Öppna kategorin

Torkning av björkstockar

21 inlägg 23378 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Peteflamingstar  
#345687
Camwood skrev:
Peteflamingstar skrev:Jo så mycket förstod väl jag också, frågan kanske borde formulerats typ var får man tag i sådana borrar idag? Inget som direkt finns på Biltema eller Swedol. Trådstartaren skulle i detta fall kanske också vara betjänt av ett svar på den frågan...

Edit: idag när vi har elmaskiner till hjälp så borrar vi ändå inte ur stockar till rör, de flesta plaströr formsprutas förmodligen :wink:

Man kan inte ha Swedols eller Biltemas Lager av verktyg som måttstock på vad som mänskligheten kan utföra!!
Dom har för litet sortiment :grin:


Förvisso, men i min första inlägg i tråden skrev jag högst ödmjukt en möjligen dum fråga om borren, förväntar mig då åtminstone ett seriöst svar och inte spydigheter (ett Stockholmssyndrom!?) om hur jag tror man gjorde rör förr i tiden. Upplys t.ex. om vad borren kallas och var trådstartaren kanske kan få tag i en ifall avlägsning av stockcentrum är den bästa metoden i detta fall.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Camwood  
#345689
Peteflamingstar skrev:
Camwood skrev:
Peteflamingstar skrev:Jo så mycket förstod väl jag också, frågan kanske borde formulerats typ var får man tag i sådana borrar idag? Inget som direkt finns på Biltema eller Swedol. Trådstartaren skulle i detta fall kanske också vara betjänt av ett svar på den frågan...

Edit: idag när vi har elmaskiner till hjälp så borrar vi ändå inte ur stockar till rör, de flesta plaströr formsprutas förmodligen :wink:

Man kan inte ha Swedols eller Biltemas Lager av verktyg som måttstock på vad som mänskligheten kan utföra!!
Dom har för litet sortiment :grin:


Förvisso, men i min första inlägg i tråden skrev jag högst ödmjukt en möjligen dum fråga om borren, förväntar mig då åtminstone ett seriöst svar och inte spydigheter (ett Stockholmssyndrom!?) om hur jag tror man gjorde rör förr i tiden. Upplys t.ex. om vad borren kallas och var trådstartaren kanske kan få tag i en ifall avlägsning av stockcentrum är den bästa metoden i detta fall.
Oj!! ber om ursäkt ! :-\ avsikten var inte att vara oseriös !! skrev bara med glimten i ögat :oops:

Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

Sti L  
#345749 Han som borer til meg har hjemmemekket.Han har tatt en stor bor beregnet for søylebormaskin-den en konet i innfestningsenden.Borret har han loddet til et ganske stivt tynnvegget rør som igjen har påloddet en mindre stålbit i andre enden og som passer inn i handholdt bormaskin.
Tilleggskomentar tørking: Om du ikke tar av barken vil du gjerne få små svarte prikker (sopp/svamp?) i veden,setter du den inn med olje så bremser du tørkingen veldig mye.

Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345773 "Peteflamingstar" : Förvisso, men i min första inlägg i tråden skrev jag högst ödmjukt en möjligen dum fråga om borren, förväntar mig då åtminstone ett seriöst svar och inte spydigheter (ett Stockholmssyndrom!?) om hur jag tror man gjorde rör förr i tiden.

"Stockholmssyndromet" myntades i samband med Norrmalmstorgsdramat 1973 och har inget med spydigheter att göra. Spydigheter kan man erfara även utanför Stockholm och är inget jag som infödd stockholmare upplever som ett särdrag. :|

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Peteflamingstar  
#345787
lfq skrev:"Peteflamingstar" : Förvisso, men i min första inlägg i tråden skrev jag högst ödmjukt en möjligen dum fråga om borren, förväntar mig då åtminstone ett seriöst svar och inte spydigheter (ett Stockholmssyndrom!?) om hur jag tror man gjorde rör förr i tiden.

"Stockholmssyndromet" myntades i samband med Norrmalmstorgsdramat 1973 och har inget med spydigheter att göra. Spydigheter kan man erfara även utanför Stockholm och är inget jag som infödd stockholmare upplever som ett särdrag. :|


Nä det må så vara, ursäkta om jag drog alla över kammen... :oops: Har inte hunnit träffa alla stockholmare ännu så mitt urval är inte statistiskt säkerställt :wink:

Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345823 Jag kikade just på ett youtubeklipp där det ungefär mitt i filmen visas hur man borrar ur en stock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).