Verkstan

Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

31 inlägg 67485 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#346661 Skulle vilja ha återkoppling på de mindre invertersvetsarna från Jula, Clas, Biltema. De ligger på maxström på typ 80-140 A och med rätt låg intermittens. Men för min del så är det inte intressant, jag svetsar någon decimeter då och då, typ trasigt grepp på gräsklipparen, nya konsoler på båtvagnen, nån grej till huset. På gården 80 mil bort har jag en stor gammelsvets, men det skulle vara skönt att ha en ficksvets i villagaraget också.

Men hur bra funkar dom?
Vill gärna ha återkoppling från er som använt dem?

Jag behöver däremot inte veta att det är bättre att köpa en kemppi för 6000kr. Det vet jag redan, men det är inte aktuellt för 50 cm svets per år. Jag har redan en ASEA 40-åring fast på fel ställe.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

Elfving  
#346662 Har ingen från just de där leverantörerna men väl en kinamanick från stahlwerk i Tyskland. Jag antar att det är jämförbara grejor. Om man tål att kablarna är lite plastiga jämfört med dyrare märken så är det en helt OK svetsmaskin! Prisvärdet är stort och för sällanbruk finns ingen anledning att köpa dyr maskin!
Innan du handlar lokalt kan du kolla upp
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... -igbt.html
Åtminstone för några år sedan fick man mycket för pengarna där!

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

Qkeeper  
#346664 Har en Jula mig historia för flusstråd, använde den till en början till i princip de grejer du beskrev.. Fula svetsar blir de men hållt ihop de mesta har den faktiskt gjort. Köpte sedan en Telwin Force 165, denna gillar jag skarpt extremt portabel vilket passar mig så man ibland slänger med den i firmabilen på jobbet och hjälper nån kompis osv. Googlade runt lite på pris precis och ser att Ceteco just nu säljer den för 1795:-+moms. Ord.pris 3570+moms.

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#346681 Det finns också en ännu mindre Telwin Force 125 (max 80A). Hur pass vek är en sån tror ni? Svetsa 5mm L-profiler med 2mm pinne?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

bgl  
#346682 Jag med fler ogillar Telwin. Förslag att du lägger dig 'mitt emellan'. Swedol har en deca för 1995+moms och framför allt en Migatronic för 3120+moms.

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#346686 Ok, den här deca från swedol? Är deca bättre än telwin och biltema?

http://www.swedol.se/vt-13047.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

bgl  
#346694 Först, jag har ingen annan relation till Swedol än att jag är kund sedan många år och allt har fungerat.
Swedol har, och framför allt hävdar, en helt annan position på marknaden än Biltema m.fl. Finns det brister hos en produkt är det inte bara pengarna tillbaka, utan dom har en bredare ansats att lösa problemet.
F.ö. äger Swedol numera NIMA som alltid varit kända för hög kvalitet (jag kände förre inköpschefen). NIMA sålde en period Telwin men efter vissa produktproblem avslutades kontakten.
Jag vågar inte säga något säkert om DECA men 1000-lappen upp till Migatronic är välanvänd.

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#346696 Decan kostar ju bara 1750. blir lite sugen om ni tror den är ok

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

Göt  
#346698 i senaste clas ohlson katalogen finns det ingen invert svets utan bara en liten mig och en liten transformator.... skall du svetsa någon dm om året duger en transformator från clas jag har haft min i minst 20 år :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#346718 Clas har telwin invertersvets också.
Så: Telwin mot Deca?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

totte  
#346727 Jag har en liten Telwin 120 A som jag haft sen 2008, den har funkat utmärkt hela tiden. Kanske har den lite klen tändspänning, kan vara svårt att få igång elektroder av typ OK 48.00, utan att fastna. Strömreglaget på min är lite fjuttigt och sitter en bit in så man måste böja sig för att se inställd A. Medlevererad jordklämma är väldigt vek och den har jag bytt ut. Svetshandtaget är bra. Kablarna är förstås för korta, men det är som med skogskranar, det är de alltid.

Intermittensen, som jag nu inte minns sifforna på, skall man inte titta så mycket på när man mest svetsar tillfälligt. Tror det har hänt mig en eller två gånger att den stängt av för det, och jag har blåst på på med 100 - 110 A rätt rejäla stunder ibland,.

Relativt priset, på den tiden en bit över två lappar hos Clas, så är jag fullt nöjd.

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

axwell  
#346781 Kör sedan ca. 10 år med en Telwin 141 (125 A) från Clas och jag är helnöjd.
Svetsar sällan med mer än 100-110 A så inga störningar från intermittens.
Med 3.25 pinne räcker det däremot inte med 10 A i vägguttaget vid längre svets för att få ett bra resultat, så 16 A i väggen med OK 48.00 3.25.

Däremot rutil 3.20 går utmärkt med 10 A säkring.

Originalkablage mm. kan jag inte bedöma, hade kraftigare sen tidigare som nu går till Telwin.

Ser att Clas har 2 modeller av Telwin, en som är i minsta laget 1600 kr och en medel för 3000 kr.

Användarvisningsbild

Hellre en MIG/MAG än en MMA

traktorz  
#346793 Helt klart att svetsa med MAG är betydligt enklare än med MMA. Dels slipper man slaggproblemen, dels klarar man tunnare material betydligt enklare. Visst kostar gasen ytterligare en slant förstås, men många som inte kan hantera en MMA, kan faktiskt åstadkomma hållfasthet hos svetsar med MAG.

Användarvisningsbild

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

BjörkenPer  
#346840 biltema 8) har svetsat fast dragkrok, lagat överum 2 skärs plog och svetsat bilplåt med, allt har hållit hittills :-BD

Avatar Fallback

Re: Svetsköp; små invertersvetsar från Jula eller Clas?

lars11  
#346842 Vilken biltemasvets?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).