Motorsåg och handhållet

Böjd röjsåg.

8 inlägg 6418 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Böjd röjsåg.

peo528  
#227676 Jo jag har lyckats kröka riggröret på min röjsåg. Det är en hva 545. Jag undrar om någon här har koll på om det finns rör o axel som ligger inne i röret att köpa som reservdel till denna maskin? Skulle oxå vara intressant o veta vad det skulle röra sig om i pengar för att få den rak igen. Jag har riktat upp röret så det är så när på rakt men det verkar som att axeln fått sig en böj oxå o jag vet inte om den går att rikta. Glad för tips på hur jag ska göra mottages gärna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Böjd röjsåg.

skogisen  
#227684 Har för mig att man måste byta hela stången och den är nog inte så billig. Vinkelväxeln och de kan man skifta över. Har de blivit mer vibrationer efter att du har rätat tillbaka än när den var hel? Brukar bara sätta mellan två träd och räta den rak och sen fortsätta tuta och köra. Den turen har jag haft :)

Användarvisningsbild

Re: Böjd röjsåg.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345631
peo528 skrev:Jo jag har lyckats kröka riggröret på min röjsåg.


Hur lyckades du med det? :shock:

Hur löste det sig?

Användarvisningsbild

Re: Böjd röjsåg.

SHR  
#345791 Gissar på att han fått ett kraftigt kast och dragit den i ett träd. Hänt oss någon gång när man vart lite för lag för att gå runt nått som ska stå kvar. :-P

Användarvisningsbild

Re: Böjd röjsåg.

JensSkoog  
#345803 Skedde ju i 2013 :wink: ! Undrar hur det gick @ peo528? Fick du sågen i skick, eller fick du köpa nya delar?

Avatar Fallback

Re: Böjd röjsåg.

bgl  
#345811 För ca 20 år lyckades jag halka och sätta mig på riggröret. Blev väldigt krokigt! Verkstan avrådde från lagningsförsök, det skulle vara för stor risk att oacceptabla vibrationer skulle finnas efter lagningen. Dessutom var delarna som behövdes så dyra att en såg med 50% kvar inte lönade sig att laga.

Avatar Fallback

Re: Böjd röjsåg.

Nonkan  
#346182 Riggrör kostar 752+moms, art. nr 586 26 26-07
Drivaxel 456+moms, art. nr. 503 95 54-01
Rek. priser och förutsätter att det är en 545 FX eller FXT, andra nummer (och antagligen priser) till R, RX och FR-varianterna.

Ganska standard för de som har folk som röjer på ackord i kundkretsen, lätt hänt då vridmomentet är ganska bra på de nyare röjsågarna. Går inte att hålla emot om man gör fel och får kast. Oftast röjning av lövbuketter verkar det som..

Avatar Fallback

Re: Böjd röjsåg.

peo528  
#346219 Ja. Jo det var ju ett tag sen detta hände.
Jag plockade isär det hemma o riktade upp det o med lite pillande så fick jag den bra igen.
O anledningen till att den krökta från början var så simpelt som att den låg bak på lastbryggan på traktorn. Jag skulle vända i skogen o tänkte inte på att den var där o backade ut i ett litet buskage. Inte lätt att känna när det tar emot.
Ibland glömmer man hjärnan hemma så är det bara :oops:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).