Inomgårdsmaskiner

Gilson snöslunga

17 inlägg 12540 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gilson snöslunga

Dannehaglund  
#346208 Hej. Var och hämtade en snöslunga som skänktes bort. Får inte fram någon gnista på tändstiftet, är lite kablar som hänger och slänger som går ihop med microbrytarna samt strömbrytare och ett av handtagen. Kan man koppla bort dessa på något sätt för att utesluta dessa?
Sitter någon kabel i en skruv under förgasaren där kabeln ser ut att gå bakom svänghjulet. :roll:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

JensSkoog  
#346217
Dannehaglund skrev:Hej. Var och hämtade en snöslunga som skänktes bort. Får inte fram någon gnista på tändstiftet, är lite kablar som hänger och slänger som går ihop med microbrytarna samt strömbrytare och ett av handtagen. Kan man koppla bort dessa på något sätt för att utesluta dessa?
Sitter någon kabel i en skruv under förgasaren där kabeln ser ut att gå bakom svänghjulet. :roll:

Var är @Totte :lol: Gilsonexperten över alla :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

totte  
#346244 Här är jag! Jo kablarna som hänger och slänger är till "dödmansgreppet". Om aggregatet är inkopplat måste handtaget hållas in annars stannar motorn. Så om du lossar kabeln som går upp till handtaget helt så har du ingen stoppfunktion alls och får du ingen gnista då heller så är det troligtvis brytarna som behöver åtgärdas, dvs om den är från senast 1981. Därefter är det elektronisk tändmodul.

Nånstans på motorn hittar du modellnr typ och kod, tre siffergrupper. Den sista av dessa är tillverkningskoden, ÅÅMMDDxx, xx är ett nr för tillverkningsplatsen.

Vad är det för serienr på maskinen? Det skall finnas en serienrskylt, brukar sitta längst ner på baksidan av växelhuset, tyvärr ibland borta.

Du får återkomma om du inte får gnista på den. Om det är brytarsystem så är det inte så svårt att renovera, än enklare är att köpa en elektronisk tändmodul och byta.

Flyttade tråden hit till Inomgårdsmaskiner, där vi brukar avhandla trädgårdsmaskiner och dyl.

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Dannehaglund  
#346287 Hej igen.
Här kommer motorkoden
190402 0893-01 76060 11

Märkplåt
55062 45013
6230c1 039

Har inte fått någon gnista än. Har justerat tändspolen och ska försöka få av svänghjulet. Fundering på kablarna till div brytare hur man kan eliminera dessa felkällor på ett enkelt sätt då det är mer eller mindre råttbo? :roll: :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Dannehaglund  
#346338 Gick bet på svänghjulet ikväll. Börjar fundera på om jag ska fixa brytarlöst tändsystem. Vad kan det kosta att köpa?
Är det svårt att fixa, måste svänghjulet bort ändå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

totte  
#346742 Jaha, du har en 19-kubikare (kubiktum) som är byggd 1976. Och det är alltså en med treväxlad kugglåda, det är en riktigt tuff maskin. Se: http://www.gilsonsnowblowers.com/ . Lista över modeller: http://www.gilsonsnowblowers.com/gilson ... gistry.pdf

Så kablarna. Som jag skrev innan, kopplar du bort anslutningen till kabelhärvan nere på motorn så har du eliminerat att det kan vara den som bråkar. Sen om du vill kolla det hela med isntrument: Om aggregatet är inkopplat och nyckel på, så skall de vara kortslutning till jord från kabeländen nere vid motorn. Om du trycker in undre handtaget så skall det inte vara kortslutning. Om nyckeln är av skall det alltid vara kortslutning.

Svänghulet kan vara knepigt ja. Första haken är att få loss startkopplngen som också är mutter för hjulet. Den skall egentligen ha ett specialverktyg, men det brukar gå med en plastklubba eller en rejäl hammare och en bit hårdträ.

Sen krävs det nästan avdragare, och oftast måste man värma rätt ordentligt runt navet. Kan sitta utav bara h-e. Så här ser mina verktyg ut. "Avdragaren" skruvas fast i de två skruvhålen och sen använde jag en vanlig tvåkloavdragare på den i sin tur. Dra åt, värm, knacka på centrumbulten, dra åt, osv. Den andra grejen är för att dra loss och åt startkopplingen.
1445105826_080920_11.jpg


Elektronisk tändning kostar 5 - 600 spänn. Ring och hör med Briggsparts.se så är du säker på att få rätt grejor: http://www.briggsparts.se/grp/specialorder.php

Bara att skruva dit istället för den som sitter där, koppla in stoppbrytaren och så är det klart. Kabeln som går ner bakom svänghjulet till brytarna är bara att klippa.

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Dannehaglund  
#346755 Fick bort svänghjulet, satt som satan men gjorde som du skrev. Avdragare och värma som satan. Det såg ut som att brytare och konding var bytta. Men tog ändå och bytte.
Fick gnista på stiftet när jag provade.
Lyckades få den att tända till i någon sekund,men sen var gnistan bortblåst.
Får ta å byta tändspolen också.
Ska in och kolla länkarna nu, tack på förhand @totte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

totte  
#346770 Svänghjulet loss är första prövningen, bra jobbat. Du fick alltså gnista en liten stund. Innan du byter tändspole, kolla så att kondensatorn med brytarspetsen verkligen sitter fast och inte har åkt ned. Stt den rörliga brytaren verkligen sitter som den skall i skåran på det runda fästet. Och att det är absolut kliniskt rent på brytarspetsarna. Och ingen kortslutning i kabeln från brytarna upp till spolen. Förresten kolla tändstiftshatten och anslutningen i den också.

Jo, en sak till, när du slutdrar fast svänghjulet så skall det dras riktigt ordentligt. 88 Nm enligt handboken.

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Dannehaglund  
#346775 Efter att jag montera nya brytarspetsen och kondingen så kollade jag med summer. Tyckte att det var lite olika resultat när jag snurra runt svänghjulet för hand. Kollade bland annat tändkabel till jord/dödar kabel samt till brytarspetsen,tyckte inte att det var något självklart mönster. Har tyvärr lånat ut ohm mätaren till en kollega på jobbet så jag summrade med spänningsprovaren.
Får forska vidare i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Dannehaglund  
#353874 Då.var det dags igen. Var in på såma och hämta en ny bränslekran då den gamla läckte som sjutton. Köpte även en renoverings sats till förgasaren, så nu till frågan.
Har någon koll på hur grov justeringen skall göras?
Samt hur man slutjusterar förgasaren när man fått snurr på den?
@totte kanske har koll på detta, verkar vara kung på dessa slungor :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

totte  
#353879 Huvudmunstycket, det som sitter snett nedåt under flottörhuset. Skruva försiktigt i botten och sen ut till mellan 1 - 1 1/2 varv. Då bör den gå igång. Tomgångsskruven, på förgasarhalsen ovanför flottörhuset, ca ett varv ut.

Slutjustering, huvudmunstycket skruvar du tills den går någorlunda jämnt och fint på fullgas. Sen när du får köra med belastning kan du behöva justera om tills du märker att den ger bästa möjliga kraft. Finns egentligen inga genvägar annat än att känna och testa sig fram tills den går så bra som möjligt.

Tomgången använder man knappt på de här. Det är full gas som gäller. Bara att skruva tills den går någorlunda jämnt på lågvarv.

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Dannehaglund  
#353971 Tacksam för all information @totte.
Tyvärr har jag inte varit ut och prov starta slungan pga allt jäkla regn, men är otroligt sugen att få igång den.
Tack ännu en gång för all hjälp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Marteng  
#796142 Hejsan
Är ny på forumet och detta är mitt allra första inlägg. Jag har ganska nyligen kommit över en 8hp Gilsonslunga och googlade mitt serienummer. Jag måste erkänna att jag blev ganska förvånad när jag hittade denna gamla tråd som startats av en kille (Danne?) som har en likadan slunga som är tillverkad samma dag och samma år som min! Dag 230 År 1976.

Problemet med min är att den bara går rent när choken är i till ca 80-90%, och tar jag ur den så dör den. För övrigt är den väldigt lättstartad. Tar tacksamt emot idéer hur jag kan åtgärda detta.

Martin

Avatar Fallback

Re: Gilson snöslunga

Tosca  
#796159 Hur ser luftfiltret ut, igensatt?
Ser det bra ut så kanske förgasaren behöver justeras?

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

Marteng  
#796176 Luftfilter finns inte på dessa. Ska tydligen inte behövas då dom normalt inte körs i dammig miljö. Dessutom finns risk att snöröken sätter igen ett eventuellt filter.

Förgasarjustering är ju intressant men hur går man tillväga för att göra en "grundjustering"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).