Öppna kategorin

Torkning av björkstockar

21 inlägg 23382 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torkning av björkstockar

peo528  
#345606 Hej.
Jag har tänkt mig att fälla ett antal björkar som jag ska ta ut några 3 meters bitar ur o använda som pelare inne i ett hus.
Jag ska använda de bitar som är 20-25 cm tjocka.
Tanken är att det ska vara avbarkade när de sitter på plats.
Jag undrar om någon av er kan hjälpa mig med lite tips om hur jag ska göra med dom.
Ska jag barka av dom direkt när jag fällt dom o sen låta dom torka?
Hur ska jag förvara dom under torktiden för att få så lite sprickor i den som möjligt?
Ska jag fälla de i vinter eller när är det lämpligt för detta ändamål?

Med vänlig hälsning, Peo



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

jannee  
#345626 Gör nu detta i vinter.
Såga upp dem i de längder du vill ha dem. BARKA dem, därefter tar du in dem under tak. Sedan MÅSTE du måla dem i ändarna med något, typ lim eller fuktskydd som används i våtutrymme. Måla HELA ändarna + några cm upp på stammen. Förr i tiden användes tjära, hur bra det sedan är låter jag de lärde avgöra.
Björkarna torkar nämligen upp via ändträet, med sprickbildning som följd.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Camwood  
#345646 Varför Björk när du ändå skall barka dom?

Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

peo528  
#345649 Tack för detta utförliga svar.
Då tror jag att jag har koll på läget.

O på frågan om varför björk så bara för att jag tycker det blir snyggt när man barkar björk o sedan oljar dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Camwood  
#345653 Ja det blir nog fint! björk är ju ljust. Men sprickor kommer du inte i från det spelar ingen roll vilken teknik du använder!! Då centrum på stocken kommer att torka saktare. Det bästa tippset blir nog att torka stocken inomhus med barken/nävern kvar några år och sen barka om du vill ha så lite sprickor som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

Sture Andersson  
#345658 Detta har jag inte koll på men slog mig en tanke om man skulle syradra dom på våren ,fälla björkarna presis när löven slott ut helt ,och sen låta dom ligga ,till det visnat .

Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

jannee  
#345660 Här står annars lite om torkning, googla på; Trätorkning - Handbok

Avatar Fallback

Re: Torkning av björkstockar

Sti L  
#345666 Har fixet flere stokker av tall til bruk innomhus og tror dette fungerer på bjørk også.Jeg har en kompis som borer et hull gjennom hele stokken(25 mm),barker den og setter hele stokken inn med olje(owatrol eller linolje).Da tørker den svært sakte og man får bare noen få tynne sprekker-beregne god tid da tørkingen går meget sakte.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Mats_Orberga  
#345674 Björk torkar helt enkelt inte med barken på. I alla fall inte längre bitar. Näver har ju använts till bland annat tak och till att bygga kanoter. Den släpper inte igenom vatten. Sprickor är svårt att undvika så länge märgen finns kvar i stocken.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Peteflamingstar  
#345677
Sti L skrev:Har fixet flere stokker av tall til bruk innomhus og tror dette fungerer på bjørk også.Jeg har en kompis som borer et hull gjennom hele stokken(25 mm),barker den og setter hele stokken inn med olje(owatrol eller linolje).Da tørker den svært sakte og man får bare noen få tynne sprekker-beregne god tid da tørkingen går meget sakte.


Då måste jag ställa en kanske dum fråga, vad har man för slags borr då? Den måste ju vara tillräckligt lång för att nå igenom hela stockens längd, i detta fall kanske 2,5 meter eller så.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Camwood  
#345678 Ja man får väll ha en lång borr !! Vad undrar du ? Det var ganska vanligt förr att man borrade stockar till vattenledninger och då fanns inga elmaskiner!!

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Peteflamingstar  
#345680 Jo så mycket förstod väl jag också, frågan kanske borde formulerats typ var får man tag i sådana borrar idag? Inget som direkt finns på Biltema eller Swedol. Trådstartaren skulle i detta fall kanske också vara betjänt av ett svar på den frågan...

Edit: idag när vi har elmaskiner till hjälp så borrar vi ändå inte ur stockar till rör, de flesta plaströr formsprutas förmodligen :wink:
Senast redigerad av Peteflamingstar lör 10 okt 2015, 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Camwood  
#345681
Mats_Orberga skrev:Björk torkar helt enkelt inte med barken på. I alla fall inte längre bitar. Näver har ju använts till bland annat tak och till att bygga kanoter. Den släpper inte igenom vatten. Sprickor är svårt att undvika så länge märgen finns kvar i stocken.

Jo Björk torkar även som långa stockar (5 m +)inomhus med barken på.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Camwood  
#345682
Peteflamingstar skrev:Jo så mycket förstod väl jag också, frågan kanske borde formulerats typ var får man tag i sådana borrar idag? Inget som direkt finns på Biltema eller Swedol. Trådstartaren skulle i detta fall kanske också vara betjänt av ett svar på den frågan...

Edit: idag när vi har elmaskiner till hjälp så borrar vi ändå inte ur stockar till rör, de flesta plaströr formsprutas förmodligen :wink:

Man kan inte ha Swedols eller Biltemas Lager av verktyg som måttstock på vad som mänskligheten kan utföra!!
Dom har för litet sortiment :grin:

Användarvisningsbild

Re: Torkning av björkstockar

Camwood  
#345684 Åter till ursprungsfrågan ! Man kan inte torka en stock oavsett längd utan sprickor om inte centrum på stocken avlägsnas. Det har med torkningens förlopp i fiberveden att göra och den är dubbelt så stor tangentiellt som radiellt. Därför får man spänningar i ytveden som resulterar i sprickor. MEN som jag skrev tidigare så kan sprickorna minskas om ytveden torkar långsammare än kärnan. Det som sker är att ytveden får vid långsam torkning ett plasmaliknanade förlopp och anpassar krympningen mindre! Allså lämna barken kvar till torrt eller ta bort centrum på stocken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).