Uppvärmning

Vedeldning bör granskas närmare

16 inlägg 8396 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedeldning bör granskas närmare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

isteskog  
#319594 KontrollSverige i ett nötskal! När man byter panna någon gång så byter man i regel till någon som är effektiv och då förhoppningsvis en miljövänlig sådan.
Miljöskadliga partiklar trodde jag främst berodde på dålig ved och fel eldning, inte vilken vedpanna man har. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319623 Staten ger sig inte, vi ska all in i någon form av fjärrvärme, i rör eller via el-leverans. Därefter kan de reglera och styra oss så vi alla går i led likt en förskoleklass.

Vedeldande människor är för alla regleringspolitiker, vilka är de flesta, ett oerhört irriterande släkte. Jagar de dessutom egen mat och odlar, så är de näst intill samhällsfiender.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323586 Det stora problemet idag är inte enskilda vedpannor i husen. Den stora boven är värmeverken som släpper ut hälsofarliga partiklar. Nu behöver dom inte ligga i Sverige. Ett värmeverk känner inte av landsgränser. Men visst, vill dom ge 50% i bidrag eller mer till dom som vill byta till keramikpanna så jag inte emot det även fast jag redan har bytt till nyare keramikpanna. Det kan vara en bra start för att få igång ekonomin :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

elis  
#323622 Det finns ju en hel del människor som arbetar med att driva dessa antivedkampanjer, de påverkar riksdagsmän och myndigheter samt andra organisationer med en aldrig sinande bombmatta av "fakta". Vi vedeldare ägnar ingen tid åt lobbying, vi hugger ved och jagar. Ord står mot ord, nedan allergiförbundets utmålande av farorna och forskares slutsatser efter mätningar.

http://www.alltomallergi.se/default.asp ... 64&pid=113

http://www.miljoportalen.se/energi/biob ... joefarligt

Lite moteld
http://tv.nrk.no/serie/nasjonal-vedkvel ... 15-02-2013

En aktionsgrupp
http://www.friskluftnu.se/om.htm

Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Hema  
#345671 Om det finns betydligt mycket mer miljövänliga pannor, så bör väl dessa isf subventioneras, precis som miljöbilarna.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

elis  
#345676 Men tänk om pannorna är falskdeklarerade precis som de påstådda miljöbilarna då. :lol:
EUs och separata staters fantasigränser inom energiområdena kommer nog visa sig ha lett till falskskyltning inom de flesta områden.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Hema  
#345696 Haha

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Kse  
#345719 " Energimyndigheten vill att effekterna av vedeldning mäts noggrannare, och att byten till bättre kaminer och pannor uppmuntras mer."

Är det en dålig sak?
Jag tror inte vi behöver gå i led för den skull och med "uppmuntras" så läser iaf jag subventioneras.

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345736 Uppmuntras kan ju också innebära straffskatt på äldre miljöförstörande eldstäder.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Kse  
#345738 Nä nu låter du som en pessimist, straffskatt är väl ingen uppmuntran. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Hema  
#345745 Möjligtvis att sämre pannor får en straffskatt för att subventionera bättre pannor, men att gå på gamla redan installerade pannor, låter för långsökt i mina öron. Såvida man inte lägger in det i fastighetsskatten.

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345753 Tja, det är väl de gamla befintliga pannorna som s.a.s. smutsar mer mest. Dessutom får man ju betänka vilka som sitter i regeringsställning, så är nog tanken på straffskatt inte så långt borta.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedeldning bör granskas närmare

Uffe A  
#346825 Kan bara hålla med att det är Sverige i ett nötskal.
Varför byta ut en panna som funkar bara för att en myndighet tycker det, i såna fall, borde man ju tvinga folk att byta bil varje år till en sprillans ny, eftersom dessa är både renare o säkrare, men, då är det ju bara försäljarna som tjänar på detta och knegarna som förlorar, för att inte tala om alla dessa byråkrater, vad ska då dessa jobba med?? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning bör granskas närmare

machonisti  
#346831 Om pannan drar nån m3 mer eller mindre spelar egentligen inte så stor roll ifall veden är en biprodukt ur ett skogsbruk.
Har svårt att smälta att vedrök skulle vara farligare än t.ex. en risbrasa???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).