ATV och UTV i skogen

Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

123 inlägg 54027 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

svampbob  
#345595 Jag kommer nog att fortsätta köra med skogshjälmen.

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

bgl  
#345596 Frågan är: vilken typ av hjälm ska det vara?
En skogshjälm utan hakband gör inte stor nytta vid en kullkörning där det ofta blir mer än en smäll mot huvudet. Samma som för cykel- och mchjälmar där kravet att hjälmen sitter kvar under hela olycksförloppet är stort. Att hugga med integralhjälm blir lika svårt som att byta mellan två olika hjälmar!

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345603 Det är väl så att mchjälm har man efter väg. Huggarhjälm i skogen. Fast för min del så blir det huggarhjälm hela tiden då jag alltid kör med kedjor ocy/eller vagn. Max 10 km/h. Lär nog inte bli bötfälld för det. När jag kör med band efter skoterled eller längs grusvägar för nöjes skull ät det alltid integralhjälm sedan flera år.

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#345662 Finns det någon mc-hjälm som man inte skulle svettas i vid arbete?

Samt en mc-hjälm som jag har jobbat i, skulle jag inte vilja ta på mig om man ska köra civilklätt.

Visst skydd och säkerhet är viktigt, men hur långt ska man gå, samt ska underlaget bero på folk som brutit mot sunt förnuft från första början.

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Fredrik Reuter  
#345741 Hej,
Det är ju säkert inte godkänt, men undrar hur en arboristhjälm med dämpande innanmäte och ordentligt hakband skulle funka, typ: http://www.landmarktrading.co.uk/workwe ... gegrey.asp

Som ni skriver så är det viktigt med säkerheten och jag tror detta är ytterligare ett led i att få bukt med olyckorna och skadorna med fyrhjulingar.
Nu är det väl inget man ska frossa i, men videon nedan visar på flera gånger vad snabbt det kan gå helt åt fanders...


Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345742 Jo, men videon har ju extremt lite med skogsbruk att göra. I 95% av tiden jag kör så går det i 10-15 km/h max. Oftast långsammare. Sitter en cirka 70 kilos vikt fram för maximalt grepp. Samtidigt ofta en vagn med runt 1000 kg last bak. Tycker det är viktigare vi berättar om det än om personer som kör runt i 60-70 med maskinerna. Det har ju ingenting med skogsbruket att göra
Men säkert finns det beslutsfattare som tror terränregistrerade atv används som videon visar.

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#345748 Jag hade kunnat tänka mig en arboristhjälm, men de är ju inte ens godkända (iaf inte husqvarnas) att användas på marken, hur det nu är möjligt.

För de som kör som "galningar" borde det vara tvång på dödmansgrepp . Alltså att om högerhanden kommer mer än 30-40cm från handtaget stängs maskinen av. Precis såsom det är på Speedwayhojar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

svampbob  
#345770 Risken att göra illa sig under körning i skogen med lass efter måste vara extremt låg.

Skogens vilt är en betydligt större risk då man susar fram på skogsvägen. Det hände en gång då jag stannade till på skogsvägen för att vänta in jordbrukstraktorn att två älgar kliver upp ur diket bara ett par meter framför mig. Hade jag kommit i 50 km/h istället så hade det inte gått så bra.

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Fredrik Reuter  
#345865 Hej,
Nej, videon speglar inte skogsbrukets-ATV körning, jag håller med.
Men generellt sett så kan det vara lurigt och i videon ser man hur lätt det kan gå fel.

Jag har lite speciell relation till ATV och skador då jag var nära att bli påkörd av två "fjortisar" på en 500 kubikare för några år sedan (tror jag berättat detta tidigare). Det farliga var inte att jag skulle blivit påkörd, jag satt i traktorn och mötte dem utan att de smashat rakt in i frontlastaren. Nu parerade de med en retursladd som hette duga och välte ner i diket. Efter ett tag kvicknade de till och haltade hemåt, men det kunde gått illa.

Så jag pratar generellt i denna fråga, ursäkta att jag inte skrev det från början.

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345869 Tror det är bra om ci visar alla sidor av atv körningen, då kanske också beslutsfattare förstår att det är stora skillnader. Så den videon du la behövs likväl som mina krypkörningvideos med vagn! :-)

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

skogsbonne  
#345873 Det är ju inte dom som arbetar med atv som skadar sig utan dom som kör fulla till och från festen och dom som leker men inte har erfarenheten till det...

Har och kommer aldrig ha hjälm vid arbete mer än huggarhjälmen som är lättast att frakta på huvudet då lådan oftast är full av annat ;)

Avatar Fallback

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

Hema  
#345890 Någon som funnit vad det kan tänkas bli för hjälmtvång? Vanliga huggarhjälmen anser jag vara ett skämt som ATV-hjälm iaf.

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

svampbob  
#345904 Det måste väl bli en vanlig motorcykelhjälm. Jag har mycket svårt att tro att jag kommer att ha med mig två hjälmar till skogen. Vem vill i 15-20 graders kyla ta på sig en motorcykelhjälm som har legat ute i kylan ett antal timmar. Är man då som vanligt lite svettig då man tar av sig huggarhjälmen så lär resultatet bli att håret blixtsnabbt fryser fast inne i hjälmen. Jag tar nog hellre risken att möta polisen efter byvägen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälmtvång på fyrhjuling till årsskiftet?

hlb  
#345906 I Småland följer vi naturligtvis alla regler, så gott det nu går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).