Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Problem med min polo -98

6 inlägg 4820 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med min polo -98

MJ  
#34579 Hej

Vet ej om detta forat fixar detta men... (eller om det är ok att ställa denna typ av frågor) Tipsa gärna om bättre forum.

Bil jäv... går varm (kokar) när jag lastar den.

Vid normal körning så går tempvisaren upp och lägger sig stabilt i "mitten" men när bilen lastas så sticker den. Trodde först att det var fläkten eftersom den ej startade när jag slog av bilen men kom fram till att det ej var fel på den utan bytte termokontakten. Tyvärr löste inte detta problemet. Även om slangen till kylen är varm så verkar inte kylen bli varm slangen från kylen är kall.

Jag snackade men en gubbe, han trode att det var topplocks packningen stämmer detta?



   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34587 Inte alls omöjligt att det är blockpackningen, tempen kan bete sig lite konstigt då. Vattnet brukar tryckas ut till viss del om blockpackningen gått. Håller sig vattnet på rätt nivå så vet jag inte.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34601 jag har haft lite samma problem me en äldre passat... blev smått tokig då... kommer ihåg att ja bytte termostat å kollade så fläkt fungerade, hittade dock inte felet, detta var på en bil ja just inhandlat så man var ju lite besviken, då var det dock nån som påstod att ja skulle parkera bilen i en slänt så den lutade bakåt å sen fylla kylar vätska... gjorde som han sa å det löste sej på en gång... tydligen så kan det bli luft i systemet åt minstonde på passaterna, enligt han. så när man fyllde när den stod lutad så försvann luften...

kan vara värt att kolla... men det kan lika gärna vara som du skriver, har varit me om det åxå....

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34611 Åk till en märkesverkstad och fråga lite om ditt problem..Det kostar inget att fråga..Försök att snacka med någon i verkstaden direkt..Pratar du med en kundmottagare så vill dom bara att du skall lämna in bilen för undersökning, istället för att ge dig information..Har topplockspackningen gått så brukar det antingen ge ett högt tryck i kylsystemet så att det pyser kraftigt när du öppnar kylarlocket, eller så suger motorn i sig vatten med påföljden att det ryker vit rök ur avgassystemet eller att det blir vatten i oljan..
Prova Nuttes tips..En luftficka är inte alls omöjligt..
Hoppas att det löser sig..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34613 När jag jobbade på bilverkstan så hade vi en manometer som vi satte på kylaren eller vätskeburken. Men det går o kolla med handen också. Dock med motorn KALL. Starta bilen o ta bort kylarlocket, lägg handen över o du ska känna att den "dras" in. Känner du därimot att den vill tryckas ut så är det tyvärr blockpkn som gått hädan :(

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34655 Ja vad ska man göra?
Bilen borde vara värd ca 20000:-?
Det kan vara lönt med ett toppackningsbyte helst om man gör det själv,
max en tusing kostar väl det.
Är det luftficka så är det ju definitivt värt att kolla lite.
Men man kanske kan göra en budgetlösning med en strömbrytare som man slår
på kylfläkten med vid behov, plus vanliga tempbrytaren åxå.
Eller sälja bort innan den kostat för mkt och köpa en annan.
Beror ju på många saker tex allmänt skick, däck, meka själv/leja bort osv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).