Avverkning (slutavverkning)

Utmanande frötallshuggning.

127 inlägg 41434 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347703
Erre skrev:
Vedmaskin skrev:Ja dom första bitarna är lättkvistade. :mrgreen:
Sedan blir det snabbt volym.


Exakt!! :grin:


En annan effekt är att det nya beståndet under, ser ett par nummer större ut när tallarna försvinner. I synnerhet efter en sommar. :smile:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#347705 Det växer igång fort när ungskogen är ensam om att få solljus. Märks tydligt runt där tallarna står tätt. Där har det inte hänt någonting.
Och vägarna försvinner nästan på ett par år.
När tallarna är fällda och utskotade ska det röjas. Röjer inte innan inom räckhåll för tallarna.
Så tråkigt att friställa å sen går ngt träd fel och slår sönder det man röjt fram å sen har man inga alternativ kvar sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

rikard_e  
#347721 Trevlig tråd och rolig huggning, man får mycket timmer per träd

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

JensSkoog  
#347731
Erre skrev:
JensSkoog skrev:Intressant :grin: Och "avundssjukeväckande" :mrgreen: Skulle gärna varit där och huggit med dig, Erre :lol:


Du är mer än välkommen Jens!!! :smile:

Ja, det hade varit toppers, men jag undrar vad fruntimmeret skulle sagt, efter att jag nu har skjutit ut några inomhusprojekter i ett halvt år :lol:
Vedmaskin skrev:Ja dom första bitarna är lättkvistade. :mrgreen:
Sedan blir det snabbt volym.

Det kan jag skriva under på! Hugg fyra småtallar i veckan, 12 -15 m bara, och det blev ett risdigert slepvagnslass från varje. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#347733 Ja att lirka sig loss från alla andra måsten är det svåraste med skogen @JensSkoog
:mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

isteskog  
#347746 Ett typiskt manuelljobb! Blir bra mycket bättre än att ta in en stor skördare med alla dess skador vi hanteringen av frötallarna. :smile:

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

husqvarna_med_sthil  
#347760 Jag har ju gått av och an angående mina frötallar men jag har också bestämt att jag ska ta dem själv. Tyvärr har jag vajjat lite av och an när jag har en 17-årig föryngring runt omkring. När man läser i sådana här trådar får man ideer själv hur man ska göra. Lämplig väg i förhållande till hur de står, försöka fälla längs vägen så mycket det är möjligt och röja i efterhand när man har svart på vitt vad man haft sönder efter att frötallarna ligger vid väg.

Bra och väldigt intressant tråd med bilder och beskrivningar ! Följer.

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Karlsson_98  
#347761 Det här hygget ska vi ta ner fröställning på. Det mesta står uppe på höjderna så blir mycket vinschning.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347770 Har ett gäng fötallar jag med. Är nog 20-årig luckor skog under, slarvröjt för 8-9 år sen. Kanske högsta granarna är 5 meter.

Så det blir blunda och fäll, och försöka vinshca in försiktigt.

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

värmSkog  
#347787 Får väl slänga upp en bild på min hög från mars i år. Utkört med Alstor

[img]
1445762414_dsc_0268.jpg
[/img]

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#347789
Mangan skrev:Har ett gäng fötallar jag med. Är nog 20-årig luckor skog under, slarvröjt för 8-9 år sen. Kanske högsta granarna är 5 meter.

Så det blir blunda och fäll, och försöka vinshca in försiktigt.


Jag försöker lägga vägen rätt på så många träd jag kan för att kunna fälla i vägen. Men det innebär ju att när det ska skotas är vägen full av virke.
Då får man leta upp, alternativt göra sig ett hål så man kan backa ut vagnen på tvären. Sen får man vinscha och åter vinscha.
La upp en bild i en sådan situation.
Tack å lov för fjärrstyrd vinsch. Annars är det nästan ett tvåmanna jobb.
@Mangan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#347832 Nu är en väg klar.
Kommer rätt på ett tiotal tallar. Övriga tallar får man bara försöka att få så kronorna går ner i vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

husqvarna_med_sthil  
#348069 Fasen vad sugen jag blir ! Ser bra ut !

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

Amatörhuggare 62  
#348190
1445968806_m_219595_large19.jpg
Det som inte blev Rotstock till Ansgarius Svensson

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348209 Var och tittade lite på några mina. Här ligger väl utmaningen att hinna få undan riset innan grannen skall förbi... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).