Avverkning (slutavverkning)

Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

12 inlägg 6525 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

Fredrik Reuter  
#341782 LRF:s Marianne Eriksson skriver nu i sin blogg om att föreningen Permakultur har fått landsbygdsstöd för att anordna kurser om skogsaktivism och att rädda urskogen.

Kursen, som ska utbilda i hur man hittar kännetecken på att skogar ska kunna skyddas, finns med i Studiefrämjandets katalog.

Troligt är att kursen följer spåret Naturskyddsföreningen gör ditt virke osäljbart där man helt enkelt skannar av avverkningsanmälningar och går sedan ut och letar efter signalarter eller rödlistade arter.

Även Land Lantbruk skriver om detta idag.

Här är kursen: http://stjärnsund.nu/e/kurs-i-skogsaktivism/

Och här är blogginlägget: http://blogg.lrf.se/marianne-eriksson/skogsaktivism/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

isteskog  
#341796 Håller helt med Marianne Eriksson!
Verkar vara SNF:s stuk: Stoppa avverkningarna-hitta en rödlist :shock:

Användarvisningsbild

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341836 Kursinnehållet är ett hån mot äganderätten och direkt stötande att Studiefrämjandet, där ju C och LRF är viktiga intressenter, gör reklam för denna kurs!

Den vedervärdiga kursen leds f.ö. av en viss Sebastian Kirppu

Bra att Fredrik tog upp ämnet till diskussion. Kan ju passa bra till åminnelse av den 11:e september 2001...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346073 http://www.lantbruk.com/skog/kurs-i-att ... far-kritik :shock: :shock: 😡 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

isteskog  
#346094 Sebastian Kirppu har man haft lite heta debatter med på SNF:s blogg! Säga vad man vill om denne man, men påläst och driven är han i motsats med Ulf och andra gaphalsar.

Användarvisningsbild

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346145 Problemet är enkelt! Vi på skogsforum bokar upp alla studie platser och deltar i kursen så blir eu av med pengar och vi blir av med lite fritid och burkar sedan skogen som tidigare. Klatt oh betatt!!!

Användarvisningsbild

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

ananders  
#346149 Här kritiserar han Malung-Sälens sätt att sköta sin skog.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6275658

Användarvisningsbild

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346170 Sebastian Kirppu hävdar att det är hans skattepengar som betalar kommungubbarna som "saknar relevant kunskap". Jag tror nog att skattesatsen skulle behöva höjas en del om dessa kommunala skogar inte får avverkas...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

isteskog  
#346189 Denne Sebastian Kirppu hävdar att varje skogsägare ska vara minst biolog för att få vara skogsägare. Ett effektivt resonemang för att misskreditera skogsägarna. :???:

Användarvisningsbild

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346191 Då får väl vi skogsägare kräva att man måste äga en viss mängd skog för att ha rätt att vara medlem i diverse miljöorganisationer och kunna uttala sig i skogsfrågor då... :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

isteskog  
#346193 Ännu bättre vore om de köpte upp skog på den öppna marknaden och sen hade sin lekstuga där! :wink:

Avatar Fallback

Re: Landsbygdsstödet används för att stoppa avverkningar?

husqvarna_med_sthil  
#346196 Detta påminner mycket om hur jägarnas jaktkortspengar går till föreningar som vill stoppa jakt. Jag tycker det är alldeles på tok galet förstås. Både vad gäller jakten och avverkningar.

Landsbygdstödet har jag fått för mig ska underlätta för landsbygden men om det används på detta sättet blir det ju tvärt emot, svårare att leva landsbygd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).