Motorsåg och handhållet

OREGON LGX (3/8)

32 inlägg 12905 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345571
Huggarn skrev:Chiselkedjor är "kapkedjor" och inget annat! tyck vad ni vill om kedjors olika egenskaper, men ett skapligt trådlyft lyckades ST med här iallafall! :smile: :-BD

Vad gäller 73LP kan jag kanske hålla med dig om det gäller småkvist men 21 LP funkar utmärkt som kvistningskedja för alla storlekar av kvist tycker jag. När jag kör med fällsågarna (Jonsered 670 och 2095) brukar jag kvista de grova gran- och tallgrenarna och de flesta lövgrenarna med fällsågen innan jag byter till 346:an för att städa upp topparna och alla småkvistar. Om man bara kör med 346:an och 21LP funkar den till hela trädet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345629 ja ordet "kvistning" kan ju betyda en hel del! om man "kvistar" grov ek,bok,asp mm så är det ju faktiskt mer "kapning" än "kvistning" det är frågan om enl mig! det var inte den typ av kvistning jag syftade på! sen tycker jag att chiselkedjor funkar sämre vid riktskäret,(som ju varken är med eller emot fibrerna) än semichisel! men det är jag det! :-BD

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345632 Att mejseltand kan vara sämre vid riktskär än halvmejsel har jag inte märkt. Det kan ju vara andra faktorer som spelar in där än tandtyp.
Hugger man grovt är det för mig självklart att det ska vara mejseltand.
Det som ställer till det i kvistningen är svepande drag längs stam med tunna grenar och kvistar. Även ojämnheter etc.
Det har lätt o hugga tag och är det klen såg hugger det eller stannar kedjan, är det kraft nog skär det in och det tar onödigt med tid och ger ofta skador på stam. I vilket fall störs rytmen och det blir irriterande.

Detta var ett av skälen de användes två såg förr likt TH nämner. En fällesåg och en kvistningssåg. Aptering gjordes oftast med fällesåg.

Många jag träffar berättar drömmande om gamla goda tiden med 162 som fällesåg och 44 o kvista med.
272/242 och senare 372/346. De berättar om lag med delade uppgifter de som var duktigast på aptering gjorde det, samma med fällning och kvistning. Att jämka och använda en såg till det mesta var ju drömmen då och 254, 262, 357, 560 är ju de som en allround såg är tänkt det ska funka med.

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345636 spelar liksom ingen roll! i slutet av dagen så har man haft mest nytta av en semichiselkedja! alla dagar i veckan! oavsett vilket trädslag,typ av huggning,trädsort eller teknik! det bara är så! visst kan det vara lite kul ett tag med chiselkedja för dom kapar ju på jäkligt bra....ett tag! sen kan man ju undra om nu chiselkedjor är så förträffliga varför inte skördarna ens använder dom som bara kapar 100% hela tiden?? jag har hittills aldrig sett en enda skördare som har använt chiselkedjor! varför?

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345672 Jag har en kund som kör mejseltand i sin Gremo när den går i lövat.
Nog inte många som har det, har någon sporadisk mejsel kedja hos nån annan kund, men vet nog inte heller om mer än honom.
Det är inte lika förlåtande och skänner lättare så visst, det ger nog anledning nog att låta bli.

Jag har provat halvmejsel och skovel på större sågar till fällning, men det blir inte mer av det för min del.
Fälla o stå o kapa är bra mycket roligare med mejseltand och det är det jag gör mest.

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#346568
Huggarn skrev:ja ordet "kvistning" kan ju betyda en hel del! om man "kvistar" grov ek,bok,asp mm så är det ju faktiskt mer "kapning" än "kvistning" det är frågan om enl mig! det var inte den typ av kvistning jag syftade på! sen tycker jag att chiselkedjor funkar sämre vid riktskäret,(som ju varken är med eller emot fibrerna) än semichisel! men det är jag det! :-BD


Jeg er enig angående kvisting, men definitivt ikke angående "riktskäret". Det er godt mulig at semi chisel fungerer best til "svepende" kvisting av gran, det kan jeg ikke uttale meg om.

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

anersimyra  
#385589
SawTroll skrev:
Huggarn skrev:ja ordet "kvistning" kan ju betyda en hel del! om man "kvistar" grov ek,bok,asp mm så är det ju faktiskt mer "kapning" än "kvistning" det är frågan om enl mig! det var inte den typ av kvistning jag syftade på! sen tycker jag att chiselkedjor funkar sämre vid riktskäret,(som ju varken är med eller emot fibrerna) än semichisel! men det är jag det! :-BD


Jeg er enig angående kvisting, men definitivt ikke angående "riktskäret". Det er godt mulig at semi chisel fungerer best til "svepende" kvisting av gran, det kan jeg ikke uttale meg om.

Att såga överskäret i riktskäret med helmejsel känns " hopplöst " gentemot en halvmejsel, detta märks riktigt tydligt i asp med dess trådiga ved.. :o

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

anersimyra  
#385595
Huggarn skrev:spelar liksom ingen roll! i slutet av dagen så har man haft mest nytta av en semichiselkedja! alla dagar i veckan! oavsett vilket trädslag,typ av huggning,trädsort eller teknik! det bara är så! visst kan det vara lite kul ett tag med chiselkedja för dom kapar ju på jäkligt bra....ett tag! sen kan man ju undra om nu chiselkedjor är så förträffliga varför inte skördarna ens använder dom som bara kapar 100% hela tiden?? jag har hittills aldrig sett en enda skördare som har använt chiselkedjor! varför?

Som sagt.." Utrikes " föredrar de helmejsel enbart till rent softwood, vid hårt, fruset, eller förorenat virke används halvmejsel.. :ugeek: http://www.forestryforum.com/board/inde ... ic=50409.0

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#393657
anersimyra skrev:Att såga överskäret i riktskäret med helmejsel känns " hopplöst " gentemot en halvmejsel, detta märks riktigt tydligt i asp med dess trådiga ved.. :o


Jeg er så heldig at jeg ikke har asp i min skog, selv om det finnes i nærområdet. Sager mest bjørk. :grin:

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

anersimyra  
#393733 Lyckan är en skog fri från Asp.. :grin: annars är jag helt enig med " Huggarn." Jag fick min Dolmar 4605 levererad med Oregon 325 LPX kedja, jämfört med BPX till det arbete jag utför var LPX : helt enkelt " hopplös," vid överskäret känns kedjan riktigt slö, vid fruset eller hårt virke blir kedjan slö efter en halv tank, att stamkvista torra grangrenar gör kedjan nära nog obrukbar på en tredjedels tank. Nej, aldrig mer en LPX kedja vid annat än kapning, i mjukt, rent och ofruset virke förstås.. :-BD

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#393766
anersimyra skrev:Lyckan är en skog fri från Asp.. :grin: annars är jag helt enig med " Huggarn." Jag fick min Dolmar 4605 levererad med Oregon 325 LPX kedja, jämfört med BPX till det arbete jag utför var LPX : helt enkelt " hopplös," vid överskäret känns kedjan riktigt slö, vid fruset eller hårt virke blir kedjan slö efter en halv tank, att stamkvista torra grangrenar gör kedjan nära nog obrukbar på en tredjedels tank. Nej, aldrig mer en LPX kedja vid annat än kapning, i mjukt, rent och ofruset virke förstås.. :-BD


I den beskrivelsen så er det jo flere faktorer som drar i retning av halvmeisel - så jeg er ikke veldig overrasket over ditt valg.

Noe jeg glemte å nevne i forrige innlegg er at asp gjerne vokser der det er sand i grunnen, og at en del av sanden sprer seg oppover i trærne. Ikke optimalt for (hel)meisel. :grin:

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

tallen100  
#393768 Nä och akta er för sandAlen :wink: .

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

röjar kalle  
#393777 :-@ :-@ :-@ :-@ :-@ :-@

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

axwell  
#393781
tallen100 skrev:Nä och akta er för sandAlen :wink: .


Nädå, med en så´n Känga kan det barka åt skogen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629449 Mi oppfatning av dette er likt, og saga " riktskåret" med chisel iverfall Husqvarna C85 er ikkje lett. Vinkelrett på fibrane fungerer den heilt utmerket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).