällar som möjligt under skörden. Vilket betyder att vi då får börja en timme tidigare. Blir det sommartiden istället så har det inte så stor betydelse då det ändå är mörkt både när man börjar och när man slutar med vintertiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gör sommartiden permanent

Sture Andersson  
#347762 Tycker vintertid är deprimerande, vem fan blir glad av att det är mörkt när man kommer hem.

Mycket bra förslag med sommartid hela året.

Avatar Fallback

Re: Gör sommartiden permanent

rikard_e  
#347799 Jag jobbar kväll 16-01 så för mig kvittar det. Tycker synd om dom människor som jobbar inomhus under vintern.
Det är mörkt när dom åker till jobbet och mörkt när dom åker hem.

Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

vetinte  
#347812 Meniskan försöker göra om allt.
När solen står som högst e klockan 12 punkt.
Låt saker va som dom e tänkta från början........

Avatar Fallback

Re: Gör sommartiden permanent

druva  
#347819 Naturligtvis borde sommartid göras permanent.
Jag kan inte förstå för vem dessa sommar och vintertidsförändringar kan vara bra för.

Avatar Fallback

Re: Gör sommartiden permanent

jannee  
#347835 Skit i tiden :mrgreen: , gör i stället sommaren permanent - behövs ingen vinter, vi har ändå alla typer av väder under "sommaren". :wink:

Avatar Fallback

Re: Gör sommartiden permanent

Blivande snickare  
#347836 :lol: :lol: Klockrent Jannee! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347837 Men skulle inte det bara leda till en explosion av myggnät blandningar, getingar etc., samt att det dessutom blev så hett, så att ingen stod ut? ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gör sommartiden permanent

Skogstomte  
#347857 Jannee slår huvudet på spiken :lol: Men ska vi vara lite allvarliga och praktiska så borde faktiskt vintertiden göras permanent. Då har vi rätt tid enligt vår tidszon. Sommartiden är ju det konstgjorda. Bättre att justera arbetstiderna i arbeten där detta gör skillnad och ha "rätt" tid hela året.

Bakgrunden till sommartid var att ta bättre vara på dagsljuset och spara på den konstgjorda belysningen - främst inom industrin. Känns som sommartiden idag ställer till det mer än den gör nytta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).