Skördare

Centralsmörjning

15 inlägg 8039 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Centralsmörjning

rocky  
#346002 Hej

Har ett block som det blivit totalt stopp i. Inga kanaler släpper ut smörja men alla ingående kanaler till kolvarna fungerar. Har tagit isär allt men finner inget fel.
Någon som har förslag på vad man kan göra för att få det att fungera?

Nytt block som är "anpassat" för den positionen finns att köpa men inte utan all slang som går ut från blocket =DYRT.

Kan man få tag i begagnade block som fungerar?

Eller kan man köpa ett nytt "tomt" block och flytta över allt från det andra? Blir det rätt mängd då?

Systemet är Lincoln



   TS
Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

skogsjan695xl  
#346015 Det finns bara block att köpa. Jag plockade ner ett komplett begagnat system och monterade på skördaren det fungerar klanderfritt.

Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

rocky  
#346017 Jo men är alla block lika? Är det bara att flytta över alla delar från det gamla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

skogsjan695xl  
#346029 Stommen på blocket om man säger så är nog samma så det går flytta över allt från det gamla isf. Det är inte tätt i slangen till blocket? Eller för dåligt tryck dit?

Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

rocky  
#346049 Funkar inte med manuella ledningen och inte med nippel direkt i blocket. Lossar du plugg vid kolvarna kommer det fram i varje sektion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

skogsjan695xl  
#346062 Då kan det inte vara mycket mer än blocket då. Men det måste ju gå att köpa bara blocket på maskin väst? Dåligt annars tycker ja. Jaco kan säkert ta hem ett block annars.

Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

rocky  
#346063 Det är till en grön som inte hör till Jaco men enligt jd säljs det bara som ett paket. Typ nymontering. Kan ju säga att du kunde nästan köpt två kompletta begagnade system som du gjorde för vad bara detta block kostar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Centralsmörjning

skogsjan695xl  
#346064
rocky skrev:Det är till en grön som inte hör till Jaco men enligt jd säljs det bara som ett paket. Typ nymontering. Kan ju säga att du kunde nästan köpt två kompletta begagnade system som du gjorde för vad bara detta block kostar!


Å fan du. Peter lundqvist har haft nått block som blivit tätt på 1010an och de har mig veterligen bara köpt det blocket.

Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

rocky  
#346065 Ok men då tar dom hem block på något eget vis för det finns inte på jd. Skulle vara roligt och veta vad bara ett block kostar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Centralsmörjning

ÅsaNisse  
#346097 Förmodligen är det bara en ventil i blocket som falerar. Blocket är bara en järnklump med borrade kanaler för pumpelement(kolvar)
Ventiler finns att köpa lösa hos http://www.olsons.se/minmapp/filer/data ... g-fett.pdf
Har du lossat en skruvplugg så kolla att brickan ligger under skallen. Utan bricka låser det elementet.

Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

rocky  
#346105 Backventilerna på utgående funkar alla fint. Alla kolvar glider utan problem. Men lossar jag locket till kolven så kommer det fram fett dit på första sektion. Stänger jag den och öppnar locket till kolv i sektion 2 kommer det oxå fett dit. Så funkar det på alla sektioner men inget går ut ur någon sektion. Så någon stans mellan kolv och utgående kanal är det stopp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

rocky  
#346106 När man tittar på sidan av blocket ser det ut som det är små kulor. Någon som vet vad det är?

   TS
Avatar Fallback

Re: Centralsmörjning

ÅsaNisse  
#346138 "kulorna" är bara pluggade hål efter tillverkningen. Kommer det fett när du har lossat locket men inget när blocket är ihopmonterat så verkar det i min värld som att det saknas en bricka någonstans. Har själv letat till håret höll på att ta slut innan jag kom på detta felet. Kan ju vara någon kolv som fått in skit också om du varit lite slarvig vid påfyllning. Plocka isär och diska den kliniskt ren i alla detaljer och kanaler.

Avatar Fallback

Re: Centralsmörjning

ÅsaNisse  
#346139 Det är möjligtvis inte så att den fått stryk och blivit skev. I så fall platsar den i skrotbingen.

Användarvisningsbild

Re: Centralsmörjning

rocky  
#346171 Då skulle den brickan saknas från original och det har fungerat i 2500 timmar isåfall. Kanske är så vad vet jag, kunde inte se att det saknades några delar vart fall. Blev lika många på varje sektion. [emoji3]

Det skumma är ju att alla 5 sektioner är täta samtidigt på utgående kanal. Så det måste vara tätt i kanalen mellan kolvhus/cylinder och utgående port. Tycker det är märkligt att det ska fastna i alla sektioner samtidigt.

Den andra kanalen från pumpen som går till övriga maskinen funkar felfritt.
Fyller på med snabbkoppling till hink eller med vanlig fettspruta.

Den sitter så skyddad så jag tycker inte den kan få stryk och bli skev. Då borde slangarna ryka först som täcker två av sidorna och skyddsplåten bli skev som skyddar tredje sidan. Fjärde sidan skyddas av vridhuset.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).