Verkstan

En mycket konstig vägkantklippare

29 inlägg 22083 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
totte  
#34559 Det är bara att ta på snickarbyxorna och börja konstruera! :lol:

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34583 hehe! ... jag lovar att jag också ska snickra , ett tak / överbyggnad ,över min ständigt igensnöade källartrapp :lol: ..men när det blir av vet man inte :cry: , och jag är ingen snickare så det gör ju inte saken bättre precis :wink: ..så vi får se :)

Användarvisningsbild
Thunborg  
#40930
"spindeln" skrev:hehe! ... jag lovar att jag också ska snickra , ett tak / överbyggnad ,över min ständigt igensnöade källartrapp :lol: ..men när det blir av vet man inte :cry: , och jag är ingen snickare så det gör ju inte saken bättre precis :wink: ..så vi får se :)

Varför inte en takkonstruktion i järn :lol: För dig som kan och har kunskap 8)

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40942
Thunborg skrev:
"spindeln" skrev:hehe! ... jag lovar att jag också ska snickra , ett tak / överbyggnad ,över min ständigt igensnöade källartrapp :lol: ..men när det blir av vet man inte :cry: , och jag är ingen snickare så det gör ju inte saken bättre precis :wink: ..så vi får se :)

Varför inte en takkonstruktion i järn :lol: För dig som kan och har kunskap 8)


ojoj!! jag måste erkänna att detta tak är fortfarande inte på plats .. :shock:

liksom planerade brandstegar som fortfarande saknas , (obs inget krav utan vill ha av egen vilja ) :wink: som sagt är tiden knapp när det kommer till att driva en verksamhet i verkligheten med dagens krav från myndigheter , snart krävs nog att HELA ARBETSDAGAR av oss skogsentrepenörer avsätts för att i ett såkallat samråd med folk från respektive kommun / länsstyrelse .. och ev , maud olofsson (om hon har TID ) .. att vi tilssammans ska gå igenom HELA trakten för avverkning och bokföra och ta bilder på allt kanske ... det verkar ha spårat ur TOTALT nu :lol: :lol:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41067
Thunborg skrev:
"spindeln" skrev:hehe! ... jag lovar att jag också ska snickra , ett tak / överbyggnad ,över min ständigt igensnöade källartrapp :lol: ..men när det blir av vet man inte :cry: , och jag är ingen snickare så det gör ju inte saken bättre precis :wink: ..så vi får se :)

Varför inte en takkonstruktion i järn :lol: För dig som kan och har kunskap 8)


sant att ett tak kan skapas i svetsbart material :wink: och när man tänker efter så är ju detta nästan underhållsfritt :lol: och funkar bra att jobba med även om det vinter :lol: :lol: ... Thunborg har lett in mig på lite ideer här nu :wink: ... ska klura på en design som kanske blir godkänd av tösen :roll:

Användarvisningsbild
totte  
#41070 Vi väntar med spänning på att få se lite fin järnslöjd :lol:

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41294
totte skrev:Vi väntar med spänning på att få se lite fin järnslöjd :lol:


naturligvis ska vi som brukligt använda lite stål :lol: , men som vanligt styper alla mina egna projekt i egen grop , källartrapps-taket bör skissas nogrannt på för att få godkännt av tösen :wink: ...man vill ju inte att det ska se ut som "folsoms grindar" heller :lol: + att det med stor sannolikhet kan genomföras en omdränering av hela huset till sommarn , vilket öppnar helt andra möjligheter för att bygga om hela källar trappen :lol: ... och då vill man inte stå och smida hela vintern i onödan :? , därför landar fokuset på en snygg brandstege , (kollade lite på nätet ) och dessa ser ut som de man har på lastbilarna ..typ en skena man fäller ut :roll: ... så en fin brandstege skulle det nog gå att jobba lite på :)

Användarvisningsbild
totte  
#41303 Brandstege är bra att ha. Det är en sån där detalj som man hoppas att man aldrig skall behöva använda :shock: och då är det ju i alla fall bra om den är dekorativ och förhöjer husets estetiska värde :D Så, som sagt slöjd som slöjd, vi ser fram mot det 8)

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41305 jajjamen , och hoppas som sagt att man inte behöver nyttja den :lol:

Användarvisningsbild

Re: En mycket konstig vägkantklippare

Fredrik Reuter  
#522822 Nu är vägkantsklipparen 10 på forumet, #tb10. En klassiker helt enkelt! :-bd

Användarvisningsbild

Re: En mycket konstig vägkantklippare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522840 Absolut en klassiker, dessutom bra inspiration att tänka annorlunda. Allt måste inte vara skitdyrt.
Ser åxå i samband med detta att jag fördrivit 10 år! på detta eminenta forum, helt fantastiskt.

Användarvisningsbild

Re: En mycket konstig vägkantklippare

halvproffs  
#522849 Välkommen in i 10årsklubben @slurfi!!

Användarvisningsbild

Re: En mycket konstig vägkantklippare

stegmaster  
#522861 Jag med har varit med i 10 år nu. (helt eksakt i oktober, dock hadde man ju läst här et tag innan man blev medlem) :ymparty:
Och det har varit ett trevligt selskap, måste jag säga. :-bd
Minns mycket väl denna unika manick "made by Totte", var ju hur kul som helst. ^:)^
Finns den fortfarandet vid liv, eller va hende då du flytte söderut???

Användarvisningsbild

Re: En mycket konstig vägkantklippare

totte  
#522922 Haha, ja det var en riktigt rolig manick. Men den gjorde mycket nytta på min 300 m infartsväg däruppe i Degermyr. Den blev bra mycket bättre att köra sen jag satte den på lunnaren efter tvåhjulstraktorn. På ett par timmar gjorde jag vad som brukade ta en rejäl arbetsdag med röjsågen.



Men härnere hade jag tyvärr ingen användning av den så den är skrotad.



Motorn är riktigt bra och sparades givetvis. Den sitter nu på min Klippo, vars originalmotor inte var fullt frisk.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).