Avverkning (slutavverkning)

Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättning?

45 inlägg 21985 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347012 Det lär vara så här att om de inte vill betala så kan de inte heller förbjuda dig att avverka. Men knuten brukar vara att certifierade virkesköpare inte vill befatta sig med det.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

jannee  
#347013 Vad händer egentligen om man skiter i att göra en avverkningsanmälan. :mrgreen:
Inbillar mig att det inte finns någon som kan utdöma något straff, tror att det i stället hänger på skogsägaren eller virkesinköparens goda vilja.
Har ännu inte hört att någon bestraffats.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347016 Jojomänsan! Några fall har lämnats till åklagare. De flesta har klarat sig men i något fall blev det böter. I de flesta fall handlar det om slarv och förbiseende. Men om de får de till att det är medvetet och för att det är biotopvarning så kan de säkert bli riktigt elaka.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

röjar kalle  
#347020 hugg ett halvt hektar i taget behövs ingen anmäland tar några år. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

husqvarna_med_sthil  
#347068 Måste få fråga, om man gör en gallring i nyckelbiotop.. får man det ? Jag har nämligen en liten sådan som går in på skiftet. Det är inte så mycket, 50 meter kanske men den stänger av mig rejält eftersom den utgör ett hinder för mig att ta mig in på marken om jag inte får hugga så pass att jag kommer fram med traktorn ?

..Har faktiskt inte tagit reda på vad som gäller men tanken var att göra det så snart som möjligt för att hitta en lösning på hur jag ska ta mig fram på den biten av skiftet.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347096 En väg igenom lär du kunna hugga i alla fall. Är du snäll så meddelar du dem innan dvs samråder. Annars så hugger du vägen ändå. Men gräv inte!

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

husqvarna_med_sthil  
#347108 Tack för svar !

Jag är snäll och dessutom så tror jag att det är lika bra att försöka samarbeta även om det inte alltid är ett krav, en annan gång kan man behöva deras välvilja osv.

Ska ta kontakt med dem när jag vet exakt hur jag behöver köra, bara frågan om några mindre albusk och en granstam. Ska köra där på vintern eftersom det är en smula surt.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

JensSkoog  
#347120
1445351711_nyckelbiotop_a.jpg
Gick en sväng med hunden i "vår" nyckelbiotop i dag, och det gör mig ilsken och vred.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#347187 Tja, tyvärr har väl hela min erfarenhet hittils varit ganska dålig.....måste erkänna att jag var lite tveksam i början om jag verkligen ville avverka den aktuella skogen då jag ändå själv tyckte den hade ett visst "naturvärde" (utan att kunna något om biotoper, lavar, svampar, skalbaggar, etc. det var "vacker skog" helt enkelt).... men efter den (delvis BRIST PÅ) dialog med skogsstyrelsen jag haft hittils så är nu min känsla "nu skall varenda pinnjävel ner"... :(

Det känns hela känns väldigt skumt.... med tanke på att skogsstyrelsen VILL bevara biotoper så skulle en "lyckad" process ha inneburit det motsatta....

Det känns ju helt klart som att man som skogsägare blir "straffad" när man får en biotop på sin mark....borde ju vara tvärtom! Har lite mark som "är nära att bli" nyckelbiotop dessutom, det blir nog till att hugga där med nu snarast så att man kan fortsätta bruka skogen där även i framtiden utan krångel....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

sundelius  
#347192 Fan vad tråkigt att höra prosten :!:

Förstår dig till fullo. Det blir tydligare och tydligare att det blir vi mot dom.
Personligen tror jag inte att det finns några vinnare när det blir så här, borde inte vara så svårt att "båda sidor" kunde mötas i dialog istället

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347200 Som student på en utbildning som förr i tiden mestadels var inriktad mot produktion och ekonomi blir man orolig för framtiden vad gäller att äga skog och bruka skogen på ett traditionellt sätt. Produktionen & ekonomi verkar vara det som kommer i andra hand framför annat. Speglar även till viss del på hur studenterna ser på saken.... Skapar ju givetvis ett intressant diskussionsklimat men inriktningen mot betydligt mer bevarande verkar vara det som gäller.

En fråga som denna blir tyvärr sällan diskuterad utifrån en mindre markägares synsätt... Sedan är ju frågan vad som händer i framtiden om t ex ett skogsbolag/sågverk skulle bli av med certifieringen och köra på egen hand. Då är inte nyckelbiotoperna värda mycket på pappret.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347221 Tror inte sågverkets kunder skulle vara kvar särskilt länge i så fall.

Skogsstyrelsen har inga pengar, så de måste göra allt vad de kan för att försinka, förhala och förmå skogsägare ta smällen själv. Det är därför de gör sån reklam för miljövård och positiva reportage i Skogseko.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#347234
Mangan skrev:Skogsstyrelsen har inga pengar, så de måste göra allt vad de kan för att försinka, förhala och förmå skogsägare ta smällen själv. Det är därför de gör sån reklam för miljövård och positiva reportage i Skogseko.


Du har säkert rätt i detta, jag har bara väldigt svårt att förstå strategin! I mitt fall har det ju iaf lett till det rent motsatta....
Jag har nu väntat i över ett år utan att få ett FÖRSTA formellt besked, trots att de informellt redan från början sagt att de är emot avverkning. Om de nu tycker så, varför inte bara slå en signal och diskutera lite;

"vi tycker det vore synd att avverka denna skog, kan du tänka dig att låta bli eller iaf låta delar stå kvar, KANSKE kan vi ge ett litet bidrag t.o.m. Vi kanske skullle gå en sväng och kolla gemensamt på skogen?"

....jag tror då att vi faktiskt hade kommit fram till något bra för bägge parter.

Men nu (efter min första kontakt någonsin med skogsstyrelsen) är min inställning att "nu skall varenda pinnjävel ner och finns det några naturvärden så se till att få bort dem så fort som möjligt" (skäms faktiskt lite när jag skriver det!).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347261 Prosten, du är inte ensam om att känna så. Alltför många Skogsägare har tyvärr liknande erfarenheter.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

jannee  
#347262 Prosten, Du behöver inte ens informera dem, är det över 0,5 ha och du gjort en avverkningsanmälan har de SEX veckor på sig att bestämma hur de vill ha det. Kommer det inga skriftliga invändningar står det dig fritt att avverka som du finner bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).