Avverkning (slutavverkning)

Avverkning av 18ha 130årig skog

24 inlägg 10301 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning av 18ha 130årig skog

Glenko  
#345545 Hej!

Hur mycket virke i kubikmeter kan det finnas i 18ha skog? Jag tror ca2500m3. Eller har jag fel? Skogen är ca130år och ligger i Norrbotten Tornedalen inlandet. Hur mycket får jag efter avverkning? Har fått 2st offerter, men skulle vilja veta vad ni skulle vilja ha i pengar för att godta en offert på detta. Väntar även på 2st offerter.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

machonisti  
#345549 Tyvärr, är nog svårt utan mer ingående fakta. Trädslag, grovlek, längd osv.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Glenko  
#345553 Trädhöjden är ca20-25m. Gran ca25% tall ca75%. Tyvärr så vet jag ej grovlek, men inte lika grova som i södra Sverige. Men skogen ser kanon bra ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

molnia  
#345555 finns det inte en skogsbruksplan? där finns infon som behövs, nu fattas det mycket att basera ett svar på.
utan mer info blir tyvärr frågan likt "hur långt är ett snöre"...

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Glenko  
#345557 Om vi gör det enklare, min far har sagt att det finns 2500m3sk gran25% tall75%. Hur mycket kan jag få ut av detta? Mellan tummen och pekfingret. Vill inte bli helt blåst av skogsbolagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

machonisti  
#345560 Andel timmer?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Glenko  
#345561 Säljer det som nettopris efter avverkning och transport. Har blivit bjuden 500.000kr av ett bolag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

ulfgustav  
#345597 Hej
Det finns en mängd variabler för att kunna bedömma detta
någonting som slår ganska hårt är ju terrängförhållanden och skotnings och transportavstånd, tillgång till skogsväg osv.
Det känns även som att antalet kbm kunde vara betydligt fler, men det måste man se för att bedömma.
Försök att få in offerter från fler köpare är min rekommendation

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Jorm  
#345599 Normalt är det faktisk inmätt volym du får betalt för, förskottet grundas dock på volymsuppskattning. I detta fall då du verkar ha lite klent underlag så bör du ta in flera offerter för att inte riskera att hamna under gällande nivåer. Måste du avverka nu, inga superpriser direkt.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Göt  
#345601 känns som att du skulle ta in t.ex skogsvårdstyrelsen och stämpla skogen och sälja den som en gammaldags rotpost och ta in flera offerter

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Peteflamingstar  
#345605 ...eller en fristående skogskonsult, typ planläggare, som kan göra åtminstone en hyfsad volymsuppskattning etc. Behöver inte bli så dyrt, 18 hektar springer man i regel över ganska snabbt.

Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Kroken3  
#345607 Hej,
Vet inte om jag fattat fel, men jag brukar kolla volym genom att gå in på Skogsstyrelsens hemsida och logga in på mina sidor. Där finns Volymuppskattningar och mycket annat intressant

Här finns en tråd om detta
Laserskanning, karta mina sidor

/Trevlig helg

Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

skördaren 2  
#345610 Hej på dej :) Jag tycker det låter som ett lågt pris om det är stor andel tall ... lite svårt tipsa här men skriv ett pm så svarar jag och då kan jag berätta lite mera om priser ......

Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

haggloader  
#345613
Glenko skrev:Säljer det som nettopris efter avverkning och transport. Har blivit bjuden 500.000kr av ett bolag.

För lite betalt, skogsbolaget försöker blåsa dig rätt ordentligt!
Om jag skulle ha blivit erbjuden den priset och inget underlag från skogsbolaget skulle jag ha sagt upp bekanskapen omedelbart.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Avverkning av 18ha 130årig skog

skogsjan695xl  
#345614
haggloader skrev:
Glenko skrev:Säljer det som nettopris efter avverkning och transport. Har blivit bjuden 500.000kr av ett bolag.

För lite betalt, skogsbolaget försöker blåsa dig rätt ordentligt!
Om jag skulle ha blivit erbjuden den priset och inget underlag från skogsbolaget skulle jag ha sagt upp bekanskapen omedelbart.


Håller med 200kr/fub är alldeles för dåligt (om det nu står 2500m3)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).