Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473239 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346009 Noen som har merka at skarphet held seg bedre dersom filningsvinkel endres fra ca 35 til 30 grader (mindre spiss tann) og har alt Anna likt

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

AKKAMAAN  
#346028 Det skulle vara logiskt om man avser skärpan på tandens sidoskär

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

axwell  
#346048
AKKAMAAN skrev:Det skulle vara logiskt om man avser skärpan på tandens sidoskär


Inte helt fel när man vill randbarka det klenare som skall bli ved, fabriksnya kedjor, även med 30 grader, är bra på den udda egenskapen.
Skärpan mot överdelen av tanden måste väl ändå vara prio 1 .

Diamantstift och Dremel ger det resultatet.

Problemet där blir att hitta nya diamantstift när det blir dags för det. :cry:

Dagens aluminiumoxid, nej tack. 😡

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

AKKAMAAN  
#346068
axwell skrev:Skärpan mot överdelen av tanden måste väl ändå vara prio 1 .

njae det är väl inte alldeles självskrivet va?
Ta ett stämjärn som är ca 4 mm bred och mejsla ut vedfibrer ca 0.7 mm tjockt (underställningen) i kanten på en bräda, och jämför med att tvärställa samma stämjärn och skär av samma vedfibrer på tvären 0.7mm tjockt....
Om jag fick välja vilken jag ville ha vassast på, så skulle jag ta sidoskäret....
Diamantstift och Dremel ger det resultatet.

Problemet där blir att hitta nya diamantstift när det blir dags för det. :cry:

Dagens aluminiumoxid, nej tack. 😡

Jag köpte en sån där Granberg stiftslip på "filjonte-jigg" före semestern. Hann testa den lite som hastigast. Det var alu-oxid-stift. Stiften verkar ätas upp ganska snabbt. Till den här slipen finns inga diamantsift att köpa. stiftfattningen är Granbergs egen gänga och de har till dags dato inga diamantstift. Slipen gör också lägre varvtal än Dremel, ca 18000 rpm jämfört med Dremels 22000+ rpm, men den går på 12V vilket kan vara en fördel om man inte vill släpa på inverter eller elverk bak i bilen. Jag kommer attt skaffa en Dremelslip också, är alltid bra att han ett allround finbearbetningsverktyg om man skulle få "tandverk".
Håller med dig att stiftslipning helt klart ger ett väldigt bra resultat, även med min Granbergare. Kommer att hålla ögonen öppna efter diamantstift på in sida av "pölen". När jag köpt på mig vad jag behöver själv så hör jag av mig... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

ananders  
#365338 Jag har nu äntligen börjat få lite mer kläm på det här med att fila en kedja. Jag har främst tagit fasta på att inte trycka så mycket på filen. Bara denna åtgärd gjorde stor skillnad till det bättre.

Igår var jag hos en motorsågshandlar för att inhandla en reservdel till sågen och kom då att tänka på att någon någonstans i denna tråd skrivit att han använt en 4,5 mm fil istället för 4,8 mm. Så jag köpte två stycken och filade med en sådan idag.
Och jag tycker att även efter denna åtgärd gav en förbättring, längesedan jag hade en kedja som skar som den jag har nu. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365355 Kjeme litt Ann på kva kjede du filer noken skal ha 4,8 noken 4,5 og noken begge deler. Det Eg antar du har gjort er å fila litt mer haukenebb. Kjeda skjærer litt fortare da men kan ha ein tendens til å bli fortare sløv.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

ananders  
#365361
can skrev:Kjeme litt Ann på kva kjede du filer noken skal ha 4,8 noken 4,5 og noken begge deler. Det Eg antar du har gjort er å fila litt mer haukenebb. Kjeda skjærer litt fortare da men kan ha ein tendens til å bli fortare sløv.


Kedjan ska enligt instruktionen filas med 4.8 mm, .325 pixel och visst blir det lite mer höknäbb. Tyckte dock att den höll skärpan bra mellan filningarna, filar på morgonen och vid middagsrasten om man inte kör i något som är hårdare än träd.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365403 Roligt o höra!
Har du vägarna hitomkring nån gång så hör av dig kanske jag kan visa nåt lite mer trix så det håller hela dan om den inte tuggar nåt olämpligt.

Den "tempererade zonen" är viktig och kan man klara sig utan att gå bakom den är det bra för då håller den skärpan den får längre.
Det är ca två drag om hela filen tar riktigt, sen är man bakom denna.
Bäst är om man tar ett drag o rensar, ett eller två filtag som är rätt placerat. Får man till detta de första filningarna håller skärpan bättre och mycket längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

cateid  
#365722 @Mange @can
Hei, jeg er ny i gamet her og skal kjøpe meg noen filer tenkte eg.

hvor kan eg få fatt i pferd smooth filer og håntak?

har en 562xp med 3/8 kjede H46 kjede, fullmeisel, 1.3mm.

bør eg starte med og file med mal/rullemal eller rett og slett starte direkte med frihånd for å få det i fingrene? ryttermal kan vel være greit og bruke fordeom.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

cateid  
#365723 gjerne fra nettbutikk da eg bor på bygda..

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#365737
cateid skrev:@Mange @can
Hei, jeg er ny i gamet her og skal kjøpe meg noen filer tenkte eg.

hvor kan eg få fatt i pferd smooth filer og håntak?

har en 562xp med 3/8 kjede H46 kjede, fullmeisel, 1.3mm.

bør eg starte med og file med mal/rullemal eller rett og slett starte direkte med frihånd for å få det i fingrene? ryttermal kan vel være greit og bruke fordeom.
Pferd Sverige har smooth cut i sortimentet men de flesta, om inte alla, återförsäljare har intense cut i sortimentet. Att som privatperson handla direkt från pferd verkar inte möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#365738
can skrev:Noen som har merka at skarphet held seg bedre dersom filningsvinkel endres fra ca 35 til 30 grader (mindre spiss tann) og har alt Anna likt
Av den anledningen kan man minska vinklarna i hårt och fruset virke.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

cateid  
#365780
anersimyra skrev:
cateid skrev:@Mange @can
Hei, jeg er ny i gamet her og skal kjøpe meg noen filer tenkte eg.

hvor kan eg få fatt i pferd smooth filer og håntak?

har en 562xp med 3/8 kjede H46 kjede, fullmeisel, 1.3mm.

bør eg starte med og file med mal/rullemal eller rett og slett starte direkte med frihånd for å få det i fingrene? ryttermal kan vel være greit og bruke fordeom.
Pferd Sverige har smooth cut i sortimentet men de flesta, om inte alla, återförsäljare har intense cut i sortimentet. Att som privatperson handla direkt från pferd verkar inte möjligt.


ok, vet du hvor du kan få fatt i filene da?

eller noen andre?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

cateid  
#365784 fant pferd filer no. :smile:

kan kjøpast på https://www.esska.no.com/esska_no_s/Motorsag-fil-PFERD-Form-rund-spiral-kutte-standard-og-Smooth-cut-659242005262-17870.html
for sverige: https://www.esska.se/esska_se_s/Kedjesa ... 17870.html

Håper dei er so bra som folk seier då..

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

machonisti  
#365785
Mange skrev:Den "tempererade zonen" är viktig och kan man klara sig utan att gå bakom den är det bra för då håller den skärpan den får längre.
Det är ca två drag om hela filen tar riktigt, sen är man bakom denna.
Bäst är om man tar ett drag o rensar, ett eller två filtag som är rätt placerat. Får man till detta de första filningarna håller skärpan bättre och mycket längre.

Minns att du beskrivit tempererade zonen förr. Dåligt minne tyvärr, kan du Mange referera den igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).