Avverkning (slutavverkning)

Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

125 inlägg 47856 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#347451 Efter denna avverkning kan man dra sig tillbaka och leva på ränteinkomsterna ...... moooaahhhaaa ..... :mrgreen:

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

JensSkoog  
#347459
isteskog skrev:Efter denna avverkning kan man dra sig tillbaka och leva på ränteinkomsterna ...... moooaahhhaaa ..... :mrgreen:

Ja, ni har väl andra timmerprisar i Sverige än här :lol: :lol:
Tänkte ju på om du ska plantera och vad du ska plantera. Blir väl inte markberedning på det hygget?

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

jannee  
#347461 Med de priser ni har i Mellansverige gäller det att Isterskog nu är bra fet annars blir inte livet så långt :grin:
Sedan räntan, man får vara glad så länge man slipper betala för att man har en slant sparad :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#347463 Haha! Ja du Jannee, Iste(r)skog är inte fet, något kilo för mycket kanske, mot när man var 25 och vältränad. Prislistorna hos oss är inget att yvas över, det är sant. Man får lägga ner lite jobb själv med förröjning, planering och serva skördarn med att kvista grovtoppar, fälla besvärliga träd och dylikt. Sen lejer jag nuförtiden maskingruppen själv. Det går som AU, men jag slipper adm-avgifter och liknande. Plockar även ut alla specialsortiment som passar drivningarna.

Jens! Det blir manuell plantering mellan stenarna. Inget roligt göra, men det fungerar bra om man är noggrann. Det finns jord mellan stenarna, annars skulle det inte stå så pass mycket skog som det gör!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

JensSkoog  
#347464
isteskog skrev:Jens! Det blir manuell plantering mellan stenarna. Inget roligt göra, men det fungerar bra om man är noggrann. Det finns jord mellan stenarna, annars skulle det inte stå så pass mycket skog som det gör!

Men man har något att sitta på innimellan :mrgreen:
Har själv planterad några gånger på sådan mark, och man kan bli förvånad över hur fet jord det finns där och ofta mera vatten än man kunne ana.

Avatar Fallback

Re: Sv: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Bengt.Svensson  
#347637
JensSkoog skrev:
isteskog skrev:Jens! Det blir manuell plantering mellan stenarna. Inget roligt göra, men det fungerar bra om man är noggrann. Det finns jord mellan stenarna, annars skulle det inte stå så pass mycket skog som det gör!

Men man har något att sitta på innimellan :mrgreen:
Har själv planterad några gånger på sådan mark, och man kan bli förvånad över hur fet jord det finns där och ofta mera vatten än man kunne ana.

Instämmer! Jag planterade ett sånt område i höstas. Jag har flera hektar blockig mark och finns det bara jord mellan stenarna så växer det mycket bra. Kanske stenen dränerar bra?
En inspektor berättade att mycket vatten är bra men det får inte vara stillastående.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

JensSkoog  
#347638 Enligt vad jag läst använder man mindre sten som markskydd i oliven och vinodling, eftersom stenen skyddar marken mot direkt ljus och därför holler på vatten. Det är ju bara att vända en sten i en bra turr gräsmatta, så finns det fuktig jord under. Så om det inte är sten i surhol, så är det bra för dom nya plantorna å få plats i mellan stenerna :grin:
Och jorden som finns mellan stenerna är gärna fet som en norsk pensionär :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

jannee  
#347639 Blockig eller stenig mark håller värmen bättre, blir m.a.o. ett gynnsammare klimat för växterna.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

svampbob  
#347970 http://www.sca.com/sv/skog/Press/Nyhete ... vverkning/

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#347975 En intressant artikel! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347996 Liknar några objekt vi har hållit på med ibland, oftast går det mesta att lösa ändå.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348015 Har själv några hopplösa brantent med grov skog. Känns bra onödigt att behöva lämna dessa områden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#348017 Då, Niking! Får du ta och göra ett projekt du också ..... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348018 Jodå, men det dröjer några år. Först ska jag hinna med ca 30 ha fördröjning och 30 ha vanlig röjning...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

häsmyra  
#348040
Niking skrev:Jodå, men det dröjer några år. Först ska jag hinna med ca 30 ha fördröjning och 30 ha vanlig röjning...
/Niklas

Hinna med en fördröjning borde inte vara så svårt. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).