Uppvärmning

Vilken Panna ska jag ha??

81 inlägg 48591 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Göt  
#343914 ^:)^ ^:)^ man får bra tips här Tack

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BörjeH  
#345693 Jag har en Nibe Vedex 3000 som jag köpte från Rinkaby rör och installerade själv för ett antal år sedan. Jag funderade på en Perifal Solo Innova, men de är betydligt dyrare. Tveksamt om det lönar sig med den om man har ved till arbetskostnad.

Pannan har fungerat bra, jag har inga problem med den. Elektroniken med termometer i rökgången för avstängning är lite tveksam. Begriper inte hur de tänkte när de byggde den. De måste varit trötta på konstruktionskontoret! :lol:

Varför Nibe Vedex? Keramisk bädd är ett måste, likaså fläktförbränning. Vedutrymmet är stort och den tar 50 cm ved. Vattenvolymen är OK och den verkar vara bra gjord (nu för tiden tror jag Nibe gör dem i Polen!). Jag skyddar keramiken med att alltid ha aska i förbränningsutrymmet. Jag skrapar och brötar inte i den för att få ut det sista. Jag tror det har skyddat min keramik så jag har inte haft några problem eller bytt den. Vedlängden är som sagt 50 cm+ i pannan, den minsta Perifal har 30 cm, mer jobb...

För att värma min kåk och mina två 750 liter ackumulatortankar behöver jag göra enbart ett inlägg när jag tänt pannan. När det brunnit klart och svalnat lägger jag in nästa omgång ved så får den sluttorka i pannan. Det sparar ved och gör det hela oerhört lätt-tänt! :grin: Jag har även isolerat mina tankar rikligt med mineralull, minst 50 cm. Shuntregleringen med temperaturgivare var värt varenda krona. Ett måste om du inte vill springa till pannrummet hela tiden!

Eftersom huset är gammalt är rör-dimensionerna grova, minst 1/2 tum. Cirkulationen fungerar när det är strömlöst. Jag kör mitt reservkraftverk när pannan går och sedan stänger jag av det när det stormar och är spänningslöst här på västkusten. Hade jag haft jordvärme hade jag fått köra hela tiden. :sad:

På somrarna behöver jag bara elda en gång i veckan för att fixa veckans varmvattenbehov. Det är också bra att ventilera skorstenen och starta upp cirkulationspumpar på sommaren.

Funderar dock på vad jag skall göra när jag blir äldre, installera jordvärme eller fylla ladugården med flera års vedförbrukning? Lutar dock åt att fylla ladugården med ved, orkar man inte elda orkar man inte skotta snö heller...:grin:

Skall dock minska min elförbrukning med att installera solceller som täcker det dagliga behovet på sommaren. Jag tänker inte sälja el till lågt pris, jag tänkte sätta in det jag behöver för frys och kyl och annat (hötorken slukar överskott!) på sommardagarna. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Lennart A  
#345775 Vad gäller solceller så behöver du inte sälja till lågt pris. Det finns flera elbolag som betalar bra för elen. Jag får spotpriset + 25 öre så sammantaget med elcertifikat,skatterabatt,nätnytta,ursprungsgarantier så får jag mer för elen jag säljer än den jag köper. Du måste också vara ansluten till nätet om du skall få solcellsbidrag och då går elen ut på nätet när du inte kan förbruka allt. I första hand går det dock till din egen förbrukning vilket gör att din elförbrukning minskar på det ljusa halvåret ganska rejält. Du skall inte snåla med solcellsinstallationen utan montera så många kW som du förbrukar 1000-tal kW dvs. förbrukar du 8 000kWh/år så installera 8 kW solceller. Då kommer du att få ca 7 200 kWh/år. Du borde få den installationen för 120 000:-. Kan du göra en del själv så blir det billigare. Överlåt elen dock på en elfirma som har erfarenhet från solcellsinstallationer. Du måste använda e elfirma för starkströmsinstallationen. Koppla ihop solcellerna på taket däremot kan vem som helst göra. LRF har ett avtal med Ahlsell El för solceller.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Skogstinsen  
#345778 Det är alldeles för dålig verkningsgrad på solel. Köp ett system och koppla in det på varm vattnet.
Och sedan så kommer du inte få ut nåmängder kWh ur panelerna vi bor för långt norrut.

Ja har för mig att solinstrålningen i Sverige är 1000kwh/m2, och det är om du har paneler som följer solen, ställ sedan panelerna i vinkel och det blir än mindre.

Du kommer aldrig innan livslängdens slut på panelerna ha tjänat in och gått plus på installationen.

Nej köp solvärme så slipper du elda ved från våren fram till hösten!!

Läs mer här. www.solelprogrammet.se/projekteringsverktyg/energiberäkningar/

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#345781 Att producera en himla massa varmvatten när man nästan inte behöver det är väl inte mycket till verkningsgrad heller.

Men solceller och solfångare är ju inte svaret på TS fråga.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Skogstinsen  
#345788 Nej det är klart bax, grisar behöver inte duscha på sommaren. Det regnar ju då o då! :-BD

Nej det är inte svaret på hans fråga. Och svaret hittar han inte här på skogsforum heller. För folk här vill inte skriva om ved/pellets/flis eldning. Konstigt då säkert 60% av forumets medlemmar eldar med ovanstående.

Men ska man köpa en vedpanna/flis så är sanningen den att det är en stor investering och om man vill ha en hög verkningsgrad så ska man köpa dyrare grejer. Och det är i premium segmentet. Annars får man bygga om eldstad m.m för tex calmar, atmos, orlan m.fl är totalt felbyggda! Och det vet jag för ja har ägnat flera hundra timmar åt att läsa o söka om vedpannor.

Läs här för att få lite info om atmos/orlan som är samma skit.https://mobil.byggahus.se/forum/biobran ... ngare.html

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Lennart A  
#345815 Jag håller med skogsstinsen om vedpannor. Jag köpte en Fröling S4 för 3 år sedan och den är fantastisk. Automatisk tändning gör vedeldningen nästan automatisk. Bära in veden får man dock fortfarande.
Vad gäller solceller kontra termiska solfångare så har jag tidigare varit helt överens med skogsstinsen men idag lutar det mera åt solceller. Jag har haft solceller sedan 2010 och det är så löjligt enkelt. Inga rörliga delar eller styrsystem. Det bara fungerar och ingen energi produceras i onödan. Jag har termiska solfångare till min vedanläggning sedan 1992 men idag skulle jag nog lägga pengarna på solceller istället. En modern vedpanna är så enkel att elda med så att tända den 1 gång per vecka är inte så mycket besvär. Alternativet är en varmvattenberedare med inbyggd värmepump för att använda sommartid.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#345862 Hej,
Det här var lite intressant, jag har själv en Calmar V33. Skogsstinsen, har du länkar till hur jag bygger om eldstaden på min?
Har aldrig hört talas om detta faktiskt, vad är det som är dåligt?

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#345953
Skogstinsen skrev:Nej det är klart bax, grisar behöver inte duscha på sommaren. Det regnar ju då o då! :-BD


Det är till att dra allt till ytterligheter....
Solfångare har helt klart bättre verkningsgrad än solceller, ingen diskussion om det, om du kan ta vara på allt varmvatten dom producerar. En solig vecka har du värmt acktanken redan första dan, vad göra med varmvattnet som produceras resten av veckan? Solceller har lägre verkningsgrad, men överskottet en solig vecka går direkt ut på nätet till försäljning, och då driver man elpatronen i acktanken under tiden.

Jag fortsätter att rekommendera TS att fundera en gång till på en fliseldningslösning.
Även om min anläggning börjar bli gammal så sköter den sig väldigt automatiskt, jag fyller flis en gång/månad under vintern, och rakar aska två ggr/vecka.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

jannee  
#347368 Fredrik, Vad kostar keramiken till din Calmarpanna.
Åker nog på att köpa en ny panna, har svetsat i sommar men den håller nog inte så länge till och vad det verkar är Calmarpannan ganska prisvärd, 30 tkr + moms.
Men man kan lätt bita sig i tummen om keramiken kostar en förmögenhet när den behöver bytas.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Axl  
#347377 Köpte ny i veckan till min V65 för 3000 kr

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

jannee  
#347382 Tack, det vart ju inte dyrt. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#347470 Hej,
Ursäkta sent svar från mig.
Det är undre keramiken som slits allra mest och som jag skrev tidigare börjar det bli dags för undre keramik nr 3 för mig (på 12 års drift). Tror den undre kostar runt 1.400 kr.

Funderar på att lyxa till det och byta all keramik, men kollade häromdagen och tror faktiskt inte att jag behöver byta övre, den håller mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

hakans  
#347476 Hejhej vet någon vad en Eta panna och Fröling ligger i för pris?

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Hema  
#347478 Finns det några rekommenderade pannor med eldstad som håller minst 10år utan byte? Tycker inte man ska behöva hålla på och byta, vad händer om tillverkaren konkar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).