Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Prisbild äldre maskiner

2 inlägg 2183 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prisbild äldre maskiner

Sunilorblede  
#346034 Hej alla,

Efter många års drömmande framför youtube har nu storleken på nöjeskontot och mängden planerat arbete i skogen gjort att ett inköp av en äldre skogsmaskin kan motiveras och närmar sig avslut. Kollar främst på någon av de mindre 3/4 och äldre bandarna (Inte Teg eller Hemek, utan snarare nalle, hultdins, stalo, robur) och tänkte kolla om man här kan få lite input kring vad rimliga priser är.

På blocket kommer ju mycket ut i en prisklass jag aldrig kan tänka mig att betala. Exempelvis 60 000 och däröver.
Det luriga med blocket är ju att man aldrig vet vad en maskin slutligen säljs för. Många av 3/4'arna läggs ut för kring 50 000 men ligger ofta länge på blocket innan de försvinner och man vet ju då inte vad slutpriset blev om den ens såldes. Ett talande exempel var ju nyss en Stalo C, som verkade vara i bättre skick än medelmaskinen, i norrbotten som låg länge för 42 000 för att sedan sänkas till 27 000 innan den såldes. Ett rimligt pris för exempelvis en nalle eller skogsboxer i normalskick borde rimligtvis inte ligga över 25 000.

Är det någon som har några tankar eller har mer kunskap kring vad priserna på dessa maskiner slutligen brukar landa på? Eller brukar de gå för 40 000+?

Hälsningar Linus.



   TS
Avatar Fallback

Re: Prisbild äldre maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346037 Du pratar om rena antikviteter och då kan priset bli lite hur som helst beroende på köparens och säljarens humör. Ska du använda skrället på riktigt så köp den bästa du hittar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).