Traktorer och processorer

Brodd/piggkedjor kvalité?

23 inlägg 16312 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brodd/piggkedjor kvalité?

rikard_e  
#347553 Hej, är ute efter piggkedjor till traktorn. Har kört med Ofa tapio och är helnöjd, dock var det 13,6-38.

Bytte traktor i våras och har nu storlek 16.9-30 så ska sälja dom gamla och hitta annat.

Har tittat på nya tapoikedjor och bonnets ICY 11 brodd.

Någon som har koll på kvalité om Bonnets kedjor?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347559 Måste då ställa frågan om de är prisskillnad, om den är betydande är de nog skillnad på kvalitén.
Hade broddade kedjor från Nyvab som försvann på några år och köpte sen Ofa och dom höll så länge jag använde kedjor, de har legat på lager ett antal år nu..?.

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

rikard_e  
#347564 Ofa tapio ca 6800:-
ICY broddkedja 7400:-

   TS
Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347571 Köp OFA du

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

kviåsen  
#347609 Är intresserad om du ska sälja 13,6*38 kedjorna .mvh Stefan

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

Amatörhuggare 62  
#347691
1445703811_m_dsc00970.jpg
Köp OFA eller Gunnebo
Mina Gunnebo dom har varit enormt slitstarka.

Användarvisningsbild

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

Göt  
#347793 haft Gunnebo länge oerhört slitstarka samt lätta att montera :geek:

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

kviåsen  
#347863 480/70-28 ofa tapio kan dom passa ?

Användarvisningsbild

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347892 Enligt uppgift är ofa och Gunnebo gjorda i samma smedja i Finland lite olika design bara... :-BD

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

rikard_e  
#347922
kviåsen skrev:480/70-28 ofa tapio kan dom passa ?


Nä det blir ju 28 tums däck.

Det har löst sig för mig. Tyvärr kan jag inte sälja piggkedjorna då jag kunde använda dom själv.

tydligen så går 13,6-38-kedjor på 16,9-30 också. Dom ligger inte lika djupt ner på sidan av däcken bara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347940
The Boxer skrev:Enligt uppgift är ofa och Gunnebo gjorda i samma smedja i Finland lite olika design bara... :-BD

Det är nog inte ens olika design, de verkar t.o.m. ha samma färg på lacken till skillnad mot HVA/Jonsered. Enligt Gunnebos hemsida http://gbochain.se/om-traction-systems/ :
Gunnebo skrev: Dotterbolaget Nordic Traction är ledande inom utveckling, tillverkning och marknadsföring av slirskydd och boggiband för skogs- och entreprenadmaskiner, traktorer samt transportfordon. Produkterna kännetecknas av suveränt grepp, lång livslängd samt bra passform och funktion.

Nordic Traction tillverkar och marknadsför tre sortiment av slirskydd under varumärkena Gunnebo Industrier, OFA och Tellefsdal samt boggiband under varumärket Clark Tracks. Tillverkningsenheter finns i Loimaa, Finland och Dumfries i Skottland.

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348031 Skillnaden mellan Gunnebo och OFA som jag sett är att OFA är målade och Gunnebo har nån sorts ytbehandling.

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

alias  
#348180
Amatörhuggare 62 skrev:
1445703811_m_dsc00970.jpg
Köp OFA eller Gunnebo
Mina Gunnebo dom har varit enormt slitstarka.


@Amatörhuggare 62:
Vad har du för däck på traktorn? Är det vanliga diagonaldäck eller är det med fler lager liknande "skogsdäck"?

Kan tänka mig att markberedning är än mindre snällt mot däcken än när man skotar med jordbrukstraktor.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

Amatörhuggare 62  
#348182 Trelleborg Agroforest. 14 lagers.

Traktorn är som 1 järnhjulevagn att åka i.
När jag kör väg och åker sänker jag lufttrycket, så blir det lite bekvämare.

Avatar Fallback

Re: Brodd/piggkedjor kvalité?

alias  
#348208
Amatörhuggare 62 skrev:Trelleborg Agroforest. 14 lagers.

Traktorn är som 1 järnhjulevagn att åka i.
När jag kör väg och åker sänker jag lufttrycket, så blir det lite bekvämare.


Ok, kan tänka mig att komforten blir lidande med skogsdäck - har hört det av bekanta som bytt till detta. Hade en liten fundering om att låna en dylik markberedare av en bekant i närheten, men tror inte att de diagonaldäck som sitter på traktorn håller för det. Får nog bli till att beställa markberedningen av ägaren till markberedaren istället.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).