Skogsmiljö och Trädlära

skador på granar

16 inlägg 7755 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skador på granar

grotnisse  
#346026
1444678104_20151012_203346.jpg
har hittat en massa granar med dessa fläckar på , kan det vara skadedjur eller nån svamp ? runt i kring så står det torra granar...kan det ha något samband, är nybliven skogsägare(nybörjare).
Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: skador på granar

Fredrik Reuter  
#346033 Hej,
Detta kan bli intressant, jag vill också veta vad detta är.
En liten gissning med lågt självförtroende säger att jag sett liknande på granar i gallringsålder och att det kan vara en lav och kanske då också ofarlig.
Men som sagt, en gissning och jag hoppas svaret kommer snart från någon som är kunnig!

Användarvisningsbild

Re: skador på granar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346057 Ser ut som en lav, ja och torde då vara ofarlig för granen.

Hur vida laven är ofarlig för skogsägaren, beror ju på om den är rödlistade eller ej...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: skador på granar

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346082 SLU har ett webbaserat verktyg för att diagnostisera skogsskador. Se om du kan hitta vad det är genom den.

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/skogsskada/diagnos/

Användarvisningsbild

Re: skador på granar

JensSkoog  
#346125 Konsulterad en kompis som har koll på det mesta. Han svarade utan betänkning att det är lav, och det gör inte skada på granen, men att den kann vara tecken på att det borde glesas ur där, och att det har varit fuktigt.

Avatar Fallback

Re: skador på granar

jannee  
#346126 Håller helt med JensSkog, har eller haft liknade granar där det blivit för sankt (stillastående ytvatten).
Hugg ned ALLT, dika ut, plantera på nytt eller låt löv komma.

Avatar Fallback

Re: skador på granar

grotnisse  
#347438 tack för hjälpen,det får bli lite gallring framöver
/tobbe

   TS
Användarvisningsbild

Re: skador på granar

JensSkoog  
#347445 Då får du ta lite bilder och dela med dig hur det blir efter gallringen :grin: Det är alltid intressant.
Annars undrar jag om du har kollat diken och hur vatnet rinner undan där. Om väder-experterna inte har fel så blir det allt mera viktigt i åren som kommer.

Användarvisningsbild

Re: skador på granar

JensSkoog  
#347952 Fann liknande på ett par granar här i dag. Gallringsklart och ganska fuktig mark.
1445814928_hgn_lavpagran_26.10_(1).jpg

Avatar Fallback

Re: skador på granar

itfc  
#389338 Hittade dessa hål på en frisk gran. Vem har gjort dessa. Hålen sitter på 3 meters höjd och är ca 10-15 cm djupa. Inga spår på marken förutom flisor.

Avatar Fallback

Re: skador på granar

mullhytting  
#389339 Ser ut som spillkråkan varit där.

Avatar Fallback

Re: skador på granar

axwell  
#389343
itfc skrev:v itfc » 29 min
Hittade dessa hål på en frisk gran. Vem har gjort dessa. Hålen sitter på 3 meters höjd och är ca 10-15 cm djupa. Inga spår på marken förutom flisor.


Högst troligt att det finns hästmyror inne i stammen. :sad:

Användarvisningsbild

Re: skador på granar

JensSkoog  
#389349 Märkligt att spillkråkan kan finna fram myrorna mitt inne i trädet! Och vilket
jobb utan motorsåg eller borr att komma in till dom :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: skador på granar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389351 De använder väl näbbar och klor... :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: skador på granar

ÅsaNisse  
#389524 och TREO!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).