Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560xp vs 562 xp g

155 inlägg 82152 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345565
Blivande snickare skrev:Är lite rädd att den kan dö ganska snabbt :mrgreen:

......


Så vidt jeg vet er Magnus og jeg enige om ganske mye, men selvsagt ikke alle detaljer.

For meg virker det som han er litt for lojal til "politikken" på området i Sverige, og tror litt for mye på sagmerkenes anbefalinger - men det er bare min oppfatning, ikke et faktum.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Jim_the_one  
#345573
volvo_per skrev:Ska man ha 560 eller 562?

jag har en 550 med 15" på nu och en 576 med 20" och 28" har tänkt att skaffa något mitt emellan. (Fäller mest träd i trädgårdar) Funderar på att slänga på 13" på 550n och köpa en 560 med 18"
Eller skulle ni satsa på en 562?


Du kan låna min 562 nån vecka så vill du ha en sådan sen :mrgreen:
Eller hur va de nu med 576an :lol:
Så får du köpa en liten 201a (som mest ligger å skräpar i tvättstugan) så har vi lika utrustning 8)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

volvo_per  
#345592
Jim_the_one skrev:
volvo_per skrev:Ska man ha 560 eller 562?

jag har en 550 med 15" på nu och en 576 med 20" och 28" har tänkt att skaffa något mitt emellan. (Fäller mest träd i trädgårdar) Funderar på att slänga på 13" på 550n och köpa en 560 med 18"
Eller skulle ni satsa på en 562?


Du kan låna min 562 nån vecka så vill du ha en sådan sen :mrgreen:
Eller hur va de nu med 576an :lol:
Så får du köpa en liten 201a (som mest ligger å skräpar i tvättstugan) så har vi lika utrustning 8)



Haha. Nej nån stihl blir det inte igen :)
Jag vet att din 562 gick gött som fasen men vad det verkar här på forumet så ska ju 560 gå lika bra. Det är ju stor risk att jag även kommer kvista med den och då antar jag att en 325 går bättre och 18". Men jag vet inte. Därför jag skrev här för att få lite bra tips av folk som har sådana sågar :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Blivande snickare  
#345598
SawTroll skrev:
Blivande snickare skrev:Är lite rädd att den kan dö ganska snabbt :mrgreen:

Mange vet vi (eller iallafall jag) att har koll på både sågar, skruving och kedjor ur det verkliga livet.
Men du Sawtroll, dej vet jag inte nåt om. Är du åxå samlare eller bara allmänt nyfiken?
Ja menar du verkar veta mycket men refererar alltid till USA?
Eller bor du kanske där?


Jeg bor Nord i Norge, men det er et faktum at de fleste motorsag relaterte fora er lokalisert i USA, derfor referansen til USA. :wink:

Jaha men vad är din egen relation till sågning?
Eller läser du bara på andra forum å sen skriver det här?
Jag menar du verkar ha koll så det skulle va intressant å veta varifrån allt kommer :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#345600
volvo_per skrev:Okej. Får nog bli så kanske.

Vill gärna ha fler tips :)
Vad är det som skiljer på 555? Eller ska man satsa på en 562 med 20"? Känns som det kan bli lite klumpigt om man behöver kvista ibland eller har jag fel? Kommer ju bli lite allround :) en 560 med 18 känns nog smidigare än en 562.


555 är en exportversion av 560, som ändock sålts av vissa handlare i Sverige. Den är helt orange och är på 3,1 kw jämfört med 560/562 som är på 3,5 kw. Det är ingen effektskillnad mellan 560/562, bara svärdsfäste och lite annat smått som skiljer. 562 har större luftfilter och därmed större kåpa, kanske då upplevs mer osmidig vid kvistning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345630
SawTroll skrev:For meg virker det som han er litt for lojal til "politikken" på området i Sverige, og tror litt for mye på sagmerkenes anbefalinger - men det er bare min oppfatning, ikke et faktum.

Jag skriver utefter erfarenheter jag själv har här samt av de som hugger i närheten och jag träffar.
Det som funkar i USA funkar nödvändigt vis inte här eftersom det handlar om olika typer av huggning.
Att läsa på AS och sen tro det är dagens sanning är inte rätt utan att först testa och se om det verkligen funkar.
Jag var i nordöstra USA och det var rätt jämförbart med mellansverige, men inte här i sydöstra Skåne eller norra Sverige.
Det är inte så enkelt som att bara delge erfarenheter. Det är bra att läsa, se, lyssna och sprida ord, men det får framgå var infon kommer ifrån annars är den för generell och nästan oanvändbar.
Våra arbetsätt, regler, förordningar och tillgång är inte samma här som överallt annars.

Ett exempel..
LG/LGX har inte levererats av Oregon Varberg de senaste 10 åren hur man än bönar och ber.
Finns det inte på marknaden här så är det inte lätt o få folk att skaffa det. Inte alla vill krångla med import och privat handel.
De flesta yrkeshuggarna här vill gå till en service verkstad som ger dem det bästa av dom behöver och inget annat.
De har oftast inget intresse av att experimentera utan de vill hugga o tjäna pengar. Inte laborera och skruva såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345642 555 är absolut inte en "exportmodell" av 560! sen att en del har argumentet att köpa en 562 istället för en 560 bara för att man vill ha 3/8 kedja är ju bara jättelöjligt! går alldeles utmärkt att använda 3/8 på 560 också! bara att byta drev och svärd! jättesvårt eller hur? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#345644 Ok, om det inte är det på viset så är jag felunderrättad... Men varför finns den inte med på svenska Husqvarnas sida över motorsågar som säljs i Sverige? Min lokala ÅF blev väldigt förundrad över vart jag fått tag i mitt ex, han kan inte få tag i dem i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345654 http://www.husqvarna.com/se/forest/555/

om 555 är en exportsåg eller inte ska jag låta vara osagt! men det är absolut inte en 560! en helt annan "gång" i dom! har bla två kollegor som "snålat in" å köpt 555 istället för 560!(köpta här i sverige) dom ångrar sig bittert efter att ha provat mina 560 o 562or! hantagsvärme blir dom utan också! prova en 560 så förstår du nog vad jag menar! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345655 det bästa med 555 är ju som du sa att dom är helt orange! kan inte begripa varför Husqvarna ska hålla på o jolla med silver/grått på sågarna?? helt obegripligt! dålig färg är det dessutom som är borta ganska snabbt!! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#345657 Ja nu har jag inte kört någon 560, men tycker ändå det är väldigt bra med effekt i 555:an. Sällan man tycker att det saknas pulver! Däremot får det nog ändå bli en 560 snart, 555:an börjar på att bli lite sliten efter några år i tjänst...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345665 skulle vilja påstå att 555an går ungefär som 357 gjorde! ganska lika i "temprament" och styrka! säkert en jättebra såg! men nån 560/562 är det som sagt inte! det är vad jag tycker, andra kanske tycker olika...vad vet jag? men det vore riktigt konstigt om man inte upplever skillnaden! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345668 Jag gick igenom detta lite grann när 560 släpptes här och 562 i USA.
Har inte fått brumma 562, men 560 har jag kört en del och provade den första gången en tid innan den släpptes på marknaden.
Jag jämförde vid ett tillfälle 560, 357, 359 i samma stock och växlade mellan sågen.
Skulle vara kul o göra likadant med 560, 562, 555.
Vad tycker du skillnaderna var mellan dem, Huggarn?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#345675 Nja där håller jag inte med Huggarn... har kört en hel del 357 och 555:an är inte alls som den i karaktären, utan mycket rappare och också starkare (kanske tack vare de extra kubiken). Tror alla sågar i "nya" femserien har en rappare karaktär än föregångarna, inte olik trimsågarna som Bengt i Skeppshult gjorde tidigare. Så att jämföra 555 med 357 tycker jag är fel. Lite offtopic nu, men till Volvo Per upprepar jag att en 560 med 18" kommer vara kanon! Väldans snyggt Boxer/huggarvagn-ekipage du har förresten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345734 Jämfört med 560 så är 555 definitivt jämförbar med 357an! ungefär som 353 var jämfört med 346! men var o en tycker som sagt som man vill efter de erfarenheter man har! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).