Motorsåg och handhållet

OREGON LGX (3/8)

32 inlägg 12907 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

OREGON LGX (3/8)

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107396 märks skillnaden mellan LPX och LGX ? mer vibrationer,kasttendens mm? verkar som LGX är mer populär i USA när man läser annonser med "svärd och kedjepaket"! LGX-kedjan borde vara lättare,då den inte har kastskyddad sidolänk.skiljer skärresultatet mellan dom? skipp kedjorna bygger på LGX-chassit.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107439 Har svårt att tänka mig att du märker nån större skillnad! LGX är en likadan kedja som Stihls RSC, alltså utan den "extra" ryttaren! personligen gillar jag den varianten bättre av nån anledning än typ LPX! bäst av allt gillar jag stihls RMC kedja(semi-chisel) eller oregons D, DP eller BP/BPX kedja, detta pga att jag på 8 huggningar av 10 "ritar" in sortimentsmarkeringar med sågen i ändarna på stockarna...tex stamblock, byggtimmer mm...å då funkar semi-chisel kedjan MYCKET bättre! den håller även skärpan bättre, och jag tycker att både riktskär o kvistning går bättre med semi-chisel! det enda som möjligen går bättre/fortare med chiselkedja är stockkapning o fällskär! men även där är jag tveksam på om det blir nån form av "tidsvinst"...pga att chiselkedjan med sina skarpa hörn "nyper" fast mycket lättare!! vi har alla olika tekniker när vi hugger...bla så kvistar jag mycket med sågen "upp o ner" med skjutande kedja både av ergonomiska skäl o för att slippa spånsprut!...detta funkar inte bra tycker jag med chiselkedja! visst funkar det, men det hugger o slår onödigt mycket!!

tillbaka till den ursprungliga frågan!! :lol: det du möjligen märker i skillnad mellan LGX O LPX är marginellt mer vibbrationer i LGX....... men det torde vara hårfint!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107444
Huggarn skrev:bla så kvistar jag mycket med sågen "upp o ner" med skjutande kedja både av ergonomiska skäl o för att slippa spånsprut!...detta funkar inte bra tycker jag med chiselkedja! visst funkar det, men det hugger o slår onödigt mycket!!

Håller inte med. Jag började med 21LP på 346:an efter rekommendation från Kipp och är mycket nöjd med den. Riktskär, fällskär och kapningar går snabbare och jag tycker inte att det hugger särskilt mycket vid kvistning (kört mest gran hittills men även lite tall och björk). Ser man bara till att ha bra varv vid ansättningen, gäller både kvistning och instick, märks inte att kedjan skär mer och ger större spån. Framförallt är en lite nerfilad 21LP en riktig höjdare.

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107448 jo,jag kör chisel i både "325 och 3/8 pga att den "tar för sig" mera! men visst,ska man presitionssåga hela tiden så kan kanske en semi vara bättre! men märker på min 346:a att den med semi inte kan tillgodogöra sig effekten fullt ut!

   TS
Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107459 På vissa sågar så märks det mer än andra om du har LG.
LGX har jag inte provat utan håller mig till Windsors 58APL.

Det är främst mindre och äldre sågar man kan märka det tydkigt på eller om det blir strul i skärutrustning som kopplingstrummans lager, drevet eller nåt annat som förstärker.

De såg som inte har vibrations plåt till svärdskåpan tex, kan få lite strul, men det är rätt ovanligt...
Inte att de inte har plåt eller fungerande plåt utan att det körs med LG(X).

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

swe#kipp  
#107467 58APL tycker jag funkar fint kör den på båda "stor" sågarna !

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#107682
huggar*n skrev:märks skillnaden mellan LPX och LGX ? mer vibrationer,kasttendens mm? verkar som LGX är mer populär i USA när man läser annonser med "svärd och kedjepaket"! LGX-kedjan borde vara lättare,då den inte har kastskyddad sidolänk.skiljer skärresultatet mellan dom? skipp kedjorna bygger på LGX-chassit.


LGX har i stedet mye større ryttere, som er formet som en rampe - i likhet med modeller som RSC/RS.

LP/LPX, LGX og RSC/RS fungerer alle helt fint, men det kjennes som om LP gir mindre viberasjoner.....

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#345301
th skrev:Håller inte med. Jag började med 21LP på 346:an efter rekommendation från Kipp och är mycket nöjd med den. Riktskär, fällskär och kapningar går snabbare och jag tycker inte att det hugger särskilt mycket vid kvistning (kört mest gran hittills men även lite tall och björk). Ser man bara till att ha bra varv vid ansättningen, gäller både kvistning och instick, märks inte att kedjan skär mer och ger större spån. Framförallt är en lite nerfilad 21LP en riktig höjdare.


Jeg er helt enig - og har mest erfaring med bjørk.

Personlig ser jeg ingen grunn til å bruke halvmeisel til kvisting av bjørk, og H21/21LP(X) er det foretrukne kjedet. :grin:

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345310 Den här diskusionen från 2010 har inte förändrats mycket.
Du hittar ingen LGX här så vitt jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345314 Chiselkedjor är "kapkedjor" och inget annat! tyck vad ni vill om kedjors olika egenskaper, men ett skapligt trådlyft lyckades ST med här iallafall! :smile: :-BD

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#345319
Mange skrev:Den här diskusionen från 2010 har inte förändrats mycket.
Du hittar ingen LGX här så vitt jag förstår.

Ikke i .325.

Tidligere fantes jo 33/34/35LG. Det var lavprofil meisel i .325, som passet på standard .325 sverd og drev. Noen av disse er sikkert fortsatt i bruk.

@Huggarn: Ja, tråden er gammel - den "dukket opp" når jeg skrev på en annen tråd, og jeg syntes poenget til th var så godt at jeg ville si meg enig. :grin:
Senast redigerad av SawTroll tor 08 okt 2015, 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#345425
Huggarn skrev:Chiselkedjor är "kapkedjor" och inget annat! .....


Jeg er helt uenig, chisel (helmeisel) fungerer helt utmerket til kvisting, i alle fall i bjørk og diverse andre løvtre sorter. Poenget er selvfølgelig å ha ordentlig fart på kjedet før ansetning mot veden, og det krever en sag med god "trigger response" og god kraft. Det fungerer ikke med "pinglete" eller trege sager.

Användarvisningsbild

Re: OREGON LGX (3/8)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345430 Har du god teknik och kan kvista snabbt saktar mejseltanden ner eftersom den hugger tag på ett annat sätt än halvmejsel eller skoveltand.

Var kan du hitta LGX? Importera kan man, men hitta det här är inte lätt.

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#345449
Mange skrev: .......

Var kan du hitta LGX? Importera kan man, men hitta det här är inte lätt.


Det stemmer nok bra, mine kommer fra USA - men det har jo et HVA nummer, mener å huske det er H48X.

Vet du noe om status for den nye kjede fabrikken til HVA? Den var jo planlagt ferdig i 2015?

Avatar Fallback

Re: OREGON LGX (3/8)

SawTroll  
#345450
Mange skrev:Har du god teknik och kan kvista snabbt saktar mejseltanden ner eftersom den hugger tag på ett annat sätt än halvmejsel eller skoveltand.

......

.


Bare pass på at kjedehastigheten er høy når kjedet treffer veden. Det er enda viktigere med LGX eller RS, enn med LPX.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).