Avverkning (slutavverkning)

Rotnetto

17 inlägg 13671 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotnetto

Glenko  
#347493 Har blivit erbjuden 390000kr för 1250m3fub, och 270.000kr i förskott. Hur mycket fel får dom räkna. Varför jag är lite orolig är för att dom andra ligger mycket lägre i sina offerter. Detta bolag har inte heller dom högsta virkespriserna. Får dom räkna helt galet ex:att dom bara fick ut 300000kr fast dom räknat att få ut 390000kr. Får dom ha så fel i sina kalkyler.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Rotnetto

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347494 Beror på hur du säljer det. Om det är leveransrotköp så beror priset helt på hur mycket volym det står. Kan tom bli mindre än förskottet, coh då måste man betala tillbaka. Vid avverkningsuppdrag så är det ännu osäkrare, då har inköparen uppskattat både volym, avverkningskostnad och utfall.

Användarvisningsbild

Re: Rotnetto

Glenko  
#347495 Avtalet är fast rotnetto kr/m3fub.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotnetto

Glenko  
#347496 Kan jag bli tvungen att betala tillbaka på detta avtal?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotnetto

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347500 Ja, om det inte alls står så många fub som de tror, kan jag tänka mig det.

Avatar Fallback

Re: Rotnetto

jannee  
#347503 Är det en gallring?, annars bör du kunna se i planen hur mycket skog det står på skiftet. För övrigt måste det vara "dålig = klen" skog, i mitt tycke lite pengar - men va f*n vet jag :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rotnetto

Glenko  
#347504 Avverkning är det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotnetto

Glenko  
#347505 Detta är en avverkning i Norrbotten, går nog inte att jämföra med träden som är i södra Sverige. Det är en avverkning av 10ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotnetto

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347507 Mm, transporten är en stor del av kostnaden däruppe har jag förstått.

Avatar Fallback

Re: Rotnetto

jannee  
#347508 De garderar sig ordentligt ifall de överskattat m3fuben. Tydligen väldigt svårt att uppskatta hur mycket det egentligen står.
Synd att du inte har någon skogsbruksplan, dessa bruka stämma bra - ofta underskattat några %.
Risken för att du behöver betala tillbaka på förskottet verkar försumbar - har för övrigt ALDRIG hört talas om det scenariot.

Användarvisningsbild

Re: Rotnetto

Glenko  
#347509 Ganska säker på att det är över 1100m3fub.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotnetto

mikael_s  
#347635 Jag kanske förstår fel men om du har begärt fast pris per m3fub (rotnetto) spelar det ju ingen roll vilken köpare som uppskattar den totala volymen högst eller lägst, du får ju till sist betalt för den volym som verkligen står i skogen.

För att uppskatta volymen kan du logga in på Skogsstyrelsen, Mina Sidor och se laserskannad data. Jag har avverkat två bestånd nyligen där det verkliga volymutfallet stämde väldigt bra med den laserskannade datan.

Användarvisningsbild

Re: Rotnetto

Glenko  
#347640 Det jag undrar är när virkes priserna är sämre ändå dom erbjuder 393000kr i fastrotnetto och 270000 i förskott. Dom andra erbjuder 300000 i fastrotnetto men dom har bättre virkespriser.
Skogsbolaget som erbjuder högst försöker dom lura mig eller måste dom betala det dom erbjuder. Ska jag välja dom andra istället? Får
man erbjuda så mycket mer och sen räkna helt fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotnetto

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347641 Om det är fast netto/m3fub, så spelar det ignen roll om de säger 393.000 eller 300.000. Det viktiga är vad du får per m3fub. Jämför kr/m3fub istället. Det är vad du blir lovad och vad de kan hålla. Totalsum man beror på hur mycket virke det finns, och det vet ingen exakt inann det är avverkat, utan det får man gissa/uppskatta.

Avatar Fallback

Re: Rotnetto

jannee  
#347642 Förstår inte Glenkos sätt att erbjuda virket.
Säljer du till ett fast nettopris per m3fub tar du självklart den som erbjuder högst.
Sedan spelar det ingen roll hur mycket eller lite det är.
Varför inte mäta upp skogen och senare sälja den som rotpost.
Var annars noga med att SISTA betalningsdag också finns med i kontraktet, ibland lämnas det en skvätt kvar halvårsvis, kanske bara för att slippa slutbetala.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).