Skördare

Ösa 250 Eva

37 inlägg 20578 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Ösa 250 Eva

skogsjan695xl  
#346709
83-35 skrev:Har ingen något tips på lösning?
Problemet med döda nedre kvistknivar är inte löst :shock: tidigare fungerade de samtidigt med övre knivarna felet uppstod efter aggregatet började
Hållas uppe i upptiltat läge :surp:


Det är inte så att ventilen hängt sig och ligger öppen hela tiden?
Provat att tvångsköra dom på ventilpaketet?

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

Blondin 750  
#346724 Jag är ju novis på det här med felsökning på skördare, då min karriär bara är i sin linda, men allt som oftast tycker jag att krankabeln till aggregatet nämns så fort man börjar prata om skumma fel på detta. Men det kanske redan är uteslutet...

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#346851 Skogsjan695 tvångskörde ventilen ute på aggregatet öppna o stängde med den metoden,så hydrauliken verkar ok
Hade kvist knivarna stängda när jag tilta upp aggregatet med öppna kvistknivar då öppna nedre knivarna men stängde
Inte med stänga knivar betedde sig som tidigare testade också att tvångstänga nedre knivarna o köra puls öppning på
Paletten men nedre knivarna var livlösa med det kommandot
Så flera tips på lösningar efterlyses är ju nybörjare med skördare så börjar fundera om jag borde stanna kvar i
Stegmatare o två grepparklassen :mrgreen: säsongen närmar sig :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva

skogsjan695xl  
#346859 Testa att byta plats på elkontakterna, då borde det fungera åt fel håll isf.
Fungerar inte det så är troligtvis felet magneten.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#346863 Skogsjan695xl svängde kontakterna o det betedde sig tvärtemot så magneterna verkar ok men i Daptpanelen lyser inte
Dioden för nedre kvistknivar och tidigare så fungerade övre o nedre kvistknivar samtidigt oifrån spaken är ju det på samma funktion så enligt min logik borde dapten ge ut felkommando för aggregatkabeln ut fungerade ju tidigare o maskin står hemma på gården så någon kvist har inte ryckt isär nån kontakt :mrgreen: :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva

skogsjan695xl  
#346937 Är nog inget annat än mäta ström från dator ut till agg.
Finns väll några skarvar på kabeln som du kan mäta i.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#348136 Varit i skogen hela veckan o röjt,så soffan har varit för magnetisk på kvällarna men i helgen mätte jag i alla kontakter från
Datorn till kopplingslådan på aggregatet,full spänning hela vägen ut med både öppna o stäng knivar :!:
Igår började jag fundera på hydrauliken igen montera bort magnetventilen o.tog isär den inne i kärnan på öppna sidan var
Det en fjäder men inte på stäng sidan :!: montera ihop utan fjäder o då fungerar det :surp: när jag öppna-stäng knivar
När jag puls öppna reagerade bara övre knivarna ska det vara så :?: magneterna är likadana på båda sidorså jag undrar vad fjädern har för betydelse förutom att om strömmen försvinner knivarna öppnas :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva

skogsjan695xl  
#348140 Fjäder ska det sitta på båda sidor. Det gör att sliden inne i ventilen ska hålla sig i mittläge när ingen ström ligger på någon av magneterna. Misstänker att när du kör funktionen nu så öppnar och stänger dom i fulla lägen direkt, även om du släpper knappen

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

AKKAMAAN  
#354281
Simba skrev:...en lös mellanplatta med en lysdiod man kunde använda vid felsökning.

För några få kronor kan man bygga användbara mätadaptrar för magentvetilspolar....
Det räcker inte att bara mäta att man har spänning fram till spolen samt att mäta spolens resistans. På när "datorer" ligger bakom strömmen till magnetspolen så kan det vara nödvändigt att mär amperestyrkan under körning, "live"...då är en sån här matadapter ovärderlig...
Elfa har en sån här adapter, men den kostar en riktigt bra slant också. Bra timpenning på att bygga en själv....
1448835449_hirsmannadapter_hembyggd.jpg
1448835450_hirschmann_adapter.jpg

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#450984 Länge sen jag skrev något om älskarinnan :-b :d Eva kört med hen i två säsonger nu i egn skog
Mestadels gallrat,en del slutavverkning också tagit det övergrova för aggregatet manuellt
Maskin har funkat de flesta dagarna,natuligtvis har hen varit på dåligt humör vissa perioder också 😈
Kanske som andra med kvinnligt namn :-o
Men nu till problemet midjelåset några tips på att få det att hålla emot bättre ,det är usrungliga låset
Med skivorna tips på ombyggnad eller uppdatering av originalet önskas! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva

skogsjan695xl  
#451088 Vet att det finns slitsade skivor till nyare JD som ska vara bättre.
Men kolla så trycket på låset är rätt.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

markus1978  
#451119 Vätska i hjulen och band på. Då står den hyfsat.
//Markus

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#451429 Hej, kollat trycket på midjelåset vid bromsoket låg på ca 170 bar
Skall testa med att byta belägg,nån som vet hurdana belägg det är?
Ev.rugga upp skivorna med slipduk? :-b
Har kedjor runt om på maskin modell grova 18-20mm i länkarna på 600/26,5 har ett par gamla
Drivande band också att lägga på så extra tyngd finns nog :-bd
Har hört om ombyggnad till kolvar bilder efterlyses! ^#(^

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#704380 Ett tag sen sist Alfrida storm o dess följder ..... Evan slitit ont men 😢 Men nära 4000 kubik stormskog så 746 aggregatet fått kemppilimmas
En hel del nu o även kranen ...skaffat en älskarinna till 😀 Super EVA me746 B aggregat Maskinen körts den härsäsongen barkborrejakt o en
Delgallring nu till problemet hade lite brand i motor änden i fredags lyckades släcka snabbt. Men elkablaget illa åtgånget !! Nån som sitter på
Nåt i den vägen inkl kopplingskontakterna Alla tips mottages koppom kontaktats Meninget napp där

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#705013 Hallå igen 😉 inget svar ellr nåt tips angående kablage SuperEVAN!! 🛠️ Står fortfarande i skogen ! Jag startade upp Lill EVAN efter pensioneringen Då barkborrana snart. Kör igång 😤 En hel del uppstartproblem Såklarti kontakter etc .!! kört manuellt utan dapt med kaptabell kört tredagar utan problem men igår på eftermiddagen. Var turen slut 👎 Var ju 13/3 också ... Dator o ipsboxar svarta bytte
Säkring kabel 714 😉 Startar upp. Kranen Går utan problem me Ipsboxarna o kan starta dapt 517 datorn 🙂 men när Jag rör nån funktion påPaletterna åker säkringen tvärt 😤 😤 Kopplat ur kontakten ute på aggregatet för att utesluta det. Men ingen skillnad !! Just nu på
Rätt dåligt humör 🙂 😱 tog kväll sedan Behöververkligen nån input på lösningar !!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).