Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny grip?

17 inlägg 12777 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny grip?

Robertberg  
#346790 Har en 10-tons Mowivagn med 5,3-meters kran.

Gripen är ganska slut så det får bli en ny, några tips? Hur stor är den vi har nu?

Lär köpa ny vagn inom de närmaste åren så nån "värsting" är inte aktuellt..



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Ingoberra  
#346796 Farma eller kts duger väl bra. Strl kanske 0.16 eller 0.18

Avatar Fallback

Re: Ny grip?

rikard_e  
#346806 Farmas och KTS gripar är rätt lika i utförendet som en skotargrip, sluter sig väldigt bra, inget stort spelrum vid full stängd och öppnar bra. Dessutom blir den rätt platt, ingen som sticker ut när du tex vill jämnslå en välta.


Tror du har mowis 0,19 grip nu. Hade satsat på 0,19-0,21

Blir bara otympligt med för stor grip, kör själv med Keslas 0,19.

Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Robertberg  
#346841 Ska spana in Farmas Farmas gripar! De har en återförsäljare fyra mil hemifrån.
Ja en lagom stor grip som stänger väl är ju önskvärt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Hema  
#346868 Jag tycker om gripar som är symetriska och inte som kranmans gripar som likt denna risgrip
Bild


Fast det kanske finns någon fördel att de båda halvorna inte är lika, då man kanske har större chans at finna ena sidan bättre än den andra för att komma åt bra, när man ska last av. Om jag nu kommer ihåg rätt är det oftast alltid samma asida som jag föredrar, så en symetrisk kanske skulle göra att man gick miste om en "bättre" sida. Alternativt skulle man inte bli irriterad på att man måste vända gripen 180grader, då gripen är symetrisk.. jaja lite tankar i ämnet.

Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Robertberg  
#346874 Den vi har är inte symmetrisk, och visst händer det att man vänder den för att komma i ett bättre läge! Oftast när man lastar av som sagt.

Har funderingar på att kanske bygga om den gamla gripen till risgrip sen, kan vara bra att ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Hema  
#346875
Robertberg skrev:Den vi har är inte symmetrisk, och visst händer det att man vänder den för att komma i ett bättre läge! Oftast när man lastar av som sagt.

Har funderingar på att kanske bygga om den gamla gripen till risgrip sen, kan vara bra att ha.

Låter väl som en ypperlig idé eller en gripskopa.

Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Robertberg  
#346903 Problemet är att svetsen vid bussningarna till parallelstaget spricker, så en gripskopa med ännu större belastning på skänklarna blir nog inge bra..
Men att vi borde ha en gripskopa också har du helt rätt i!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Robertberg  
#357430 Idag gick gripen sönder igen, det straffar sig att laga fort och inte tillräckligt seriöst.. Sundahls hade en ny 0,16 grip på lager som pappa tingade för 5000:-. Min första reaktion var att den kommer bli liten men efter att ha jämfört specarna så tror jag att den nog inte är helt fel..
0,16 väger 70 kilo och 0.20 115, stor skillnad!
Mowis 0.16 grip väger bara 50 kilo, undrar om den är klenare eller har bättre stål..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny grip?

mikael_s  
#357485 Kolla på 0.20 innan ni bestämmer er. Inte för stor för din vagn/kran och betydligt rejälare än 0.16 gripen, vilket också vikten skvallrar om. Nästan 10cm bredare vilket ger bättre ordning i knippet.

Här min tråd i ämnet: Farma grip bra?

Avatar Fallback

Re: Ny grip?

mrvimek  
#357631 Hsp är bra gripar och annars har du dalagripen

Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Robertberg  
#358272 Farsan kom hem med en 0.16 i onsdags, den verkar mindre men kraftigare än original som sitter på.
Har lagat den gamla så montering av Farman blir inte förens den går sönder igen .

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Robertberg  
#358273 En bild på senaste haveriet också, snabblagningar håller bara en stund.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny grip?

Erre  
#358277
Robertberg skrev:Farsan kom hem med en 0.16 i onsdags, den verkar mindre men kraftigare än original som sitter på.
Har lagat den gamla så montering av Farman blir inte förens den går sönder igen .


Den såg inte så dum ut. Återkom gärna med lite omdömen när ni kört med den.

Avatar Fallback

Re: Ny grip?

Robertberg  
#358283 Absolut! Bussningarna är som synes skruvade istället för svetsade, måste vara bättre (bara man håller det åtdraget)
Länkaget känns robust också.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).