Ny Teknik och Elektronik

Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

35 inlägg 13714 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Camwood  
#345648
AKKAMAAN skrev:
Camwood skrev:Detta är ett bra alternativ tycker jag! litet o lätt får lätt plats i en stor ficka eller ryggan. Finns även helt i plast o gummi för en hundring .
1444454392_stativ.png

"Universialklämman" är bra, jag har flera stycken, och de passar till de flesta "tunna" pocket kameror och mobiler. Klämman har standardgänga för stativ och passar därför på "allt". Men just det här stativet ska du inte ha för höga förväntningar på. Det är väl mest avsett som ett bordstativ. En "tingel-tangel"-grej som slängs med på köpet när man köper klämman. Jag har flera såna stativ också, alla trasiga eller ofunktionella. Teleskopbenen håller inte i utdraget läge, samt viker ner sig. Kulleden håller inte låsning. Jag har dock märk att alla det tre stativen jag har, ser snarlika ut men har tillverkats i olika serier.

Nä du kanske har rätt ! man kan inta ha så stora förväntningar på hållbarheten men dom är billiga . Det finns ett liknande med ben som man kan böja åt alla håll tror det heter Gorilla stativ.

Avatar Fallback

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

AKKAMAAN  
#345652 Jag tror jag har ett sånt stativ liggande också....
Som ett tips, kan jag berätta att jag har ett "skin" på mobilen som jag har satt självhäftande kardborreband (ludd-delen) på baksidan (kamerasidan). Sen har jag kardborre uppsatt på bilens instrumentpanel, har ett panel på cykeln med kardborre, har ett par kolibri-matningsstationer utanför ett fönster, så jag har satt en diskret kardborre på fönstret så att jag inte behöver stå där och skrämma bort den när jag vill fota/filma. Sen fjärrstyr jag kameran (telefonen) mhv TeamViewer Quicksupport från datorn när jag sitter i soffan. Bara fantasin sätter begränsningarna för hur mycket kardborre (Welcro) kan användas till...
Här är min Youtube video om fjärrstyrning av telefon-kameran...

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#345872 Det där var ju genialt AKKAMAAN! Måste testa!

Jag håller annars med er andra, mycket att bilderna tar jag också från min telefon idag. Men det är ju detta med intresse och hobby, där kommer systemkameran in i bilden och jag tycker det är riktigt kul med olika typer av objektiv, bokeh och långa slutartider även dagtid.

Men faktum är att jag har med mig den nya Panasonic mycket mer än Canon kameran, och anledningen är som ni skriver storleken. GH4 är mycket mindre än de "vanliga" systemkamerorna. Och det gäller givetvis inte bara den utan alla spegelfria M43 kameror.

Här ser man f.ö skillnaden på en stor systemkamera mot en av de minsta, ganska stor skillnad utanpå, viss skillnad inuti, men ändå inte så stor som kan kanske skulle kunna tro.

Bild


Cirka 13.000 kostar en GH4 idag, beroende på vart man köper den.

Om vi går tillbaka till smartphones så tycker jag att appen (till Android) Google Kamera förändrade mycket av mitt fotande på smartphone. Här kan man lägga på linsoskärpa, skapa panoramor enkelt och även photospheres. Sedan finns Snapseed om man vill redigera ytterligare.

https://play.google.com/store/apps/deta ... ogleCamera

   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346153 Kanske självklart men jag fattar inte hur jag ska kunna göra ett filmklipp i skogen med mobilen i rimlig storlek. Klippet, även på en 30 sekunder blir så stort att det inte kan delas med vare sig mail eller e-post. Ladda upp via SF appen går ju inte så man hamna likt förbannat i Youtube men med en massiv uppladdning som tar för evigt.
Kan förvisso ställa in pixelstorleken ner till 8 MB men det gör liten skillnad i det här sammanhanget. Så hur komprimera man sitt klipp (i telefonen alltså) utan att behöva beskära det till meningslöshet?

Avatar Fallback

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

AKKAMAAN  
#346168 Komprimering är väl i stort sett ganska maximerad med det format som videoklipp redan sparas i. Däremot så borde det finnas större möjlighet att välja fps (frames per second), samt pixelstorlek, vilket kan göra att en 30 sekunders nyhet kan laddas upp lite snabbare. Man kan också tänka sig att filma med max upplösning och fps-hastighet, sparar filmen. Sedan låter en progamvara sampla ut "frames" samt minska pixelstorlek så att en en video blir mera hanterbar vid uppladdning. Man kan ju också efterfråga en funktion i kameran (telefonen) som talar om hur många Mb per sekund det "kostar" att filma med en vissa kombination av inställningar. På så sett kan man då kompromissa sina inställningar att passa för de aktuella förhållandena (pixlar kontra fps ). Till syvende och sist är det ju tillgång till bandvidd och uppladdningshastighet som bestämmer hur mycket vi kan ladda upp per minut. Jag tror att i en mobil "redigera" (klippa och lägga till tal och text) videofilmer innan de laddas upp är nog inte syftet med att snabbt kunna filma och ladda upp med en mobiltelefon.
Tror att hela behovet att filma video och direkt ladda up på nätet håller på växer ifrån vad som verkligen är realistigt.
Sen är det ju så att behovet att direkt ladda upp en "nyhet" minskar efter nån halvtimme, och då finns det kanske både nån annan nyhet som behöver laddas upp, samt att man också har flyttat sig till en plats där det finns tillgång till en högre uppladdningshastighet.
I takt med att 4G LTE utvecklas till 5G och 6G, så börjar vi användare också att kräva 4K-och 5K-kvalitet på videos, och vi kommer att stå på samma plats och stampa vad gäller uppladdningshastighet.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#346174 Ser du inget i rutan ovan (gäller 13 oktober ~21:00) så uppdatera denna sida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346176
1444762610_juni2015selfresettingtargetrl.jpg
1444762019_okt2015sonydscwx220.jpg

Kul tråd, borde även rymma Photoshop/GIMP tips?
Jag börjar med ett tips på en liten behändig och välfungerande resekamera nämligen
en Sony DSC WX220 som jag köpte i våras i en mkt trevlig fotobutik på Manhattan BHphoto
en sanslös butik med allt man kan önska sig i teknikväg plus mkt lustiga judar som sköter den.
Väl värt ett besök bara för att se dem och diskutera teknik mm.
Nåja, själva kameran har alla normala finesser med långt zoom 10X och bra display samt att den
är snabb, det är inte alla kameror ska man veta.
Det bästa med den är WIFI-styrningen som är inbyggd, man sköter den med sin mobiltelefon och kan
ta selfies osv bekvämt och exakt. Bara ha kameran en bit bort och sen titta i telefonen.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#346199 Ursäkta att jag kapade tråden här för en timma sedan.
Som ni ser två inlägg upp så finns en widget som ska ha visat livestream från mig för en timma sedan, detta via en app som heter "Meerkat".

I ärligheten namn vet jag inte om någon såg något av livesändningen, men detta är något jag jobbat med ett tag i bakgrunden för att kunna hitta en lösning för livestreaming.

Men jag drar igång en egen tråd om detta så det blir mer renodlat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346201 Jodå, såg den! Är gärna med och testar olika lösningar som gör att steget från mobilen till forumet gäår snabbare :-BD

Avatar Fallback

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

husqvarna_med_sthil  
#346205 Något jag tänker när jag läser tråden är att den fokuserar ganska hårt på utrustningen när det finns en väldig massa kameror som skulle duga till bra bilder om man gör sig lite för när bilderna tas. Man kan titta på ljuset och tänka att kameran inte har ett så stort "förstånd" den ser allt i ett mycket mera grövre perspektiv. När sedan ljusmätaren i kameran fogar ihop informationen hamnar man någonstans i mitten där det svarta blir dassigt och högdagrarna hålls tillbaka.

Detta kan man råda bot på i lämpligt bildbehandlingsprogram, dra upp kontrasten en smula gör skuggor mörkare och högdagrar ljusare. En bild från en digitalkamera är ofta lätt oskarp också så en skärpning i efterhand tar fram bilden men en oförsiktig användning där man överskärper kan förstöra en bra bild.

Det största problemet för mig när jag är i skogen eller ute i andra ärenden är att en systemkamera är för klumpig att bära med sig och i det läget är vilken kamera som helst bättre. En bra bild kommer från fotografens val snarare än kameran och en kompaktkamera är ett bra val, speciellt istället för att inte kunna bära med sin stora systemare. Det absolut viktigaste som jag tycker är att kunna välja fokuseringspunk samt var man vill mäta ljuset. Har man dessa två funktioner kommer man väldigt långt.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349083 Hittat ännu en bra app för oss som filmar enbart med mobilen. Den heter "Horizon" och gör att, om du vill, bilden alltid blir liggande och i våg oavsett hur du håller mobilkameran! Den använder sig av den inbyggda gyron. Sen finns det en del andra bra funktioner i appen också, inte minst att du kan ställa videokvalitet. Det gör det mer praktiskt möjligt att ladda upp direkt från mobilen till Youtube (och i framtiden direkt till SF, eller hur FR? :smile: ).

Fungerar bra på min Xperia Z5 i varje fall, som för övrigt är en i mina ögon väldigt bra videokamera. Inte minst stödet för fokuseringspunkt är bra, enbart ett tryck med fingret så väljer du var du vill att den ska lägga fokus.
Blir man mer van så finns det massor med manuella inställningar, men där är jag inte riktigt hemma än.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

molnia  
#388476 Panasonic HC-VX870 eller
JVC GY-HM100

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 1#p3619701

Någon som är kunnig om filmkameror?
vad ska man välja?
4år gammal semiproffsfilmkamera
eller helt ny amatörkamera?

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#388479 Hej,
Utan att testat någon av dem så blir mitt råd, den nya Panasonic kameran.
Mpeg4 känns idag som ett måste och snudd på 4K också.
Sedan jag gick över till 4K så har jag slutat ta kort med min GH4, jag filmar i stället och plockar ut valfri 8MP bild i redigeringen sedan.
Visst, det finns lägen då stillfoto är bättre, men de lägena tenderar att bli färre och färre...

En passus till, mpg2 codecen är gammal idag, tungjobbad.
MOV codecen finns bara i Apples Quicktime och Quicktime för Windows väljer med stor sannolikhet Apple att ta bort eftersom de hittat stora säkerhetshål i denna variant och är man då PC användare så kan det bli riktigt jobbigt.

H.265 har ju kommit nu också, kanske kan man kalla denna Mpeg5. Det finns kameror som filmar i denna codec också och denna är ännu bättre på att komprimera med bibehållen kvalitet.

För att röra till det ytterligare, vill du kombinera två världar så har Panasonic släppt GX80 precis. Den är lite dyrare men på gränsen till en systemkamera med M4/3 linser, 4K filmning och i kompaktformat.

Ska du ha kvar din Nikon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

molnia  
#388501 Jag har ännu inte insett vinsten med 4k. Nätet begränsas du att visa det och hemma har varken jag eller någon annan en tv som klarar 4k.
nikon jag har är en D300 , utan filmkunktion. Den är så pass gammal att jag tycker jag får för lite för den i förhållande till hur bra bilder den tar. Och så känns det som att om man ska filma med en systemkamera så krävs det en massa dyra tillbehör.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

stegmaster  
#388512 Superzoom kamera er en fin lösning om man vil klara sig med endast 1 kamera, (utan en masse ekstratillbehör)
Kör själv med et Panazonic fz200 (det har redan kommit en nyare modell fz 300 som er stort sett samma, men med 4k).
Fz200 har inte 4K,men gör minst lika bra filmar som en tillsvarandet videokamera, och bilder blir självklart bra.
Detta er en billig och bra combikamera (vidoe/bild), tycker jag.

https://www.netonnet.no/art/fotoogvideo ... cwodrsAOZQ



Denna nya modell om man vil ha 4k.

https://www.netonnet.no/art/fotoogvideo ... cgod1qgGXQ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).