Friluftsliv, Naturturism

Varg utanför dörren?

60 inlägg 42219 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#337845 Jag vet inte hur vanligt det är, men det skulle inte kunna vara någon förrymmen hund? (om nu det saknas pälsrester).

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

röjar kalle  
#337855 Det du skulle kunna sätta upp elstängsel runt huset.Våra schäferhund går inte i närheten av elstängsel hon stannar 30 meter därifrån går inte att få hunden till stängslet.Skulle tro att gråpäls är lika känslig för ström som hundar värt att testa.Se bara att det är bra kräm i staketet. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Volvopv-65  
#344955
röjar kalle skrev:Det du skulle kunna sätta upp elstängsel runt huset.Våra schäferhund går inte i närheten av elstängsel hon stannar 30 meter därifrån går inte att få hunden till stängslet.Skulle tro att gråpäls är lika känslig för ström som hundar värt att testa.Se bara att det är bra kräm i staketet. :grin: :grin: :grin:

Det enda som stoppar dessa mördarmaskiner är ett 3 meter högt staket med 10000volt i.
Det har visat sig vid upprepade tillfällen att vargar springer igenom och även hoppar över de sk Rovdjurs Avvisande Stägslen (tvärt emot var partisanerna i SRF säger.Dom far med lögner som att Vargen INTE kan hoppa osv)
Nä grilla dom på ett högspänningsstaket så dom lär sig att ge fan i att försöka ta sig genom/över staket.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

röjar kalle  
#345111 Dom är till och med så smarta att dom behärskar psykologisk krigföring får fåren bli så panik slagna att dom spränger staketet själva.Det är ingen skröna har en fårägare i närheten som har berättat att han själv sett det. :sad: :sad: :sad:

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

T Landström  
#345113 Hörde från en bekant att det fanns en gubbe som hade får som bara hade en tråd som låg några decimeter över backen... Så när vargen kom så kunde fåren springa till skogs och istället för 5-10 får dödade blev bara 1 eller 2 som fastnade i vargens klor...

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#345115
T Landström skrev:Hörde från en bekant att det fanns en gubbe som hade får som bara hade en tråd som låg några decimeter över backen... Så när vargen kom så kunde fåren springa till skogs och istället för 5-10 får dödade blev bara 1 eller 2 som fastnade i vargens klor...

Intressant!

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

röjar kalle  
#345117 Det finns säkert olika lösningar att begränsa skadorna man får helt enkelt lära sig med tiden.Sen är det bättre betalt för ett varg dödat får en du får vid slakt hos ett slakteri. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

T Landström  
#345118
Hema skrev:
T Landström skrev:Hörde från en bekant att det fanns en gubbe som hade får som bara hade en tråd som låg några decimeter över backen... Så när vargen kom så kunde fåren springa till skogs och istället för 5-10 får dödade blev bara 1 eller 2 som fastnade i vargens klor...

Intressant!


Mmm...för det blir med vargen som för ett barn om du släpper in dom en godisbutik och dom har obegränsat med pengar... ;)

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#345119
T Landström skrev:
Hema skrev:
T Landström skrev:Hörde från en bekant att det fanns en gubbe som hade får som bara hade en tråd som låg några decimeter över backen... Så när vargen kom så kunde fåren springa till skogs och istället för 5-10 får dödade blev bara 1 eller 2 som fastnade i vargens klor...

Intressant!


Mmm...för det blir med vargen som för ett barn om du släpper in dom en godisbutik och dom har obegränsat med pengar... ;)

Precis min tanke!

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#347723 Jag tror fasiken det var grannen som kommit för att störa han vill nog inte ha sällskap i skogarna där och lät hunna skitit framför dörren. För han går väl inte ut med hunden i spöregn för skoj skull. Har alltid vargavföringen hår var det inte varg i varje fall. Jag ska sätta upp åtelkamera så jag får se vad som rör sig i krokarna.

Läste om vargen som omringade han som fick punktering, kuslig historia. Det hade varit ett skrovmål det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#384152 Nu har vi investerat i bygglampor och sensorbelysning som styrs av en solceller. :-BD Foton kommer snart... Inköpta på http://www.ledgallerian.se så nu det går inte närma sig stugan utan att vi upptäcker det. Ska även sätta upp åtel-kameror så jag ser vad det är för väsen som går runt i skogarna kring stugan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Simon.M  
#384154 Var de dyrt eller låter ju fint med solceller om de är nått ljus i lampan så slipper man sladdar o skit :)

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#384614 Den med sensor och solcell var ganska dyr. Jag är inte så nöjd med solcellen, den är inte tillräckligt stor för 20w så den lyser inte särskilt länge. Men jag köpte också en bygglampa med batteri som kan laddas. Sånt smart batteri med usb-port så man kan ladda telefonen med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

husqvarna_med_sthil  
#384669 Kan bidra med min erfarenhet av rovdjur, som är ganska begränsad trots allt. Jag har gått ihop med björn några gånger när jag smugit på annat vilt. Lokatt har jag sett i det fria vid två tillfällen och järv har jag haft en riktig närkamp med eller så nära man kan komma iaf. Varg har jag bara sett på håll från bilen en gång. Vad gäller varg vet jag inte men resterande möten har gett en och samma lärdom, de tycker inte om oss och vill undvika oss i den mån det går, liksom mängder av annat vilt också handskas med oss. Inte ens Järven som jag tyvärr blev tvungen att närma mig ganska rejält och som åkte ihop med min hund viftade jag mot bara på nån meter och den tog till flykten, hals över huvud.
Berättelse från vargmöten vittnar dock om annat i vissa fall, men så gör även en del björnmöten där människor tom dött. Jag agerar med respekt vid rovdjursmöten, alla har vikit undan, alla har tagit till flykt men man ska nog ändå vara uppmärksam. Det är en märklig känsla att hamna inpå ett stort rovdjur. Mötet med Järven blev en riktig adrenalinexplosion för mig när jag försökte gå emellan hunden och Järven i försök att koppla hunden.

Vad gäller vargjakt så håller man på att skapa ett problem som inte skulle behöva finnas. Detta genom att ständigt hindra jakten, det har visat sig att till skillnad från andra rovdjur blir vargen påfallande ofta närgången mot oss. En reglerad vargstam är det bästa för alla, inklusive vargen.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Astrix1  
#384684 Stod utanför bilen när vargen bara lugnt gick I mot mig när den var 10 meter från mig var det skönt att ha bilen att sätta sig i. Myndigheterna sköt den sen när den var upprepande gånger vid dagis.
1år ca 50 kg om jag kommer ihåg rätt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).