Motorsåg och handhållet

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

104 inlägg 46759 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347239 Halloj!
Är på jakt efter en såg att ha i stugan. Kommer att kapa stammar som är ganska så grova, så jag behöver ändå en maskin med relativt bra kräm.

Har kikat på dessa som jag tycker ligger i en bra prisnivå.

McCulloch Bensinmotorsåg CS410 Elite (2590:-)
HUSQVARNA 435 (2465:-)

Vad är det för skillnad på dessa? Är det bara namnet och sågen är densamma?
Finns det någon såg i samma prisklass som någon tycker är ett bättre köp?

Jag kommer inte att fälla/kvista själv utan får hjälp med det utan det jag ska göra är kapa i mindre bitar för att kunna klyva sedan, plus att jag skall gallra lite sly och mindre träd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Fredrik Reuter  
#347244 Hej,
Personligen hade jag tagit Husqvarnan.
Men det beror på att jag kört denna tidigare, vet att det funkar och har nära till reservdelar/verkstad.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#347250 Köp den såg vars återförsäljare du har närmast till för service - det lär behövas.
Alternativ är annars att köpa en begagnad proffssåg som är fullt genomgången, troligtvis billigare och driftsäkrare.
Har själv gamla 2051 som bara går och går.
En ny billig såg - du får för vad du betalar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347252 Okej, vad finns det för olika bra begagnade proffsmaskiner som man kan hålla utkik efter?
Jag vet ju ungefär noll om vad som är bra eller dåliga sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#347256 Husqvarna har i höst en kampanj på en ny kraftfull 45 cc såg:

HUSQVARNA 445 e-series TrioBrake[emoji769]
från 3 990:- 6 000:-

Det är 33% rabatt och en annan fördel med en ny såg är att man får åtminstone ett års garanti på produkten!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Fredrik Reuter  
#347258 Hej,
Ett förslag på tips av säkert många bra som kanske skulle passa dig är en begagnad husqvarna 346 xpg eller en beg Stihl MS 241 M-tronic

Men kolla och se vad du hittar så får du gärna länka här i tråden så får du garanterat hjälp!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347265 Vad skiljer E-series från vanliga?
Såg att 435 finns som E med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347347 Jag skulle nog tro att detta kan vara en såg för mig. Lite över min budget, men vad säger ni, är det en prisvärd såg som kan funka för mina behov?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571053

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347349 Glöm inte att det tillkommer lagstadgad skyddsutrustning för minst 2000:-.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347350 Självklart kommer jag att skaffa skyddsutrustning med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Jocke91  
#347351 Jag skulle nog rekommendera en begagnad proffssåg. Gillar inte dom nya sågarna i allmänhet. Dom tillverkas inte för att hålla längre utan för att sälja så många nya som möjligt.
Skulle nog rekomendera en begagnad Husqvarna 346, 242 eller 254 som exempel. Finns ju även Jonsered sågar som är otroligt bra men har inte koll på dom heter in på 90-talet och 2000 osv.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347354
Jocke91 skrev:Jag skulle nog rekommendera en begagnad proffssåg. Gillar inte dom nya sågarna i allmänhet. Dom tillverkas inte för att hålla längre utan för att sälja så många nya som möjligt.
Skulle nog rekomendera en begagnad Husqvarna 346, 242 eller 254 som exempel. Finns ju även Jonsered sågar som är otroligt bra men har inte koll på dom heter in på 90-talet och 2000 osv.


Så typ en sådan här då? http://www.blocket.se/sodermanland/Moto ... m?ca=4&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347356 Ja, en 242 XP i ordning är en mycket trevlig såg, som förtjänar mycket kärlek och omvårdnad. Har en själv.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Peteflamingstar  
#347359 Jag tycker det är onödigt att du ska vara med och slåss om begagnade proffssågar typ 346:or, de har blivit rätt eftersökta och folk som säljer dem har inget emot att ta betalt heller... Minst lika lämpliga är samtida "farmar/konsumentsågar" som 340, 345 eller 350/351, dessutom är de billigare men ändå av bra kvalité (och troligen heller inte lika hårt körda som gamla proffssågar).

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Krokmark  
#347362 Själv har jag en Jonsered CS2152 WH Ulticor, ska vara deras s k proffssåg...
Har funkat klockrent och är lagom stor till det mesta.
Tycker den håller bra kvalitet och är lite billigare än HVA's och Stihls proffssågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).