Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473159 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hema  
#345824
Erre skrev:Har läst att flera filar lite på baksidan av tanden. För att underlätta vid instick som jag fattat det.
Rätta mig om jag har fel.

Finns det någon med en bild på hur det ser ut?

Fick lära mig det på motorsågskursen, man helt sonika gradar av bakkanten av skäret med 45graders vinkel drygt 1mm in. Har för mig att det berodde lite på vilken nosform svärdet hade. Fördelen var att man fick en lite mer lugnare karaktär vid instick. Om man har ett spetsigt svärd, så finns ju risken att bakkanten av skäret slår i materialet som man håller på att såga och då finns risk för vibrationer. Risken borde vara större vid ny kedja, då skäret är som längst.

Mitt minne är inte felfritt, så jag kanske minns fel, men det låter logiskt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345827 Tar man och skär i stubbe på ytan så det nästan blir en tunn skiva så ser man avstånd mellan tands bak kant och skär.
Måttband utanpå funkar hjälpligt med..

Jag har provat olika vinklar och skär. Ser ingen fördel med det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

svampbob  
#345829 Vad är felet på nya kedjor? Dom är inte hundra vassa utan känns lite halvslöa på ett annat sätt än vad en filad kedja kan göra. Är det någon geometri som skiljer sig?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Erre  
#345834
Mange skrev:Tar man och skär i stubbe på ytan så det nästan blir en tunn skiva så ser man avstånd mellan tands bak kant och skär.
Måttband utanpå funkar hjälpligt med..

Jag har provat olika vinklar och skär. Ser ingen fördel med det.


Jag har läst om folk på forumet som filar bakkanten. Blev lite nyfiken på hur det ska hjälpa å hur man filar Isåfall. På ett spetsigt litet svärd i 3/8 hobby kan det kanske ha effekt.
Men på min 3/8 när man lägger ett papper runt noshjulet uppe på kedjan ser jag inte att det skulle göra så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345835 Tanden lutar bakåt normalt sett. Är det för lite kanske detta har effekt, men det finns nog ingen kedja idag utan lutning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Erre  
#345836
svampbob skrev:Vad är felet på nya kedjor? Dom är inte hundra vassa utan känns lite halvslöa på ett annat sätt än vad en filad kedja kan göra. Är det någon geometri som skiljer sig?


En kedja brukar vara som bäst när man måste kassera den. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345840 Nya kedjor är bra ämne, men inte riktigt färdiga.
Visst är de kanske en aning bättre nya nu än förr, men det är lätt o förbättra dem.
Jag håller med om att de är bäst i slutet, då är det gott om spånutrymme och var tand skär längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

AKKAMAAN  
#345851
svampbob skrev:Vad är felet på nya kedjor? Dom är inte hundra vassa utan känns lite halvslöa på ett annat sätt än vad en filad kedja kan göra. Är det någon geometri som skiljer sig?

Bild från tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=22808
Bild

Det är därför Stihl har kedjor slipade med 45-graders-"höknäbb". Oergon säger de har en liknande design på ny kedjor, och motivet är att de skall ge en vassare egg direkt ur asken. I övrigt Stihl rekommenderar normala 60-grader vid filning/slipning av samma kedja...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

totte  
#345853
svampbob skrev:Vad är felet på nya kedjor? Dom är inte hundra vassa utan känns lite halvslöa på ett annat sätt än vad en filad kedja kan göra. Är det någon geometri som skiljer sig?


Dels det som redan sagts att en kedja som är nedfilad en bit har bättre spånutrymme, men dels också vad du faktiskt själv säger "lite halvslöa". En ny kedja är helt enkelt inte riktigt vass. Har väl med produktionen av den att göra förmodligen, slipningen sker förstås helt automatiskt och är inte optimerad för skärpa, bara för att det skall gå fort. Några skärpdrag med filen så går den genast lite bättre.

Geometrin är nog rätt, vad gäller vinklarna, dvs det är nån slags allmän kompromiss, som givetvis inte passar alla enskilda användare. Hur man vill lägga vinklarna beror på arbetssätt, vana och vad man gör, kvistar eller kapar samt vad för trä man sågar.

Såg just att det skrevs om att stötvinkeln läggs till 45 grader för att kedjan skall vara "vassare" direkt från förpackning. Ett rätt tveksamt sätt enligt min åsikt, att ersätta skärpa med aggressiv vinkel kan väl aldrig vara riktigt rekommendabelt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345856 Skarp kant/egg ska det bli även om den är trubbig. Rakbladsvass!
Ju trubbigare vinkeln är destu starkare blir eggen förutsatt att den är lika vass.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

AKKAMAAN  
#345887
Mange skrev:Skarp kant/egg ska det bli även om den är trubbig. Rakbladsvass!
Ju trubbigare vinkeln är destu starkare blir eggen förutsatt att den är lika vass.

Jag har förstått att du värnar om rekommenderade vinklar etc, och vad kan man göra om man inte har något vetenskapligt underlag som motiverar en ändring av det rekommenderade? Det är säkert så att de flesta kedjors rekommenderade vinklar är framkompromissade genom "djupgående testning". Men de är helt klart en kompromiss, och kompromissen är olika beroende på rekommenderad skärpningsmetod (rundfil/rund-stift contra slipskiva), smat typ av ved som skall kapas.
Men det här med spetsigt och trubbig har ju lite mera "i sig" än bara en faktor för en hållbar egg.
Eggplanet mejslar ju ut med sidoplanet skär av vedfibrerna på tvären (underförstått vid kapning). Den här utmejslingen tar mera kraft ju tvärare (närmare 90°) den är. Det kommer att bromsa ner kedjehastigheten med lägre kaphastighet som resultat.
Stötvinkeln definerar delvis eggvinkeln, beroende på hur man lutar filen i relation till eggplanet.
Sidoskärets motsvarighet till eggvinkel är ju definierat av filningsvinkeln. Dvs ju "vassare/aggresivare" sidoskär desto större filningsvinkel.
Sen har vi också den mekaniska problematiken med hur kedjan agerar vid olika sträckning samt påfrestningar på svärd och nitförband.
Så det är redan ganska komplext att optimera alla vinklar och skär.
Om vi sedan krånglar till det ytterligare och tänker oss att vi ska använda en kapkedja för klyvning, då är det ju eggvinkeln som skall kapa vedfibrerna på tvären, och sidoplanet skall "mejsla". Vid klyvning så vill vi ju helst ha en ganska tvär filningsvinkel på tanden för att minska sidkrafterna på kedjan. Det innebär ju att sido planet får en liga tvär eggvinkel som filningsvinkeln.
Det är väl mycket där för som det utvecklat speciella klyv kejdjor, som har en tandtyp för tvärkapning av vedfibrerna och en påföljande tand som "mejslar". Det två olika tänderna kan då ges av varandra oberoende vinklar.
Kanske en liknande konstruktion kan utveckla effektiviteten på kapkedjor också??
Hur som helst så tar jag då alla dagar i veckan en tand med spetsigare eggvinkel än en trubbig om det inte vore för att skärpan hade sämre hållbarhet.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hema  
#345896 Ptja med en trubbig men vass egg, samt med svagt nedslipade ryttare, får man kanske en kedja som håller desto längre och inte belastar såget mer. Sedan om detta är bästa lösningen låter jag ha osagt. Smak och tycke, helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

svampbob  
#345900
AKKAMAAN skrev:
svampbob skrev:Vad är felet på nya kedjor? Dom är inte hundra vassa utan känns lite halvslöa på ett annat sätt än vad en filad kedja kan göra. Är det någon geometri som skiljer sig?

Bild från tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=22808
Bild

Det är därför Stihl har kedjor slipade med 45-graders-"höknäbb". Oergon säger de har en liknande design på ny kedjor, och motivet är att de skall ge en vassare egg direkt ur asken. I övrigt Stihl rekommenderar normala 60-grader vid filning/slipning av samma kedja...


Ja det är nog 45-graders näbben som gör att den nya kedjan känns annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345916 Jag är nog en av dem få som förespråkar att man ska prova och testa sig fram. Det är för många parametrar som ska funka för man med säkerhet ska säga att det ska vara på ett visst vis. Oavsett hur man ser det ska det vara riktigt vasst.

Att det tar mer kraft vid trubiggare vinkel är inte helt rätt om man förutsätter att skärpan är bra.
Allt innom rim och rason.

Hur man ser slitage på kedja är inte svårt. Att kära sig hur de slits när det är felaktigt är heller inte svårt.
Ser man på kedja/svärd/drevs slitage och ser till o ändra det som är fel finns det tuselappar o tjäna.
Att testa sig fram vad som funkar bäst kan ge en hög pengar på olika sätt.

Det finns olika sätt att påverka vinklarna. Inte bara diameter på fil och dess vinklar, men även höjdläge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346008 Noen som har merka at skarphet held seg bedre dersom filningsvinkel endres fra ca 35 til 30 grader (mindre spiss tann) og har alt Anna likt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).