Motorsåg och handhållet

Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

9 inlägg 3706 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

axwell  
#345496 Det kom en del frågor efter videoklippet i "Filmer motorsåg".
Där använde jag mig av en slana med toppskoning och en släde som rotänden stod fastkedjad i.
Under rikt-och fällskäret satt en kätting som då behövde vara 230 cm för att nå runt till ett spakblock, wiren på blocket sitter i sin tur i slädens kätting.

Slanan visade sig vara 590 cm, 6 cm topp och 11 vid roten, mycket längre och tyngre blir jobbiga att hantera ensam manuellt.
1444404797_dscn1221.jpg

1444405028_dscn1223.jpg

1444405399_dscn1225.jpg

1444406194_dscn1228.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

machonisti  
#345522 Har gjort en liknande för några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345634 Provade detta för några år sen då det kom i ropet igen.
Ingen kälke och lite grövre snedskuren slana, men i stort samma princip.

Tyckte nog det var lite lurigt i det jag höll på med eftersom vikter o krafter var lite för stora så slanan hade behövt vara klentimmer...

Gillade inte heller att den kom farande när jag var med ryggen till på väg bort. Det problemet går ju o rigga bort å nåt vis.

Användarvisningsbild

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345635 Det här med att ha fällskär lågt eller till o med under fattar jag inte. Jag har blivit räddad av klacken så många gånger att jag inte vill vara utan den. Har blivit jagad från stubben en gång, det räcker för mig.
Tunna gångjärn med långa fiber håller bäst.

Avatar Fallback

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

Hema  
#345659 Tack Axwell, det var en föredömlig förklaring, hur det hela funkar.

Avatar Fallback

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

jannee  
#345663 Har använt mig av en "något" förenklad modell som Axwell visat upp. Tack för den perfekta beskrivningen av och hur man kan göra.

Användarvisningsbild

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345703 En liten fundering: Hur ser man till att släden inte glider i sidled? Minsta snedbelastning gör ju att den riskerar att glida och då tappar man helt trycket på stammen.

Avatar Fallback

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

Hema  
#345711 Sålänge "gångjärnet" är intakt, så borde den inte fara åt sidorna iom. att vajern håller den på plats.Men det är klart om marken är ojämn så finns det såklart risker.

Avatar Fallback

Re: Slana som maxifällriktare vid motsträviga träd.

axwell  
#345716
th skrev:En liten fundering: Hur ser man till att släden inte glider i sidled? Minsta snedbelastning gör ju att den riskerar att glida och då tappar man helt trycket på stammen.

Det har jag inte råkat ut för...................hittills.
Den här metallsläden har jag inte haft mer än i några år, den kräver att kättingen har sin största kraft mot dragöglan så att släden tvingas gå rakt mot spakblocket.
Tidigare gjorde jag liknande av gran i timmerdimension, lika bred och minst dubbelt så lång, troligen ännu säkrare på att gå genaste vägen mot trädet.

Toppskoningen har nog varit med i 20 år, inga incidenter som jag kan komma ihåg.

Däremot dök tanken upp; vart tog träslädarna vägen. :roll:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).