Före och efter jobbet

BURMEISTER & WAIN DIESEL 100 000 HK

3 inlägg 2823 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BURMEISTER & WAIN DIESEL 100 000 HK

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34614 tjena igen , eftersom jag är ett "dieselfreak" så gillar jag hårda tändkablar (d.v.s spridarrör ) :lol: , så därför skulle det vara roligt att veta om nån på forumet har sett världens största diesel i verkligheten? .. har själv varit i köpenhamn många gånger men totalt missat denna ??? så jag bif , en länk :lol:
http://www.dieselhouse.dk:80/Forside_kn ... ex_EN.html



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34747 Om jag hörde och räknade rätt så låg cylindervolymen på ca 750 liter/cylinder!
Var det åtta cylindrar så blir litereffekten bara omkring två hkr. Finns utrymme för att skruva upp den :?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34751 jovisst , man kan ju klura på det, ..det som är fascinerande är ju hur dieselmotorns utveckling skett gentemot bensin motorn.. B&W s motor på filmen är ju ett monster , och idag tillverkar dom ju moderna fartygsmotorer under märket M.A.N med mycket större effektuttag :wink: men med en bråkdel av ytrymme/ vikt ..det går nog mycket LIK i fartygsväg i modern tid som har motorer som är föråldrade sedan mannaminne , världens idag största fartygstillvekare är Hyundai , det kan man inte tro? .. och dessa tillverkar även motorerna själva ... deras "docka" / fartygsfabrik är på 500ha och byggs ut förnärvarande , det är helt sanslöst , det är den enda fartygsproducenten idag som har en ORDERSTOCK för 5 år framåt , och då är det containerfartyg / oljetankers på ca: 400meter ..ett säkert tecken på att det blir bara mer och mer gods , och mer landtransporter :wink:
och det är ju bra ! för grejerna ska ju rulla :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).