Motorsåg och handhållet

GB svärd från skogma. skit?

42 inlägg 14594 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#347513 Hej! Köpte ett GB svärd från skogma och när kedjan går över från svärdspåret till topplistan så lyfts kedjan upp och kedjan ligger inte emot svärdet i toppen. Ska det vara så? Kedjan bottnar i trissan innan den hamnar emot själva svärdet. Det innebär ju att varje gång en drivlänk klättrar upp på trissan så blir kedjan spänd och sedan slak mitt emellan drivlänkarna. Vilken skit det verkar vara rent ut sagt. Någon mer som varit ute för detta?
Gjorde en film när man roterar kedjan för hand men vet inte hur man lägger upp det här. Hoppas ni förstår hur jag menar ändå.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

totte  
#347528 Har du rätt delning på svärdet? Om inte så klättrar kedjan på trissan.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#347535 Japp, står 325 1.3 mm på ;) samma som kedjan. Verkar väldigt konstigt faktiskt

   TS
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#347540 Felmärkt svärd eller trissa med 3/8 delning monterad.... :o

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

Robertberg  
#347558 Jag har fått intrycket att GB ska vara bättre än Oregon (som är bättre än Hva/Jred) så det är nog tillverkningsfel på ditt svärd.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#347569 Måste nog va så :( skit också jag som skulle haft det i helgen. Ska ringa skogma och höra på måndag. Dom får skicka ett nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#347576 Köp Oregon Power Match eller något av sugi Haras dyrare varianter, de klarar hundratals timmar av hård körning.. :smile:

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#347580 Okej. Då får dom nog skicka ett oregon ist ;) vill gärna ha ett lätt svärd. Har ni tips på lätta och bra kvalite? GB verkar ganska tungt faktiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#347582 Jag köpte sugi hara lättviktsvariant från Svens Maskin i Harads. En annan fin kombination är Oregon 95 VPX.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

volvo_per  
#347588 Okej. Är det mycket lättare? PRO lite verkar det bli om det ska vara oregon i den storleken. Power match finns nog bara i större vad jag hittar. Tack för bra svar :) alltid kul

   TS
Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Valmet6400  
#347590 Min erfarenhet av GB svärd är också bra, lite tyngre men stabilt.

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

anersimyra  
#347593
volvo_per skrev:Okej. Är det mycket lättare? PRO lite verkar det bli om det ska vara oregon i den storleken. Power match finns nog bara i större vad jag hittar. Tack för bra svar :) alltid kul

Pro lite är ett riktigt bra laminatsvärd, jag har kört ett sådant på heltid sen mitten av förra vintern. Under ungefär samma tid har jag " kört ihjäl " ett HVA och ett par Carlton.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347596 Håller med. Oregon ProLite är ett riktigt bra svärd. Jag kör med detta i både sågverk och fällsåg och hittils har inget gått sönder eller krånglat.

Avatar Fallback

Re: GB svärd från skogma. skit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347604 Se upp så ni inte köper pro-am istället för pro-lite. ;)

Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Användarvisningsbild

Re: GB svärd från skogma. skit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347648 Tror inte man ska skylla tillverkaren för ett sånt här fel. Produktval och som i detta fallet felmärkning är något säljaren ska upptäcka. Antar att kedja och svärd är köpt på olika ställen eller inte tillsammans?
Nåt är fel i din kombination. Kan vara svärd, men även kedjan.
Skicka tillbaka grejerna o gå till nån där du får det rätt från start.
GB är rätt bra grejer.
Jag skulle vilja se den där filmen.
Kopiera URL/addressen o klistra in här eller skicka till mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).